Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör maj 25, 2019 2:38 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 13, 2019 8:51 pm 
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Bild

Ett extra stort tack till Jens, Peter och Conny samt Mattias, Erik, Roger och Magnus som alla hjälpt till på ett eller annat sätt vilket lett till ett mycket lyckat resultat denna afton. 679hp vid 2 bar ladd

InläggPostat: ons mar 13, 2019 9:07 pm 
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

https://youtu.be/UcJoxxm-Xo0

Film från bromsningen

InläggPostat: ons mar 13, 2019 10:36 pm 
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Bra jobbat av er, lät gå fint motorn.
Blir det avsluta dynokörningen nu eller?
Vilken nockvinkel är det på kammen?
Bra med effekt :thumbright:

Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
Facebook: Team Turbozon Racing
-------------------------------------
Daniel Westerlund

Senast redigerad av DanielW ons mar 13, 2019 11:11 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons mar 13, 2019 10:47 pm 
För mycket laddtryck

Roger Berglund skrev:
vad händer om man öppnar ventil direkt det börjar byggas tryck säg typ 0.5 bar eller så sen uppöver spelar de nån roll? :). ni får ju djup dyka i detta tycker jag! :thumbright:
kanske endast funkar då det blir riktigt riktigt trångt i avgashuset för annars lär väl avgaspulserna köra direkt in i turbon och ut iställe för att det bli som en bilkö och det måste puls utgämnas?tänker nog galet men frågar man får man ju aldrig veta :scratch: :read:

Ni behöver inte djupdyka, svaret kommer från en sån ovanlighet som en turbobyggare :thumbright:

En "kortslutningsventil" skall endast öppnas på de allra högsta varvtalen och den ska bara öppnas när turbon är "bottnad" för att göra någon större skillnad.

Nytta gör den däremot alltid, men det går inte att säga i förväg hur mycket nytta den gör.

Utan att över huvud taget räkna på denna (endast kvalificerad gissning) sade Martin till mig: 2.2-2.5 Bar ger 750Hp vid c:a 6500 rpm (faller därefter och kan löna sig att öppna wastegate och låta laddet sjunka lite på höga varv)

Vad var det som gjorde att det inte testades högre än nu? Spridare i botten?

Jäkligt "rapp" bil måste det bli! Grattis :thumbright:

InläggPostat: ons mar 13, 2019 11:08 pm 
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Både spridare och kompressor började nå taket. Nära max duty på spridarna och lambda började leana ut. Vi kommer göra lite finjusteringar på tändning och kamsynk innan vi är klara. Vi kommer prova labba lite till med passagen i grenröret för att se hur det fungerar vid höga effekt uttag.

InläggPostat: tor mar 14, 2019 12:14 pm 
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

då vi ser att avgastrycket skenar och laddtrycket börjar sjunka så anser vi att turbon inte längre är "lämplig" till en sån här applikation och man har passerat gränsen då turbon inte är lämplig. vist det går att pressa den längre på ett lägre varv....

man måste se helheten i vad man är ute efter och i detta fallet med automat med en turbin så är vi helt ointreserad av mera vrid nere vid 6500rpm pågrund av att på de varvtalen så står bilen fortfarande still. effekten räknas mellan 7000-8500rpm ute på banan.

ett tydligt fall av för liten kompressor som vi snacka om för några dagar sen i nån annan tråd. man ser också att de gamla holset flödes mapparna är gjorda för under 2 bar oftast då nyare versioner av liknade turbosar trivs mycket bättre över 2 bar.

vi ska köra några pull till sen för att testa lite saker men inte direkt för att jaga mer toppeffekt sen är det race säsong i bil som hägrar :thumbright:

tror dock att jonas kommer va nöjd med denna kombo till sommaren och den ska räcka till låga nior på 402m (eller höga femmor på 201m) på strippen och det är nära 2 sekunder snabbare än tidigare resor med bilen för länge sen.

daniel jag mins inte exakt nock vinkel jag valde men gissar kring 110 på denna kam? jonas du kanske mins? andningen på motorn vart ju iallafall väldigt bra trots 33mm tryckare men beror också på toppen, grenröret och insuget som harmoniserade tillsammans bra. nära 100 liter hk sug utan väder kompenseringar eller special trix med super kall laddluft mm är väldigt bra på en volvo 8v eller 2v motorer i allmänhet :thumbright:

mvh jens

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS

InläggPostat: tor mar 14, 2019 8:37 pm 
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Ja, vad är nock vinkeln :)
Man skulle nog kunna tro att vi inte vill berätta och ha hemlisar men sanningen är att ingen kommer ihåg :D
Det var ett bra tag sen nu, som jag gjorde iordning toppen. Det satt en Nisse Hedlund kam i den gamla motorn på slutet. Den kammen heter 148 och har 104 graders nock. Kommer ihåg att vi bestämde oss för en kam med lite mindre overlap men i övrigt en profil som var väldigt lik den kammen. 110 låter troligt.

InläggPostat: fre mar 15, 2019 10:54 pm 
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Ja det är inte lätt att komma ihåg allt :D
Var bara lite nyfiken, kör med likadan kam med 108nockvinkel. Jag hoppas få bromsa klart min i vår utan nå missöden :)
Jag hoppas man får se din amazon i sommar nån gång, ser fin ut det man sett på bilderna i tråden din.

Mvh

Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
Facebook: Team Turbozon Racing
-------------------------------------
Daniel Westerlund

InläggPostat: sön mar 17, 2019 5:34 pm 
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Bild

Idag har vi gjort dom sista ändringarna på motorn. Med bättre tändkurva och lite mer laddtryck så fick vi en toppnotering på 704hp. Motorn känns stark genom hela registret. Nu är motorn tillbaka hemma i mitt garage. Återstår en hel del mek innan bilen är helt klar men det borde inte vara några bekymmer. Kika gärna in på min tråd om bilen för att följa fortsättningen.

viewtopic.php?f=21&t=20802&p=694357#p694357

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme