Man ska i datamite snurra upp rullen till exempelvis 4000rpm och sedan ta tid på hur lång tid rullen tar på sig att stanna, man har tre mätpunkter att fylla i.
Exempel(siffror ur luften)
4000rpm - 0 (där man börjar mäta)
2500rpm - 60s
1000rpm - 120s
Mjukvaran räknar då fram effektförlusten i lager mm mm.
Min tanke är, går det att mäta istället med en motor som snurrar upp bänken dit den inte orkar accelerera rullen längre.
Säg en elmotor på 20hk orkar inte mer än 3800rpm på rullen.
Har man då 20hk förlust vid 3800rpm?
Mäta utrullning på inertiabänk på fler sätt?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Mäta utrullning på inertiabänk på fler sätt?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mäta utrullning på inertiabänk på fler sätt?
jo precis, jag var lite vag i förklaringen.
Givetvis får inte elmotorn varva ur till sitt maxvarv.
Men min tanke är att det går att mäta Kw etc etc hur mycket motorn ger på just det varvet där man justerar den att precis hålla varvet på rullen?
Om jag skickar i motorn exakt 20hk = 14709,975W(400v/36.7748A) och rullen inte ökar i varv, säg den håller 3800rpm.
Eftersom elmotorn har ytterst marginella förluster så räknar jag bort det.
Då kan jag anta att förlusten i rullen är väldigt nära 20hk vid 3800rpm?
Givetvis får inte elmotorn varva ur till sitt maxvarv.
Men min tanke är att det går att mäta Kw etc etc hur mycket motorn ger på just det varvet där man justerar den att precis hålla varvet på rullen?
Om jag skickar i motorn exakt 20hk = 14709,975W(400v/36.7748A) och rullen inte ökar i varv, säg den håller 3800rpm.
Eftersom elmotorn har ytterst marginella förluster så räknar jag bort det.
Då kan jag anta att förlusten i rullen är väldigt nära 20hk vid 3800rpm?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mäta utrullning på inertiabänk på fler sätt?
Det beror lite på, bromsen till rullen, ett glidok.
Det ligger och drar lite just nu.
Det ligger och drar lite just nu.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!