Sida 1 av 2

Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: tor okt 10, 2019 8:52 am
av Kadett4wd
Jag har nånstans läst att är korrektionsfaktorn utanför ett visst spann.
Säg 0.97 - 1.03 så är nåt fel på riktigt.

Nån som har koll på detta spann?
Jag har letat men inte hittat det igen.

Mvh

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: tor okt 10, 2019 5:53 pm
av Jens Gustavsson
jag har läst om det också nånstans? men jag mins mer att om korr är störe än +-3% så är det stor risk att den börjar bli lite för stor för att det blir hyffsat rätt vid neutralt väder.

olika moter svarar olika på olikt väder helt enkelt.

mvh jens

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: tor okt 10, 2019 8:12 pm
av Kadett4wd
Det jag ville få bekräftat är att om man får höga siffror som 4% i korrektionsfaktor så har man i stort sett fel på väderstationen, eller fuskar för att få fräna siffror.

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: tor okt 10, 2019 10:23 pm
av nkro
Läste det ngn gång när vi pratade fukt ute. Har för mig att rekommendationen var att inte använda dom siffrorna när faktorn blev för stor. Kan vara svårt att vänta in rätt väder som privat person när man står på rullarna och inte har en klimatiserad lokal.

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: fre okt 11, 2019 5:26 am
av Kadett4wd
Effekten motorn presterar utan korrektion är ju den egentliga effekten den producerat, det är det man ska gå efter enligt mig.
Men ska man jämföra tillfällen och andra dagar,andra bänkar, då använder man korrektion.

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: fre okt 11, 2019 10:17 am
av Cedric
För turbomotorer så blir det ju inte rätt ändå. Men pratar vi sugmotorer så kan du ju ganska enkelt räkna lite snabbt på densitetsförändringen med temperatur och ambienttryck för att dubbelkolla att den verkar räknat hyffsat rätt.

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: fre okt 11, 2019 10:26 am
av Kadett4wd
Jag tänker på sugmotorer såklart.
Turbomotorer blir också påverkade, men inte av atmosfärtrycket på samma vis eftersom wastegaten utjämnar detta, om man itne är på gränsen med turbon förstås så wastegaten står stängd.

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: fre okt 11, 2019 6:30 pm
av Jens Gustavsson
håller med då man har tillräckligt stor turbo och man laddar lite (under 2-3 bar i dagens värd) men då man börjar ladda riktigt mycket så har lufttrycket ändå en betydelse på en turbo motor. likadan då man i bil kan fånga lite tryck sista 100metrarna så gör det ganska stor skillnad.


då det gäller sugisar....
det kan bli över 4% en extrem dag utan att nått är fel på mätningarna men man ska ta det lite som en ungefärlig kompensering då ingen exakt korr.

speciellt de som har sin dyno några hundra meter över havet sen en varm dag då blir det mera.

rätt vanligt att man ser usa turbo motorer och även här hemma folk som lägger till över 10% om man håller ögonen uppe men det blir inte nära sannigen om man frågar mig iallafall.

mvh jens

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: fre okt 11, 2019 6:44 pm
av Kadett4wd
ja det kan bli över 3% korrigering enligt väderstationen.
men frågan var om det är rimligt, läste att det inte var det nånstans på nätet, varav jag inte vet vart.

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: fre okt 11, 2019 8:51 pm
av Jens Gustavsson
varför skulle det inte gå?

om du räknar på 975 i tryck vid havet en risig höst dag sen 450 meteter över havet sen 29 grader C inne i dyno rummet så får du en häftig korr faktor.

standard din 7020 är 1013 tryck och 20 grader c. race korr är 15 grader tror jag om jag mins rätt.

du kan räkna % på trycket sen även på graderna om du gör om dem till K grader sen är det höjden.... höjden måste man veta luftens dencitet för att räkna om eller fuska och se vad det gör i tryck på nån väder station högt belägen.

kan räkna på det på måndag annars eller tjuv kolla i stuska manualen där fins lat hundar.

mvh jens

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: lör okt 12, 2019 8:01 am
av Kadett4wd
Har sett bromsningar där de anger sån hög luftfuktighet och låg temperatur att den situationen skulle skapa kondenseringsvatten på allt på bilderna de postat som skett under bromsningen.

Varför det inte skulle gå?
Ja det är det jag frågar efter, är det rimligt?
Sker dessa situationer verkligen INNE i garaget?
En dimmig dag ute, är det dimmigt i garaget? :hihi:
Sitter väderstationen på ett bra ställe som är skyddat för hastig påverkan under bromsning?

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: lör okt 12, 2019 11:05 am
av psa
Jag har inga exakta siffror att ge, men vet att det ställde till det på Volvo, dom korrigerings faktorer som skulle fungera var för låga ibland. Det räknades friskt på det och testades emot verifierade motorer.
En del av problemen kan dock ha varit utanför det som väderstationen skulle korrigera, motorns styrsystem tex måste ju också hänga med i förändringarna.

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: lör okt 12, 2019 9:13 pm
av nkro
Bromsningen kanske sker i ett garage. Men med öppna dörrar. Eller rullar utomhus.

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: lör okt 12, 2019 10:16 pm
av Kadett4wd
jo givetvis finns variationer på det också, jag har alltsom oftast garagedörrn öppen.
Men klimatet skiljer en del ändå.

Jag bor i suteräng med en brant ned mot en sjö, och då jag öppnar garagedörrn verkar det som garaget blir som en stor förgasare då det blåser från sjön, jag får lägre lufftryck i garaget än utanför.
Tempen i garaget ligger inte lika som utomhus, även om det ändras lite.
fukten ligger inte lika heller, även om det också ändras.

Re: Rimlig korrektionsfaktor?

Postat: mån okt 14, 2019 9:10 am
av Cedric
Jens Gustavsson skrev:varför skulle det inte gå?

om du räknar på 975 i tryck vid havet en risig höst dag sen 450 meteter över havet sen 29 grader C inne i dyno rummet så får du en häftig korr faktor.

standard din 7020 är 1013 tryck och 20 grader c. race korr är 15 grader tror jag om jag mins rätt.

du kan räkna % på trycket sen även på graderna om du gör om dem till K grader sen är det höjden.... höjden måste man veta luftens dencitet för att räkna om eller fuska och se vad det gör i tryck på nån väder station högt belägen.

kan räkna på det på måndag annars eller tjuv kolla i stuska manualen där fins lat hundar.

mvh jens
Som Jens beskriver så kan det bli mer än 3%. På havsnivå kan ju tex trycket i sig variera mellan ca 970-1030, det är rätt signifikant skillnad i densitet, utan att ens ha tagit tempen i beaktning. När jag jobbade med motorutveckling så planerade jag provningen efter SMHIs ambientrycksprognos om det gick, för att få bra kvalitet på mätresultaten, men då var det ju betydligt högre noggrannhetskrav än det man pratar om här...

Finns många ställen man an beräkna atmosfärstrycket sfa höjd, det följer en standardiserad formel rätt bra.

https://www.mide.com/pages/air-pressure ... calculator