klistra "räkna ut komp"

Ge förslag på saker som kan förbättra forumet
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

klistra "räkna ut komp"

Inlägg av Blom »

Skulle man inte kunna klistra en tråd där man beskriver hur man räknar ut komp förhållande, så slipper det bli så mycket frågor om hur man gör..

Har sett flera stycken som frågar och till och med PM:ar för att få sin komp uträknad..

Själv är jag ganska kass på att förklara, men om ingen annan gör det så kan jag skapa en tråd om hur man gör..
Eller om man kan ta nån gammal tråd där det beskrivs.


Någon annan som tycket detta låter som en bra ide???


MVH
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Jo det skulle väl vara en bra ide, för mig som inget kan om den uträkning, förstår teorin men behöver formeln.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

God tanke!

Det skulle behövas en tråd i Allmän motorteknik som innehåller lite olika grunder..
Man kanske kan göra en tråd med länksamling till andra trådar som inte är klistrade?

Men som du säger, kompression dyker ju upp titt som tätt.
Det finns ju hundratals med bra och informativa bilder och förklaringar spridda på internet så man kan ju låna bilder från nån sån.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Gustav skrev:God tanke!

Det skulle behövas en tråd i Allmän motorteknik som innehåller lite olika grunder..
Man kanske kan göra en tråd med länksamling till andra trådar som inte är klistrade?

.

Detta håller jag med om. Jobbigt när det blir fler och fler klistrade trådar. Tillslut sitter man med 4 sidor klistrat innan man kommer till det roliga.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Problemet är att folk i allmänhet inte ids söka efter svaret själva så "bra att ha" trådar och FAQ hjälper inte riktigt.

En simpel googling på "beräkna kompressionsförhållande" ger alla svar man behöver... Men det är ju enklare att fråga, för det är ALLTID någon som måste svara...

I det aktuella fallet finns det helt ypperliga "räknare" att använda på nätet, som t.ex
http://golenengineservice.com/calc/calccr.htm

Men de flesta vet inte och ids inte själva ta rätt på vad de har för volym i toppen/kolvar etc...
Och så förbaskat svårt är det inte att räkna ut, vanlig grundskolematte räcker...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det finns redan en sån tråd http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 25&start=0

säg bara till nån av moderatorerna så lägger vi till fler trådar där :thumbright:

fins det nån bra kompa tråd som jag kan lägga dit?


Smurfen skrev:
Gustav skrev:God tanke!

Det skulle behövas en tråd i Allmän motorteknik som innehåller lite olika grunder..
Man kanske kan göra en tråd med länksamling till andra trådar som inte är klistrade?

.

Detta håller jag med om. Jobbigt när det blir fler och fler klistrade trådar. Tillslut sitter man med 4 sidor klistrat innan man kommer till det roliga.
Skriv svar