Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 23, 2018 5:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: mån sep 24, 2018 8:50 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9785
Ort: Sävar
dundersmurfen skrev:
Varför är det så lågt komp? Är det för dom är så spikkänsliga pga hög insugstemp och vattentemp? Måste väl vara bättre å höja kompan massa å åka e85 den är ju så mycket billigare än bf95 nu?


Upprepar det som står ovan. Det är så lågt komp pga det Jens skrev, sen är väl kvalitet på bensin där motorn har levt sitt liv något helt annat än vi svenskar är vana vid. Det vore så klart bättre att höja kompressions-förhållandet, men kostnaderna skenar snabbt iväg. Det intressanta här var hur man med enkla medel kan få en bra gatbils-motor.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 24, 2018 9:07 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20580
Ort: Tomterna/sävar
Den här motorn byggs och optimeras som en tålig och enkel väl tunead låg kompa motor för det är vad en muskelbils åkare oftast vill ha. de vill inte ha E85.
och eftersom varken jag eller erik har nån muskelbil så kommer denna motor nog bli till salu i slutändan då vi optimerat den klart och då får den inte heller bli hur dyr som helst. en helt ny GM eller blueprint engines BBC motor kostar från 100-130 tusen kr så man kan inte tro att man ska få jätte pengar för en begagnad BBC nuförtiden även om det är en bra motor. skulle tro den blir till salu för mellan 30-40 tusen i slutändan?

erland vad rekommenderar du för HEI delar mer exakt minns du märken?

jag tror att dessa peanut toppar rätt portade ofta är de bästa BBC original topparna om man ska ha under ca 550hk. mindre förbränings rum och mer lämplig area mot vad oval och rec topparna ger :thumbright:


jo sen varför de har låg kompa också är för det va mycket EGR och förvärmningar på insug mm på tidigt 80 tal (en B20- B21 hade ju 7.5:1-8.5:1 i kompa på den tiden också av samma anledning.

sen kadetten att jämföra en klassisk BBC cheva med en modern Smal block MB går ju inte? :)
som att jämföra en tidig metallica live spelning med en Britney Spears spelning! de båda har nog spelat in en hel del pengar men smaken är delad på vad man gillar höra :headbang: (men du vet ju att jag har en 32v MB motor jag fantiserar att bygga comp eliminator sugis av också haha)

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 24, 2018 3:58 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5265
Ort: Lykksällä
Man kanske får köra bigblock i nästa Volvobygge, för nog är det allt nåt speciellt med många kubiktum :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 24, 2018 4:51 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5678
Ort: Lund
Jag har en 352 i en ban Camaro med 228-228-106-,480" kam.
Aluminium L89 Corvette toppar fast burn och jag kör 12:1 i komp med ca 32 graders tändning vid fullt utslag.
Inga spikningsproblem alls på 98 oktan men visst är 95 oktan billigare.
438 hästar och 556Nm Med Victor JR och Holley 600DP.
Den står i rullen nu med en 750 förgasare så jag startar en tråd om den när jag hinner.
Jag kör JE SRP kolvar, kostar mig 10K med ringar.
Jag honar upp blocket med deckplatta och ser hur stor jag måste göra det, detta blev 0,010".
Finns kolvar från 0,05".



Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 24, 2018 9:55 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5678
Ort: Lund
Jag kan kolla vad som sitter i min fördelare.
Förr använde jag Accel delar men det finns nog många bra.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 25, 2018 9:33 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5678
Ort: Lund
https://www.speedwaymotors.com/the-tool ... tion/28641

https://www.google.com/search?q=hei+ign ... 80&bih=873


Eröand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 26, 2018 3:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 808
Ort: Härjedalen.
Hur stor viktskillnad är det mot en SB?

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 26, 2018 9:28 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Inlägg: 1040
Ort: Umeå
Sten skrev:
Hur stor viktskillnad är det mot en SB?



Som jag läst (järnmotor) 330 Kg och 240 Kg

Sedan blir en CBB Trevligare vikt på om man kör Alutoppar/Insug

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kulan och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010