Bmw e36 turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
crillesundstrom
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis okt 13, 2015 9:04 pm

Bmw e36 turbo

Inlägg av crillesundstrom »

Hej!
Hade behövt lite tips!
Ska bygga en Bmw e36 med m50b25 å sätta turbo. Kommer ha en budget på 150 tusen hade behövt lite tips om vad man ska kör med för grejer vad man måste byta i motorn och om det är möjligt att komma upp till 600+whp? :)
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Bmw e36 turbo

Inlägg av Lövet98 »

600whp är inga större problem. Bygg en helsmidd maskin om du ska bygga seriöst samt ett riktigt styrsystem, dina 600whp kommer du vilja öka i framtiden så bygger du seriöst direkt kan de räcka med att kanske bara höja laddtryck utan att behöva bygga om maskinen. Många strokear sin m50 idag med antingen b28vev eller b30vev för att få lite mer volym i maskinen samt mer vridstark på lägre varv. Men ska du strokea är de viktigt att du kör med rätt svägningsdämpare dvs b28 vev med b28 dämpare och b30 vev med b30 dämpare. Men vill du kunna varva 8-9000varv är ATI dämpare ett tips för org klarar inte av svägningarna på dom varvtalen. Oljepumpen bör du renovera eller köpa ny så du inte står där vid uppstart med dåligt oljetryck, axeln har gått av för många till oljepumpen också så de kan vara värt att kolla upp. Bara forska, googla eller kanske prata med tex ppf som mappat/byggt många m50 motorer vad dom rekommenderar ska göras med motorn.

Hoppas de här har hjälpt dig lite på vägen :)


http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?p=287158

Här är ett recept på en 900hk maskin:

M50 med 2,8 l vev
wiseco kolvar med hd kolvbultar
Eagle stakar
Stödgördel
Cooperring
Arp
Original iv topp med dubbla insugskammar
Borg warner s369sxe
2200cc spridare
Weldon regulator
Aeromotive eliminator
10l catchtank
Dw300 matar catchtanken
Hembyggt grenrör och insug
3,5" avgas

En annan maskin med 780whp:

M50B25 Med aktiv VANOS

Borrad till 84,50 mm
Balanserad och polerad M54B30 vevaxel (Alltså 3L volym)
DP smidda kolvar
PPF H:O smidda vevstakar
Stödgördel med ARP
Uppgraderad stark oljepump
Race Kamkedja med nya skenor och spännare
ATI Svängningsdämpare
Högflödes vattenpump

Lätt putsad topp
Cooperring packning
Radiefrästa Säten
1mm Större ventiler i Iconel med tefloncoating
Hårdare ytterfjädrar med original IV innerfjäder (8000rpm)
Värre kamaxlar 268/280 duration in/ut, 10,8/10,4mm lyft in/ut.
Plenum i alu med fullradietrattar
Egengjort Grenrör med t4fläns
Precision 6768 Turbo
Precision 66mm WG
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Bmw e36 turbo

Inlägg av MVA-Productions »

Ett hett tips är att läsa dom fyra delarna i serien "laddtrycks tysken" som bilsport gjorde för ett par år sen, där står även summering av priser på allt och vad man behöver för olika trimgrader.
larsm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: fre aug 28, 2015 2:53 am

Re: Bmw e36 turbo

Inlägg av larsm »

I tillegg til det som allerede er sagt, så kjør med icke vanos topp. Om du ikke vil bytte ventiler.
Orginal svingningsdemper til b30 har ikke triggerkrans.
Vil uansett ikke anbefale orginal, da 330 har det problemet orginalt.
Så ati er ikke til å komme unna på b30 vev.
Skriv svar