Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 23, 2018 5:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör aug 25, 2018 5:32 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 5:54 pm
Inlägg: 60
Hej
Jag vill gärna bygga vattenbroms senare och samlar delar. Jag vill kunna bromsa
ca 500hk och vill gärna ha lite råd och tips på vattenpump storlek. Hat just fått
en Grundfos CHI-12-30A-V-BQQV som är rated till 10m3/T vid 10 bar, men vet inte
hur stor pumpen ska vara for att bromsa ca 500hk.
Vilken proportional ventil går att köpa för ok pris??

Mvh
Rolf, DK


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 26, 2018 7:47 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5678
Ort: Lund
Du behöver 40 minutliter per 100 hästar för att bromsen inte ska gå varm.
Du kan använda en turbo wastegate som återledningsventil.
Använd en hydrofortank innan bromsen för att få jämnt tryck.

https://powertestdyno.com/wp-content/up ... 179fc8.pdf

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 27, 2018 2:35 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2169
Ort: yttertavle/umeå
På Land & Seas ventil för framledning till bromsen är hålet i cylindern (som en kulventil men det är en cylinder som man vrider och ingen kula)
i form likt ett hjärta,troligen för att den ska bli mer linjär i flödet och släppa igenom ungefär lika många procent som man har vridit den(0-90 grader)
det gäller den ventil som även kan styras av en stegmotor

Bara lite info.

/Fredrik


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 28, 2018 8:37 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 195
Väldigt intressant Freddie, du har ingen bild eller skiss?
Är "cylindern" eller då hålet format som ett hjärta rakt igenom? Eller är det ett runt hål på andra sidan?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 28, 2018 1:24 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2169
Ort: yttertavle/umeå
nej tyvärr ingen bild och det var nåt år sedan så jag minns inte i detalj men huset runt cylindern är rätt stort
och jag tycks minnas att cylindern tog in vattnet via "hjärtat" och släppte ut det axiellt typ rakt ner mittemot ratten
och att det gick blinda kanaler som trycksatte cylindern från baksidan troligen för att cylindern inte ska tryckas fast av inkommande tryck


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 28, 2018 6:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9102
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nåt sånt här?

http://www.valtorc.com/images/stories/v ... -valve.png

https://www.google.com/search?client=fi ... f6fyZzjqsU

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kulan och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010