Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 17, 2018 11:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: fre jan 26, 2018 12:22 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 359
Piaggio hexagon 150cc med 172cc malossi. Är det lönt att renovera veven? Storändans lager glappar typ 5mm :-(. Kommer säkert att kosta en del att lämna bort. Så kanske bättre att satsa på malossi vev istället. Jag tror den som sitter på är std.

Vart kulorna/rullarna tagit vägen är ännu en gåta. Verkar sitta väl inkapslat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: ons jan 31, 2018 12:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 359
Vem är prisvärd på detta jobb?
Gärna i sydväst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: ons jan 31, 2018 9:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9102
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Kolla vad du får ge för en eventuell stake med lager på ebay eller liknande.
Sen kan ju nästan vilken motorrenoverare som helst fixa resten åt dig.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: ons jan 31, 2018 8:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Inlägg: 750
Ort: Vimmerby
På många småhojar brukar en ny vev vara billigare än lös stake + montering. Men det är ju enkelt att kolla vad staksatsen kostar, och vad dina lokala verkstäder vill ha för monteringen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: tor feb 08, 2018 2:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 359
Verkar att finnas 2 slaglängder. 52mm "org", och 54mm. Men jag hittar inga delar för 54mm veven. Kan det vara så enkelt att den har kortare vevstake? Min cyl är malossi 65mm 172cc. Blir 180cc med 54mm vev :twisted: .

Edit:
Hittade en bättre säljare. Cyl spacer krävs. 1mm spacer borde räcka till ovan. Hittade även en med 55mm slag, men betydligt dyrare. Hur passar pipan sen? 1mm borde inte ställa till det.


Senast redigerad av ROD02b tor feb 08, 2018 6:22 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: tor feb 08, 2018 5:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 359
Skickade på 1 ton på vevtappen, och den rörde sig runt 1mm. Sen var det stopp. Vidare försök avbröts vid flera ton. Troligtvis är tappen deformerad. Så det går nog inte att pressa den igenom en vevhalva. Det är lite trångt när man skall få stöd mellan vevhalvorna. Nån jigg krävs nog, men den skall hålla för minst 1 ton. I vevstaks satsen ingår ny tapp, så man behöver inte vara rädd om den. Borra ut? Börja med fryst vev, och värma runt om. Vinkelslip :twisted: ...

Komplett ny vev ca 2100Kr. Vevstake ca 1000Kr+jobb??? Det lutar åt ny vev nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: fre feb 09, 2018 10:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 569
Ort: Lindome
Jag kapar oftast med vinkelkapen, rakt igenom vevstake lager o vevbult, vevstaken är ju inget att spara på ändå.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: sön feb 18, 2018 12:12 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Inlägg: 94
Ort: Uppsala
Jag provade att renovera min vev till AM6 motorn två gånger innan jag gav upp.

Använde en 20 tons press för att pressa ur bulten tillsammans med värme. Båda gångerna så gick lagret sönder efter några minuters körning. Första gången trodde jag att det berodde på för dåligt lager så jag köpte Twostroke super racing lager men det gick sönder ungefär lika fort. Det blir fort dyrare om det går åt skogen då små delar av lagret följer med in i motorn och slår sönder kolv, topp och cylinder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: fre mar 02, 2018 11:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1069
Ort: Torpshammar
Här ser ni hur man gör:
https://www.youtube.com/watch?v=r8lCGTltAm4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: fre mar 02, 2018 11:24 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 359
Är det straffskatt på arbetsbänkar i det landet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: fre mar 02, 2018 12:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 633
Ort: Ljusdal
StefanM skrev:



He he det var lite kul att se, och videon efter bekräftar att allt man behöver är i princip slägga och ståltråd för att fixa "allt" :hihi:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: tor mar 08, 2018 5:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 207
Renovera en-cylindriga vevar är en baggis, prova med tre-cylindrigt istället, då kan man ha att göra en stund om man har otur... :lol:

Grabben på videon hade i alla fall en hydraul press, det hade vi sällan tillgång till då man var runt på olika racingbanor i Europa. Då var det ett stadigt skruvstycken som gällde och inget annat..... :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: fre mar 09, 2018 5:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9102
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
haha.. joråsåatte.
Min vev pressar man INTE i skruvstycke, den saken är klar :D

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: fre mar 09, 2018 5:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 207
Helt orörda trippelvevar brukar kräva runt 9 ton innan dom släpper med en rejäl smäll. När man sedan har haft dom isär några gånger så känns dom tämligen sladdriga, då brukar det räcka med runt 3 ton... :lol: Då är det oftast läge att svetsa dom så att dom håller ihop under körning.... :wink:

Handlar det om en-cylindriga vevar så brukar man kunna pressa ihop dom i ett bra maskin skruvstycke, har gjort det ett antal gånger


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lönt att renovera vev?
InläggPostat: fre mar 09, 2018 8:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2090
Ort: Luleå
Jag byter hjullager fram på passater kring 2000 talet som har en pressat kompaktlager i skruvstädet. Dock är det et rejält städ &
överarmar som en rysk björn. Så nog går de om man vill :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010