Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 17, 2018 4:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sachs 50/4 "MLKAX" trimning
InläggPostat: ons jul 11, 2018 5:48 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm
Inlägg: 63
Hej

Köpte precis en moppe som jag tänkte trimma lite.
Motorn är den 4 växlade MLKAX motorn, sitter i en tempo corvette moppe.

Denna har jeg tänkt att få dit en 41mm "LKH" cylinder, 17mm förgasare och nån vettig pipa med 32mm krök.
Tanken är att det ska se lite std betonad ut...

Det är länge sen man pillade 2T nu och det var ju aldrig på den nivån att man faktisk visste vad man gjorde.

Så ett par frågor:
Fungerar nån av dom färdiga piporna OK? Kikat lite på en Jamarcol med Zundapp märke:
http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/avgas ... -flow.html

Finns det mycket att tjäna på att porta denna cyllen?
http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/cylin ... opian.html

Tacksam för alla svar och tips


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 31, 2018 7:42 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm
Inlägg: 63
Då har man filosoferat lite och hamnat på att modda dit nått annat på sachs blocket. Det blir nog en malossicylle men frågan är om jag ska utgå från honda mt5 eller yamaha dt...

Sent fra min BV7000 PRO via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 26, 2018 2:09 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm
Inlägg: 63
Jag har mätt upp cyllen vid metoden som rexxy använt i fartdåren, stoppat ett papper ner i cyllen och ritat av.

Jag har seden matat det här inn i fartsdåren och får följande durationer:
Insug: 207*
Boost: 126*
Spol: 136*
Avgas: 175*

Frågan är om jag törs börja porta lite i cyllen med detta som grund eller om jag ska avvakta och mäta upp en gång till med gradskiva.
Utan att jag har tänkt så nogrant gjenom så känns det som om at taket på avgassporten borde varit rest ca 5mm så den hamnar på ca 202* för att matcha det andra lite bättre. Boostporten borde resas 1,5mm så den havnar på 136*
Då havnar blowdown på 33* både för spol och boost.

Lite osäker ang insugsduration. Kolven til denna cyllen har fönster, blir det då fel om jag använder fartsdåren?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010