Angående obligatoriskt Namn och Ort

Ge förslag på saker som kan förbättra forumet
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Angående obligatoriskt Namn och Ort

Inlägg av bmw02touring »

STS har ju växt så det knakat senaste åren och användarna har blivit fler och fler. Tidigare kände iaf jag att det var väldigt lite strul på köp och sälj avdelningen och en allmänt trevlig ton i forumet.
Numera är det ju så många användare så det inte går att ha koll på alla.
Det är ju även lätt att vara stöddig och otrevlig om man gömmer sig bakom ett användarnamn och på så sätt slipper stå för det man säger eller säljer.

I och med att det krävs att man anger var grejjorna finns på säljes avd, så tycker jag att vore bra alla skrev ner för och efternam samt Ort i sina signaturer alternativt som användarnamn för att hålla forumet rent från en massa skumma typer som blåser folk. Detta är ju ingen garanti men det försvårar ju lite ändå.

Användare utan dessa uppgifter kan sedan raderas utan förvarning.

En variant av detta finns ju redan på Rejsa.nu och skulle kunna bidra till att bibehålla STS plats som landets motorforum No1.

Jag tror det är livsfarligt att släppa in en massa anonyma användare som börjar härja runt, det leder aldrig till nåt gott.

Nåja detta var bara lite tankar från mig.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Angående obligatoriskt Namn och Ort

Inlägg av jol »

Tycker också att det är bra, lite lättare att känna igen folk också när man kopplar bilen till namn och ort
Peter Strandberg
Alfa kombi
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Bra på det sättet som du tar upp.. Men man kanske inte vill säga vem man är så hela världen kan se det? Jag kan inte ge något konkret svar på varför det skulle vara dåligt, men det är en känsla bara. om man som jag hänger på massvis olika ställen kanske man vill vara anonym på vissa, men man har samma användarnamn (det är ju iofs idé att byta då om man vill va anonym då..)

Men om man kunde skriva sitt namn nånstans som bara moderatorer & admins kan se, så kan uppgifterna ges till någon om den skulle uppge att den har problem med personen ang köp eller liknande?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Har ni läst reglerna för forumet? ;)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2692
Ni måste skriva er bostadsort alternativt kommun/län i er profil.

• Ert riktiga namn ska framgå i ert namn på forumet alternativt i er signatur.


Om du vill vara anonym så har du kommit fel. Här måste du stå för vem du är och vad du skriver.
M.a.o. så kan man om man vill skriva namn i signaturen om man vill

Och om jag inte har helt fel så kommer det när som helst att skickas ut ett mail/PM till alla användare där det står att namn och bostadsort ska finnas, annars blir det varning/avstängning
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Steve skrev:Har ni läst reglerna för forumet? ;)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2692
Ni måste skriva er bostadsort alternativt kommun/län i er profil.

• Ert riktiga namn ska framgå i ert namn på forumet alternativt i er signatur.


Om du vill vara anonym så har du kommit fel. Här måste du stå för vem du är och vad du skriver.
M.a.o. så kan man om man vill skriva namn i signaturen om man vill

Och om jag inte har helt fel så kommer det när som helst att skickas ut ett mail/PM till alla användare där det står att namn och bostadsort ska finnas, annars blir det varning/avstängning
Tack för den infon Steve, :thumbright: minns inte att jag sett den infon tidigare, men det är ju några år sedan jag reggade mig.

Försöker bara ge mina synpunkter så STS ska kunna fortsätta vara landets bästa motorforum som framför allt har en trevlig ton. Tycker det ska vara nolltollerans mot de som vägrar identifiera sig, det är bara plocka bort kontona. Om det sedan är någon som har skyddad identitet så är det en annan femma, som säkert går att lösa.
Tycker inte att det duger att man "vill" vara anonym, då kan man ägna sig åt att läsa och behöver inte posta några inlägg. :D
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Jag tycker det är lite sådär att skriva namn och bostads ort. Ibland lägger man kanske upp bilder på dyra motorer och delar, i en annan tråd berättar man vart man jobbar. Ganska lätt för folk att söka upp en och veta exakt vad som finns där och att man inte är hemma.
Det känns som man är en skara bröder som sitter här på STS men det är trots allt öppet för alla att läsa.

Kanske bara jag som är nojjig. Men ska ni tvinga folk att skriva namn och bostads ort eller ta bort deras användare så är det bara att ta bort min.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ni måste skriva er bostadsort alternativt kommun/län i er profil.
Det är som sagt inte nödvändigt att skriva gatuadress och vilken byhåla ni bor i, men det är önskvärt om ni vågar skriva om ni bor söder eller norr om Dalälven.

För att bättre styra alla mot att använda riktiga namn och hålla anonymiteten låg och därmed kvaliteten här på forumet hög, så behöver vi eventuellt byta forum-programvara - det är däremot inte den enda anledningen att byta. Stöd för nya och bekvämare sätt både för användare och administratörer/moderatorer gör att man alltid måste hålla sig tillräckligt aktuell.
Den programvara vi kör nu utvecklas inte längre, bara där har vi en stor orsak att byta. Eftersom jag gillar layout och funktion på det nuvarande (men gamla) hoppas jag att steget inte blir för stort dit.

Det eviga problemet är förstås att det alltid finns tjuvar.. ger man sig in i diskussioner på forumet måste man alltså tänka på vilka risker man tar och hur man gör det svårare för idioterna.
Man kan ju fundera om vissa delar av forumet ska kräva att man är registrerad och inloggad för att se, som "Vad händer i garagen" som är en mycket populär del.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Inlägg av David_B »

mattias skrev: Man kan ju fundera om vissa delar av forumet ska kräva att man är registrerad och inloggad för att se, som "Vad händer i garagen" som är en mycket populär del.
En mycket bra ide :thumbright: Den som inte är registrerad har ju faktiskt ingen anledning å läsa i dom delarna av forumet ändå... (Min åsikt iallafall)

Den delen det står att man ska skriva sitt namn, måste jag ha missat :?
David B
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Hehe, jag insåg just att jag registrerade mig för 5år sedan. Detta efter att jag kollat vilken epostadress som jag uppgett. Den epostadressen har jag inte ens kollat på 4år.

Det tråkiga med att byta användarnamn är att det inte ändras i de inlägg där man är citerad. Använder man då samma användarnamn på andra forum där man vill vara mer anonym så går det väldigt fort att via google eller liknande att lista ut vem personen är och sedan är det bara att köra, birthday.se, ratsit, eniro osv sen så vet man i princip allt om den personen inkl personnummer osv. Känns lite sådär.
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av biomech »

Rallykalle skrev:
mattias skrev: Man kan ju fundera om vissa delar av forumet ska kräva att man är registrerad och inloggad för att se, som "Vad händer i garagen" som är en mycket populär del.
En mycket bra ide :thumbright: Den som inte är registrerad har ju faktiskt ingen anledning å läsa i dom delarna av forumet ändå... (Min åsikt iallafall)
+ 1 :thumbright:
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Kul att det är fler som håller med.
Man behöver ju inte byta användarnamn, det räcker ju med att skriva sitt riktiga namn så den dyker upp längst ned i varje inlägg man postar.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Tycker loop och lasse har en poäng där. Blir väldigt lätt för tjuvar och annat
löst folk att lokalisera dyra delar, bilar och verktyg osv...
Sedan om man låser så bara inloggade kan se förändrar ju inte så man vet vilka tjuvarna är :roll:
Dvs tjuvar kan ju regga sig, men låta bli att skriva = samma problem som innan...

Är bra om man har det i åtanke!
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Walle skrev:Tycker loop och lasse har en poäng där. Blir väldigt lätt för tjuvar och annat
löst folk att lokalisera dyra delar, bilar och verktyg osv...
Sedan om man låser så bara inloggade kan se förändrar ju inte så man vet vilka tjuvarna är :roll:
Dvs tjuvar kan ju regga sig, men låta bli att skriva = samma problem som innan...

Är bra om man har det i åtanke!
Jag tror nog Tjuvar och annat löst folk i din närhet vet vad just du har i ditt garage. Större risk att någon från din närhet robbar dig än någon via nåt forum.
Eller så får man väl helt enkelt välja vad man vill visa upp :?:
Jag förstår dock och respekterar er poäng i frågan.
Jaja, nu har jag i alla fall vädrat min åsikt i ämnet, man kan ju inte mer än tycka till.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Lyfter denna tråden igen.
Har suttit och kikat igenom en massa ämnen på säljes delen och slås av hur många som fullständigt skiter i att ange sitt namn i profilen.
Jag anser att det bara är att plocka bort användare som struntar i att fylla i sitt namn & gärna ort.
Sedan kan de sitta och fundera på varför de blivit bortplockade när de ska logga in nästa gång!
Viktigt att våga stå för det man säger och inte gömma sig bakom något nick om tonen på forumet ska behållas trevlig. :)
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har varit för att alla ska ha sitt riktiga namn från dag ett förstår inte varför man ska va hemlig där?

jag tycker också att det är tråkigt att köp och sälj avdelnigen inte fungerar och ibland har jag tänkt tanken att helt enkelt skrota den, men det vore ju tråkigt för det är ju bara ca 1% av alla inlägg som är oseriösa.

vi skulle haft ett möte vi moderatorer och sävar gänget och diskutera lite mer i detta och reklam på forumet som också är en stor fråga.
Skriv svar