Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 17, 2018 9:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör sep 22, 2018 5:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
Hej tänkte berätta om min och eriks (stövarn) privata sido BBC projekt som inte är en dragrace motor utan ska bli en fin gatbils motor som ska bli hållbar och ge effekt och vrid för fina burnouter och lite härligt muller utan att kosta allt för mycket, ska gå att köra på vanlig 95 oktan blyfri utan spikningar också.

här är grund konceptet!

vi hitta en väldigt fin 454:a mer eller mindre standars bottendel men vi har modifierat tråg för att tåla lite G krafter utan att tappa olje tryck. kompan ligger kring 8:1. jag har tagit upp ventilutagen ca 2mm i kolvarna också på insugs sidan.

topparna är så kallade peanut toppar (små moderna bbc toppar) med standard ventiler 2.07 och 1.7 ventiler som jag gat-portat och öppnat upp mot insuget så man kan köra edelbrock ovalports vic jr insug. flödar 255cfm vid 530 lyft som är max lyft. över 300FPS i hastighet på 28 tum på max lyft.

kamaxeln är en ganska snäll hydral kam ca 235 dur/0.05" som jag inte har exakta siffror på men ca 0.530 lyft.

lyftarna är GM HI perf hårdmetall modell.

stötstängerna är uppdaterade till 3/8 härdade modell.

comp cams guideplates

compcams 924 dubbel fjäderar och dess 10 graders stål retainers och knaster mm.

comp cams kam kedja och drev mm.

en ny svängningsdämpare.

original HEI fördelare.

En holley 4150 750DP med choken kvar, standard bestyckning 70/80huvud

Hooker headers 2" med 3" kollektor.

sitter i dynon nu och vi har kört in kamaxeln utan innerfjädrar sen satt i innerfjädrarna och kört några grund pull.

Den gav 220 hk standard med ca 520nm enligt GM 1980 vad tror ni den ger nu?

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 22, 2018 8:40 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
svaret är 487hk och ca 688nm :) jag vart själv förvånad hade hoppats på 410-425hk

Bild

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 22, 2018 9:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 189
Lagom ökning


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 22, 2018 9:58 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
jo mer än dubbla effekten med bara lite bult-on grejor är mer än vad jag vågat hoppas på men ganska genomtänkt koncept och topparna är det lite kärlek nedlagt i.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 22, 2018 10:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 189
Ja då är de ju roligt o pilla lite när man får bättre än dubbelt upp


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 6:22 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
jo det är det men med så låg liter effekt är det ändå ganska enkelt. som att trimma en honda mt5 motor från 1 hk till drygt 2 :hihi:

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 10:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9131
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Men det var väl ett utgångsobjekt som har rejäl astma?

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 12:25 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
ja som sagt som att trimma en mopped med plugg. vi har lättat motorn ca 50-80kg också. har tunat lite på HEI tändningen men den missar ibland fortfarande men den gav 690nm i sista pullet iallafall här i dag och 478hk.

den vill ha kring eller lite över 40 grader tändning fullt utslagen utan vac.

ska prova en annan fördelare + nya stift senare i veckan.

har ett undertryck under förgasaren vid toppeffekt på ca 0.05bar eller 1.5" kviksilver som jänkarna bruka använda.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 3:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9131
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Med så mycket tändning betyder det väl att fyllnadsgraden fortfarande är låg ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 4:34 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
107mm i borr och låg kompa och bensin så blir det mycket tändning. har över 50 grader på delast :thumbright:

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 4:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9131
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
låg komp menar du?

Tänk vilka förluster ändå, att elda igång 50grader före övre dödpunkt för att förbränna i tid så det blir nå effektivitet på låglast.
Finns nog mycket i bränsleeffektivitet att hämta om du snabbar upp förbränningen med mer komp och snabb-brinnande förbränningsrum.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 6:48 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
jo skrev fel :) låg kompa kring 8:1 kanske mindre också? men med snäll kam blir det hyggligt cylindertryck ändå.

bra med låg kompa i en sån motor också.... ofta +70 luft temp grader under huven på en raggar bil sen ett kylsystem som är dåligt så vattnet ligger närmare 100 grader.

en volvo 8v på låglast har man ofta 45 grader förtändning också.

denna motor byggs runt ett koncept som inte innebär byte av en massa dyra saker och hejdlöst massa timmar så kommpan är som den är.

sen man får skratta och skämta om effektiviteten och liter effekterna i en sån här motor men då man står i dynon och känner urkraften från tomgång och uppåt så är det ganska fränt ändå! tror jag såg vi passerade 600+nm redan vid ca 2500rpm på nått svep där det vart lite lågt varv.

denna motor i en bil som min vega med rätt converter och rätt bakaxel utväxlig går en nia och det hur många gånger som helst + hur många gat mil som helst. och det är fortare än vad många turbo bilar går. med ett enkelt 150-200hk nos kitt så är det nära en hög åtta?

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 7:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9131
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Min merca har ju över 600Nm(613Nm, 630 nånting i peak) redan innan 3000rpm, det håller i sen emot 4800rpm ungefär, har inte bromspapperet framför mig.
Och jag har bara 5.4liter.
Men tre ventiler per cylinder.
Känner på den 'urkraften' varje dag, lite tråkig numera, går i bilbytestankar *S*

Min 11-1 i komp och dubbla tändstift för att kunna tända senare och minska förluster pga motorn jobbar emot förbränningen.
Vilket faktiskt också bör betyda att mindre värme går ut i kylvattnet.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 10:21 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
HEI fördelaren funkar fint med annan tändmodul och spole.
Den funkar utan laddning utan att missa och det gör inte MSD.
En bra portning på topparna gör underverk för motorn.
Mer komp hade gjort motorn ännu bättre.
Jag har kört en 454:a i min rulle, gav 320 före och 360 efter justering.
Performer insug med kamsats, headers och oportade ovalportstoppar.
Den hade mått bra av pocketportning.


Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 11:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1168
Ort: BjörnL Uddevalla
Varför är det så lågt komp? Är det för dom är så spikkänsliga pga hög insugstemp och vattentemp? Måste väl vara bättre å höja kompan massa å åka e85 den är ju så mycket billigare än bf95 nu?

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010