Sida 1 av 1

Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: mån mar 25, 2019 8:21 pm
av Tore Bjerke
Ser at det er vanlig å bremse / mappe motorer med veldig lav innsugstemperatur. Ved hard banekjøring på en varm dag kan innsugstemperatur bli veldig høg på noen biler
Hvor mange tar hensyn til dette når de mapper ?

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: tis mar 26, 2019 9:40 pm
av DreRacing@
jeg har testet litt fra benking til bane kjøring. og drar av 2 grader tenning med 40° iat og 2 til ved 50°

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: ons mar 27, 2019 8:39 pm
av Baxman
Tore Bjerke skrev:Ser at det er vanlig å bremse / mappe motorer med veldig lav innsugstemperatur. Ved hard banekjøring på en varm dag kan innsugstemperatur bli veldig høg på noen biler
Hvor mange tar hensyn til dette når de mapper ?
RS Tuning Bergen og jeg har stort fokus på dette. Grunnen er at så godt som INGEN rundt her kjörer på noe annet enn pumpebensin. Vi er derfor godt vandt med å forholde oss til motorer og oppsett som er fra meget til sterkt oktanbegrenset. Turbotrimming med hyggelige ladetrykk på dette drivstoffet er krevende hvis målet er langvarig suksess.

De som bruker racefuel eller E85 eller bedre er betydelig mindre begrenset og de kan tillate seg mye mer når det bygges og mappes. Det gjör de også. :)

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: ons mar 27, 2019 9:44 pm
av Tore Bjerke
Spørmål er om det blir tatt hensyn til driftstemperatur, innsugstemperatur som bilen har i bruk. Problemstillingen er selvfølgelig mest relevant for de som kjører pumpebensin. E85 blir noe helt annet. Indycar kjører E85. 750 hk på 2,2 liter uten intercooler.

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: tor maj 09, 2019 11:22 pm
av dundersmurfen
Detta är ett väldigt intressant ämne. Varmare brinner ju snabbare men har lägre densitet och då brinner det ju långsammare.
Är det någon som sitter på fysikaliska data om detta? Såklart får ju varje enskild motor olika egenskaper men den ren fysiken bakom vore kul att veta.

I bänken så testar jag vilken tändning som passar bäst genom att låta den gå varm men man kan ju inte komma åt alla lastpunkter. Å sedan måste man ju ta hänsyn till om man blir knackbegränsad på bensin.

Sedan påverkar ju vattentemperaturen också det blir typ heatsok och varmare temp på gasen ju längre den är i motorn. Så precis när det är nära att tända har den absorberat lite av motorns värme så man bör ha en kompensering på tändning och bränsle via vattentemp också

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: mån maj 13, 2019 4:58 pm
av Daniel-635
Eftersom jag har kört min 635a mycket på Bensin har jag också sett problemet.

Jag har fått backa av ca 3° på tändningen, och jag nådde samma laddtryck på Dyno rullen som på landsvägen.


Jag har även på tomgång, speciellt efter varmstart sett att tempen på spridare / bränsle påverkar lambda värdet.

Sen om det är spridarna som ändrar karaktär på just korta tider typ tomgång.
Eller om varmt bränsle påverkar, ska jag låta vara osagt, men något händer helt klart.

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: tis maj 14, 2019 6:17 pm
av Kadett4wd
Jag noterade att just vid 78 grader insugstempratur med E85 får man börja feta på igen.
Nåt som alla hembrännare bör förstå ;)

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: ons maj 15, 2019 8:17 am
av Pacman
Borde enbart atomiseras bättre när det går i kok. Är väl samma bränslemassa ändå som går in i förbränningsrummet...

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: ons maj 15, 2019 3:54 pm
av Kadett4wd
Det funkar inte riktigt så, eller jo.. men det händer mer grejer =)

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: tor maj 16, 2019 11:31 am
av Pacman
Borde bli mycket större problem om bränslet går i kok i ledningarna så pump och spridare doserar fel.
Det har man ofta problem med i varma delstater som t.ex Texas sommartid.

Bensin har ju avsevärt lägre kokpunkt än etanol.
Hur påverkas motorn när IAT överstiger bensinens kokpunkt då menar du?

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: tor maj 16, 2019 1:03 pm
av Kadett4wd
När du får upp tempen på alkoholbränslen förbränner man det mer komplett pga förångningen som sker.
Och det kan även då frisläppa/förbränna etanolens(och metanol) innebundna syre effektivare.
Under laddtryck(eller höga effekter) ser man inte skillnaden lika pga motorn utvecklar mer värme som hjälper till att förånga bränslet.
Kolv/cylinder/förbränningsrum är hetare då.

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: lör maj 18, 2019 8:06 am
av Tore Bjerke
Til høsten blir det påbegynt prosjekt med BMW 2002 , M10 motor. Turbolading, men uten intercooler. E85. Hvis noen har gjort erfaring med tilsvarende bygge så er hører vi gjerne om det. Det er veldig dårlig plass i motorrommet så turbo blir en kompakt turbo type Garret GT 3071 /3076 el. Effektmål er 350HK. Da må vi regne med innsugstemperatur 120-140 grader.

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: lör maj 18, 2019 3:10 pm
av JE Jr
Finns ingen möjlighet ens med något litet vattenkylt som ksn få ner tempen litegrann?

Mvh

Re: Innsugstemperatur v bremsing i dyno.

Postat: lör maj 18, 2019 8:19 pm
av Tore Bjerke
Vi prøver uten intercooler og så ser vi hvordan det går. Blir det håpløst så må vi tenke oss om. E85 kjøler veldig bra. Det blir ekstra spredere foran turbo. Da kjøler du hele innsuget. Hvor mye får vi svar på om 5 mnd.