angående tjafset i avancerad motortrimning

Ge förslag på saker som kan förbättra forumet
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

angående tjafset i avancerad motortrimning

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag börjar bli less på allt tjafs som är på avancerad delen här på sävar.
Känns som folk bara klankar ner för att dom kan eller har mer teoretisk erfarenhet eller på annat plan inte håller med i en disskusion.

Finns det inget att göra mot detta?
Jag vill ju att det skall bli lika proffsiga stämmning som förut, nu är det mer som en stor sandlåda och många verkar fara illa upp av pajkastningen.

Det är svårt när det finns så många olika kockar till samma soppa, det är inte frågan om det.

Men man måste kunna sköta detta på en vuxen nivå.
Alla skall ju få nått ut av detta och lära sig av varandra, inte klanka ner och spy spydiga kommentarer.


Vissa känner sig säkert träffade av detta och det är ju lite meningen, håll igen och försök skapa en trevlig stämning istället.


Alternativt är ju att skapa ett system som på många andra forum, Varningar- tre varningar och man är avstängd.

Lägg ut en stor länk till ett bra skrivet regelverk som alla skall hänvisas till vid minsta felsteg.

Tror alla kommer tjäna på det faktiskt.


Min åsikt, kanske bara är jag som tycker det börjar spåra ur med???
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är rätt stor skillnad i teoretisk och praktisk bakgrund på de flesta som bidrar till avancerade delen, så det är ofrånkomligt och samtidigt själva poängen med forumet att det blir lite diskussioner där man har olika syn på saker och ting.

Något regelverk och system kring det vill jag inte sätta upp. Är någon en så otrolig världsmästare att det inte går att svälja andra människors åsikter och tyckanden på den här nivån så är vederbörande inte medlem på det här forumet längre.

Däremot kan folk behöva en pekpinne ibland för att slippa osmidiga kommentarer som inte platsar. Som du säger, så får de som känner sig träffade göra det!

Allvarligare än så tycker jag inte det här blivit, tyngden i en del saker man läser på internet kan få helt fel proportioner när man tittar på det med lite distans.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tycker inte det är nån större fara än i alla fall.

man måste få tycka olika men skillnaden är att man måste respektera andras tycke och va lite ödmjuk också, och inte försöka köra över varandra och alltid synas och låta mest (gäller även mig :) ).

sen också försöka inse att om man inte har några riktiga erfarenheter eller så i frågan kanske undvika att svara eller i alla fall förklara att jag inte vet, men tror att det kan va si eller så.


jag har sett det också många gånger (varit där själv också) att yngre, eller kanske bättre uttryckt oerfarna personer, tycks ha allt klart för sig om hur allt fungerar och hänger ihop. det brukar va väldigt genomskinligt då det mesta i en motor är så pass svårt i slutändan att nästan ingen kan komma med ett svar som man kan säga är 100% rätt och så enkelt att man kan förklara det med en mening.

folk som inte insett detta är ofta väldigt kaxiga och vet precis allt och det inser de som har mer insikt i det hela, men problemet är att de kan lura andra som litar på vad de självsäkra säger så det blir väldigt fel ibland för dem.



jag vet att det finns många på detta forum som har väldigt bra koll på saker men de vill inte diskutera på avancerade delen för de är lite osäkra för att de inte riktigt är 100% säker på det hela (som alla andra).
det är synd då de kanske ändå har mycket mer djupa kloka tankar i ämnet som han som tror han kan allt, men som inte har kommit så långt att han insett att han inte kan allt.

vart konstigt men ni fattar hur jag mena. :hihi:

hoppas fler av er som varit med längre kommer in och snackar på avancerade delen även om ni kommer från en mer praktisk inriktning av motor trimnings värden, ni har lika mycket intressant att bidra med på detta forum som de som har mer teoretisk bakgrund.

jag tror båda sidorna kan lära sig mycket av varandra :thumbright:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön dec 21, 2008 8:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

bara jag som är känslig alltså!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:bara jag som är känslig alltså!
nä jag håller med till en viss grad och det kan va bra att få diskutera detta.

jag hoppas att jag inte heller framstår som en självutnämnd världsmästare då jag svarar på mycket frågor?

det är inte min mening iallafall jag vill bara hjälpa så många som möjligt med det så kallade "sävar tänket".

och det känns ibland som att frågan ibland ställs till mig eller oss från sävar? och jag har väll blivit den från sävar som svarar mest på avancerade delen men ibland kanske jag tar för mycke plats också i diskussionerna?

mvh jens
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag tycker alltid att dina svar är intressanta Jens :thumbright:

Det jag tycker blev lite tråkigt i någon diskution är när en annan person kommer med en annan åsikt blev det väldigt upprörd stämning.
Efter lite diskution lägger sig någon yttligare i, på ett helt personligt plan.

Det tycker jag är lite tråkigt, man måste ju få tycka olika.
Annars är det ju inte mycket till diskutionsforum.
Holme
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: mån dec 15, 2008 10:19 pm

Inlägg av Holme »

Nu kankske jag lägger mig i lite här. Har inte hängt här så länge, men varit på många andra forum.
Folk kommer ju alltid tycka olika, speciellt på internet. Och där är vem som helst världsmästare.
Det är svårt att lita blint på vad andra säger, eftersom många säger olika.

Man märker ju ganska fort vilka som kan något, och vilka som bara vill synas.
Sen blir det upp till läsaren att ta åt sig vad man själv anser låter ok. Är det inte så?
Nu kan det ju iofs få konsekvenser om man bygger sin motor fel pga skumma tips och rekomendationer, men det kan man aldrig klandra forumet för.

Kanske är för ny här för att få tycka om en sån här sak, men det där är mina tankar om saken :)
Gillar forumet starkt för övrigt. Har spenderat aldeles för många nätter här redan.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Det finns väl lika många uppfattningar om vad som är rätt som det finns trimmare. Och för att göra det hela svårare finns det inga absoluta sanningar heller utan det beror mycket på vad det ska användas till..

Utan avvikande uppfattningar och diskussioner kommer man ju inte fram till nått utan då blir det ju bara en klubb för inbördes beundran och det är inte många hjälpta av.
Sen om någon känner sig trampad på tårna för att någon annan anser att han/hon har fel ja då är det väl bara bevisa att man faktiskt hade rätt istället för att ta åt sig och bli emo..

Personligen tycker jag det är bra nivå på sävar, även om det ibland är lite tröttande med alla identiska "volvo frågor" för mig som inte sysslar med volvo alls :roll:
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag skrev:
Det är svårt när det finns så många olika kockar till samma soppa, det är inte frågan om det.

Men man måste kunna sköta detta på en vuxen nivå.
Alla skall ju få nått ut av detta och lära sig av varandra, inte klanka ner och spy spydiga kommentarer.
Som J björk säger så personliga påhopp är inte nått för detta forum tycker jag.
Att man sen disskuterar motorer är bara bra, på så vis kommer man frammåt i utvecklingen:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Jens Gustavsson skrev:
Tommy Luhr skrev:bara jag som är känslig alltså!
nä jag håller med till en viss grad och det kan va bra att få diskutera detta.

jag hoppas att jag inte heller framstår som en självutnämnd världsmästare då jag svarar på mycket frågor?

det är inte min mening iallafall jag vill bara hjälpa så många som möjligt med det så kallade "sävar tänket".

och det känns ibland som att frågan ibland ställs till mig eller oss från sävar? och jag har väll blivit den från sävar som svarar mest på avancerade delen men ibland kanske jag tar för mycke plats också i diskussionerna?

mvh jens

nej du framställer dig verkligen inte som en världsmästare, utan kommer till 99% alltid men konkreta bra svar...

och bara för att man är med i disskutionerna och *tar plats* som du skriver, tycker jag bara visar på en sak, att man kan mkt och vill få fram sin sak om saker och ting...

anledningen till att det kan bli lite hetskt är nog pga att alla har sitt eget lilla sätt att tänka på hurvida det gäller att bygga motorer och topplock, och alla vill ju att sin sak ska vara den som folk följer.

det är ju därför detta forumet är så himmla bra, mycket sammlad kunskap både i teorin och praktiken, men det är därör *tror jag* kanske skall tilläggas att det kan bli lite tangentkrig, men det är posetivt från flera vinklar tycker jag iaf, för då får man se från folks olika vinklar och höra en massa åsikter, sen får man ju själv dra sin egen slutsats om vad och vilka lösningar eller tips som låter vettiga i ens egna öron, och kanske testa dessa för att se om dom fungerar tillfredställande.

man har märkt att i många frågor här så kan t ex tre personer sitta och tjabbla om samma sak fast dom lägger upp det på olika sätt... tänk på det :hihi:




Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Skriv svar