Sida 1 av 1

registrering av bilar

Postat: lör dec 04, 2010 10:02 am
av jonns
har en liten undran om varför ni inte har en avdelning för registrering av bilar ,som ombyggt fordom,amatörbyggt,och reggning av ombyggnationer av bilar, dvs,motorbyten och byten av andra delar som kräver olika intyg mm

även vilka intyg som kan underlätta reggning

vore för mig jäkligt intressant att se hur folk gått till väga,
det som är lite synd är ju att det skiljer så mycket på bes stationer om vad dom godkänner

mvh magnus

Postat: tor dec 09, 2010 6:22 pm
av jonns
oki ingen alls som är intresserad av detta???

Postat: tor dec 09, 2010 6:48 pm
av Geronimo
Låter som ett bra initiativ, vore väldigt intressant att höra hur folk gjort, samt vad som gäller!! :thumbright:

Postat: sön dec 12, 2010 9:33 am
av 242
tycker oxå detta kan vara intressant
så får man den informationen samlad på ett ställe

behövs iofs bara en klistrad länk i typ avancerat eller liknande

mvh

Robban

Postat: sön dec 12, 2010 10:56 am
av loop
Kanske för att det är bättre att fråga
www.bilprovningen.se
http://www.sfro.com/
direkt?

Ganska mycket bättre än att komma till SBP eller SFRO och säga att man läst på Sävar hur nån annan gjort.

Postat: mån dec 13, 2010 11:38 pm
av jonns
loop skrev:Kanske för att det är bättre att fråga
www.bilprovningen.se
http://www.sfro.com/
direkt?

Ganska mycket bättre än att komma till SBP eller SFRO och säga att man läst på Sävar hur nån annan gjort.
låt oss då säga,att det är utbyte av erfarenheter, information mm

har sett massor med frågor om reggning el som har med det att göra,och ibland så är det lättare att skriva än att prata,

jag vet inte vad therealpinto skulle tycka om detta, om han tycker det är en bra ide och få sånt samlat på ett ställe han är väl trots allt från sfro

för sävar är ju trots allt det forum där det mesta händer och här håller ju
alla till som bygger en det ena och det andra

mvh magnus

Postat: tis dec 14, 2010 11:17 am
av Dennis Öhman
Det finns ju faktiskt en ganska bra tråd på fjortis-sidan garaget.org om detta, Sharky(Göran Haijenhem) har skrivit den.

Haxxar:

Uppdatering maj 08:


Reglerna kan delas in i två delar - avgasregler och regler som rör effekt och vridmoment.

Med de nya reglerna 20070501 så gäller olika avgasregler för motorbyte beroende på om bilen klassas som ombyggt fordon eller inte. Det är mycket viktigt att minnas och för många så är det nödvändigt att få bilen som ombyggt fordon om man ska kunna regga med motorbytet. Från och med 1993 (ändrad gräns vid årsskiftet 2007/08!) års modell är det i praktiken enda chansen.

Som tidigare har årsmodellen också inverkan. Som förut har 1975 och äldre års modell enklaste reglerna. 1976- och nyare har tuffare regler och från 1992/93 är det ännu hårdare. Men observera att det är registreringsdatum (”tagen i bruk”) som avgör stoppdatumet.

Lathunden innehåller info om bil som inte är ombyggt fordon (avgaskrav), info om bil som är ombyggt fordon (avgaskrav), info om växellådsbyte, och sist gränser för vridmoment och effekt.

AVGASREGLER

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT

Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden:

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
- Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Tänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiveras.


Länk: http://www.sfro.com/bilarframe.html
Klicka på "avgasregler mm"


Notera: Detta är ingen frågetråd

Detta är en Informationstråd. Klaga på informationen här eller ställa principiella frågor
runt regelverket= ok.
Frågor om hur just du skall gå till väga = nok.
Ställ sådana frågor i egna, nya trådar.


/Göran


-------------------------------------------------------------------------

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
therealpinto Gustav Ullander har svarat massor där från forumet zatzy.. Bara läsa, finns MYCKET matnyttigt.

Postat: tis dec 14, 2010 6:45 pm
av jonns
oki men då till min fråga,kan jag regga min volvo 142 68 med b230et med ett sprut som ms?

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

gäller denna text för alla årsmodeller,eller från 76 och uppåt?

Postat: tis dec 14, 2010 6:51 pm
av jonns
det är sånt här jag menar, det kan tolkas på många sätt det som skrivs i sfro,,,,,,därför så undrade jag om denna tråd kunde skapas,

sen så är det ju alltid lättare att bygga om man kan få svar från folk som reggat tidigare om vilka fallgropar man kan råka ut för,

för det är ju inte kul att bygga bil och sen få bygga om igen för att en besikningsman kanske inte håller med sfro,,,,som sagt fallgropar

Postat: tis dec 14, 2010 7:00 pm
av jonns
ta bara det som volvo 142 har för effekt godtaganden max 180 hk.
men går du efter ombyggt fordon och Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

på 1100 kg bil 15kw/100kg så får du ha 224,4 hk enligt detta,

så vad gäller,,,,,,,,

finns tusen frågor som sagt,och dom får jag inte i boken, och jag tycker att detta är intressant att få veta,,,visst kan jag ringa närmsta sfro gubbe i västerås.

men tycker detta kan va intressant för andra också

Postat: tis dec 14, 2010 7:01 pm
av jonns
oki men då till min fråga,kan jag regga min volvo 142 68 med b230et med ett sprut som ms?

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

gäller denna text för alla årsmodeller,eller från 76 och uppåt?

Postat: tis dec 14, 2010 10:44 pm
av loop
Ja det kan du.