Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Eftersom Teflon-Mats inte kan med datorer så bra så lägger jag ut lite info och nåra bilder på pro stock monkeyn framöver.

(Lite ruppande på "prostock"-gasen från höst 2009 : http://www.youtube.com/watch?v=OqYPNOTHrRw" onclick="window.open(this.href);return false; //Mattias )


Kan tilllägga att Mats inte är mannen som tar genvägar, allt han ger sig in på ska han va värst på :)

Steget är inte långt till galenskap eller vad tycker ni?
Mats portar topp :lol:

Bild



Efter att ha lånat ett par av de värsta race-topparna från södra sverge (en hade kostat 10000 kr från en finsk portare :) ) utvärderades de i flödesbänken sen har vi flödat och filat i vansinne och lyckats göra en bättre topp men den var ändå bara en test-topp som Mats skickat till södra Sverige för test i en kina-cross.

En ännu värre topp kommer att portas till prostocken.


Tekniska data prostock -06 monkey.


chassi: max lättat på allt onödigt och uppflyttat ram rör vid tank för att rymma förgasarn, pulverlackad.

fram fjädring: nya cnc frästa tree-clamps (eller vad de heter) som håller i stötdämparna.

bakfjädring: teflon-bussningar i sving

fälgar: splitt alufälg

motor: 124++ :wink: cc motor med max bearbetad topp, vassaste kammen, 2 stegs grenrör i rostfritt, keihin 28 mm flatslide modell KTM520 (kostar som 2 nya monkey moppar :) )

mer bilder och info kommer...
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre nov 12, 2010 12:12 am, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Nu blev man attans nyfiken ;)
Kan man muta teflonmats med tillhörande kompis att porta en till topp tro ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nyaste toppflöderna med std ventiler och standard plaserig på insug och avgasrör är.


alla flöden är presenterade i 28" vattenpelare men mätt vid 40"(flödar nån cfm mer vid 28")




insug med plastad i golvet (inte helt klart än då vi blev tvingade att modelera i kanalen närmast packningen)

vi har också förutom flöderna haft port arian och ljudet i kanalen vid olika mättryck/lyft som viktiga parametrar och vi är ganska säker på att vi har toppat de andra uppmätta race topparna i alla grenar(finn toppen och connys).

jag tror inte att erland cox och min bänk är ricktigt synkade så vi säger inte att våran topp flödar eller går bättre än hans då de inte är testade i samma bänk eller på samma vis http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid4.html


orginal flödet innom parantes


insug cfm

2mm 33.5 (33)

4mm 62 (56)

6mm 82 (60)

8mm 93.3 (64)


avgas cfm

2mm 26.5 (27)

4mm 50 ( 48 )

6mm 68 (52)

8mm 74 (51)

9mm 79 (xx)



mer monkey trimning här http://www.yttertavle.se/160/moped/apan/

http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid4.html
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

richard skrev:Nu blev man attans nyfiken ;)
Kan man muta teflonmats med tillhörande kompis att porta en till topp tro ?
snacka med mats så kanse han kan fixa en värre topp åt dig. jag pm hans tel nr
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Haha brutalt ;)
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

lite bilder från dagens flödningstest kommer senare i ett stort garage reportage . senare i kväll
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Mats A skrev:lite bilder från dagens flödningstest kommer senare i ett stort garage reportage . senare i kväll
låter fint! :lol:


här är dom http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12904
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Jens Gustavsson skrev:snacka med mats så kanse han kan fixa en värre topp åt dig. jag pm hans tel nr
Tackar.
Ska slå honom en signal senare till veckan.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

hittade en forumtråd om aptoppar som inte var helt kass!

http://www.miniriders.com.au/forum/show ... ng+bike+in
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är prottotyp toppen till slut klar och den flödade 92-93cfm/8mm med insug och en 28mm irr förgasare

ca 5-10 olika plastningar och över 100 flödes test i bänken :)

så nu är toppen på väg med till supermotard åkarna i stockholm för test på bana och bänk.




Bild



Bild[/img]
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hörde ryckten om att toppen nu var testad och första snabb test körningen utanför garaget, kändes visst bra.

den slirade visst på kopligen fast det var nån värresorts med starkare fjädrar mm och det hadde den inte gjort med nån annan topp :) .
den drog visst bra på höga rpm också.



en mer ingående/seriösare testraport kommer framöver!



den testades på en 124cc motor med vass kam, 26mm vm gasare och nått fint step avgasrör.

senare test skulle ske med större 28mm flatsligt gasare och sen med större 140cc cylinder.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Ingen spännande update såhär långt ? ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo den är nu mycket seriöst testad och utsjusterad av ludvig med större 136cc och en större 28mm förgasare och nått fint avgasrör och han och andra som kört den är mycket nöjda tydligen och den utmärker sig med superbrätt register med mycket bättre mellan vrid än många andra liknande hojar utan att va sämre toppeffekt på höga rpm än de andra.


men jag och mats tar inte på oss all ära då insjusterigarna och testerna med allt annat är mycket väl utförd av ludvig :lol:


den kommer att bromsas inom nån vecka hos Ebos i malmö där blandannat erland cox hoj är bromsad så då får vi svart på vitt hur den går.


en kul grej är att den motorn tydligen kan mäta sig mot japsarnas fabriks 125cc motorer som kostar 50 000kr :)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis feb 13, 2007 10:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Bromsa

Inlägg av josun »

Hej gott folk

Jag tror ni menar att Ludde ska bromsa sin hoj hos Ebos i malmö, för det är där vi har bromsat motorerna som Erland cox har portat åt mig och ett par andra killar.
Det ska bli kul att få gjämföra våra motorbyggen :D

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsa

Inlägg av Jens Gustavsson »

josun skrev:Hej gott folk

Jag tror ni menar att Ludde ska bromsa sin hoj hos Ebos i malmö, för det är där vi har bromsat motorerna som Erland cox har portat åt mig och ett par andra killar.
Det ska bli kul att få gjämföra våra motorbyggen :D

Mvh
Johan
(:oops: jag och namn jag har nu ändrat till Ebos :) .



det är erland cox som portar dina toppar visst? han är duktig!

har du provat luddes maskin, hur går den tycker du?

hoppas på att få se och gämföra lite broms papper framöver men jag hörde att det var lite missljud i låda mm :cry: är det din motor man ser på erland cox sida?

har kollat lite på din sida också http://www.josun.se/

mats håller på bygga 2 toppar till nu som ska flödes testas och finsjusteras om nåra dar, få se om det går att pressa fram lite mer effekt ur dom.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis feb 13, 2007 10:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar