Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av Tore Bjerke »

Ser at det er vanlig å bremse / mappe motorer med veldig lav innsugstemperatur. Ved hard banekjøring på en varm dag kan innsugstemperatur bli veldig høg på noen biler
Hvor mange tar hensyn til dette når de mapper ?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av DreRacing@ »

jeg har testet litt fra benking til bane kjøring. og drar av 2 grader tenning med 40° iat og 2 til ved 50°
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av Baxman »

Tore Bjerke skrev:Ser at det er vanlig å bremse / mappe motorer med veldig lav innsugstemperatur. Ved hard banekjøring på en varm dag kan innsugstemperatur bli veldig høg på noen biler
Hvor mange tar hensyn til dette når de mapper ?
RS Tuning Bergen og jeg har stort fokus på dette. Grunnen er at så godt som INGEN rundt her kjörer på noe annet enn pumpebensin. Vi er derfor godt vandt med å forholde oss til motorer og oppsett som er fra meget til sterkt oktanbegrenset. Turbotrimming med hyggelige ladetrykk på dette drivstoffet er krevende hvis målet er langvarig suksess.

De som bruker racefuel eller E85 eller bedre er betydelig mindre begrenset og de kan tillate seg mye mer når det bygges og mappes. Det gjör de også. :)
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av Tore Bjerke »

Spørmål er om det blir tatt hensyn til driftstemperatur, innsugstemperatur som bilen har i bruk. Problemstillingen er selvfølgelig mest relevant for de som kjører pumpebensin. E85 blir noe helt annet. Indycar kjører E85. 750 hk på 2,2 liter uten intercooler.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av dundersmurfen »

Detta är ett väldigt intressant ämne. Varmare brinner ju snabbare men har lägre densitet och då brinner det ju långsammare.
Är det någon som sitter på fysikaliska data om detta? Såklart får ju varje enskild motor olika egenskaper men den ren fysiken bakom vore kul att veta.

I bänken så testar jag vilken tändning som passar bäst genom att låta den gå varm men man kan ju inte komma åt alla lastpunkter. Å sedan måste man ju ta hänsyn till om man blir knackbegränsad på bensin.

Sedan påverkar ju vattentemperaturen också det blir typ heatsok och varmare temp på gasen ju längre den är i motorn. Så precis när det är nära att tända har den absorberat lite av motorns värme så man bör ha en kompensering på tändning och bränsle via vattentemp också
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av Daniel-635 »

Eftersom jag har kört min 635a mycket på Bensin har jag också sett problemet.

Jag har fått backa av ca 3° på tändningen, och jag nådde samma laddtryck på Dyno rullen som på landsvägen.


Jag har även på tomgång, speciellt efter varmstart sett att tempen på spridare / bränsle påverkar lambda värdet.

Sen om det är spridarna som ändrar karaktär på just korta tider typ tomgång.
Eller om varmt bränsle påverkar, ska jag låta vara osagt, men något händer helt klart.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av Kadett4wd »

Jag noterade att just vid 78 grader insugstempratur med E85 får man börja feta på igen.
Nåt som alla hembrännare bör förstå ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av Pacman »

Borde enbart atomiseras bättre när det går i kok. Är väl samma bränslemassa ändå som går in i förbränningsrummet...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av Kadett4wd »

Det funkar inte riktigt så, eller jo.. men det händer mer grejer =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av Pacman »

Borde bli mycket större problem om bränslet går i kok i ledningarna så pump och spridare doserar fel.
Det har man ofta problem med i varma delstater som t.ex Texas sommartid.

Bensin har ju avsevärt lägre kokpunkt än etanol.
Hur påverkas motorn när IAT överstiger bensinens kokpunkt då menar du?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av Kadett4wd »

När du får upp tempen på alkoholbränslen förbränner man det mer komplett pga förångningen som sker.
Och det kan även då frisläppa/förbränna etanolens(och metanol) innebundna syre effektivare.
Under laddtryck(eller höga effekter) ser man inte skillnaden lika pga motorn utvecklar mer värme som hjälper till att förånga bränslet.
Kolv/cylinder/förbränningsrum är hetare då.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av Tore Bjerke »

Til høsten blir det påbegynt prosjekt med BMW 2002 , M10 motor. Turbolading, men uten intercooler. E85. Hvis noen har gjort erfaring med tilsvarende bygge så er hører vi gjerne om det. Det er veldig dårlig plass i motorrommet så turbo blir en kompakt turbo type Garret GT 3071 /3076 el. Effektmål er 350HK. Da må vi regne med innsugstemperatur 120-140 grader.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av JE Jr »

Finns ingen möjlighet ens med något litet vattenkylt som ksn få ner tempen litegrann?

Mvh
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Inlägg av Tore Bjerke »

Vi prøver uten intercooler og så ser vi hvordan det går. Blir det håpløst så må vi tenke oss om. E85 kjøler veldig bra. Det blir ekstra spredere foran turbo. Da kjøler du hele innsuget. Hvor mye får vi svar på om 5 mnd.
Skriv svar