Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av Christer Söderman »

teflonmats skrev:Tackar Smokke..

Jag vet inte om det gick någe fortare nu .. var inte 8.82 tiden Rt+Et..å då gick det ungefär samma..
Apan vart bättre å starta med högre utväxling, men kopplingen gillar inte högre utväxling.
Jag ska låta bli att ändra nånting tills vi har fått fart på bänken å använda den som typ referens tillsammans med Jens fiddy som vart bromsad många gånger.
Det var trevligt å surra med alla i lördags,,å det var skojigt att köra fast kallingarna blev full me grus.
trevligt med folk från södern, synd att dom med slicks inte kunde köra förståss.. :(

Ring mig smokke vid tillfälle.

mats.
Grattis Mats till en fin tid/fart. :thumbright: Vill även tacka för trevligt umgänge i depån me intressant info utbyte. Tråkigt naturligtvis me vädret men vi kommer mer å då kan ju vädret knappast bli sämre. väl mött nästa gång. :)
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av E34 RRT »

har du testat 4valve toppen, tyckte det var tal om det en gång?
Niklas.E
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av teflonmats »

Hallå ..å nää jag har inte testat 4v toppen ännu, jag mätte upp camen hos Jens å gillade inte den riktigt.
Sen är transmitionen inte riktigt stabil å jag har inte löst det ännu....
Hoppas att vi får till bänken här senare i höst så kanske jag får upp ångan igen.

Mats
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av Kristoffer Helle »

Högre utväksling du søker Mats? det er inga problem at løsa hvis det går at gjöra clutch "korjen" lite mindre.. härdade drev fiksar jag :)
Jag har din gamla motor, den kunne trengt lite högre utveksling så den inte dro i filler aluminiums naven... den går problemfritt 10mil om dagen :D) men skulle haft högre toppfart. derfor jag undrar på at gjöra nya drev)
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av Kadett4wd »

ja man kan ändra primärväxeln för att minska vridet genom lådan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av Kristoffer Helle »

hur mycket (tjokt) ska sånna drev herda??
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av teflonmats »

Precis!!!
Högre transmittions utväxling skulle sitta super fint..Jag pratade om det med terry (fire power) för tre fyra år sen å han skulle ordna såna kitt så jag låg lågt i väntan men det ser ut som att det får fixas här i scandinavien.
på monken som har små däck skulle det hjälpa otroligt mycket å ända nackdelen borde vara lite mer friktion.
första zongshen motorn som jag hade,,hade 17 / 69 medans yx hade 18 / 67,, zongen slirade betydligt fortare.
Hela kopplings korgen vinglar på splines till lill drevet för kickningen korgen är bara av alu förlåt kinesium som yttertavle
killarna kallar det. plus veven vinglar omkring, så flagg spelet är nog högst variabelt...så hur hårt den ska härdas
vet inte jag det kan nog du mycket bättre Kristoffer,, jag har nått drev som pajade från en yx det var för hårt så kan kolla det..


Mats
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av Kadett4wd »

om du gör dreven i verktygsstål så ska de inte behöva mer än en anlöpning och en nitrerhärdning om jag minns rätt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av Kristoffer Helle »

Inga problem at gjøra många med forskjellige herdning. Men vet inte hur jag ska testa hvilken som er best? Lång moment nykkel och en jigg?
Hvilken utveksling vil man ha på dreven? Hur mycket ville 24 tænder hjelpa? 24/64? Mer eller mindre? Gjør det nogot at kinesiumkorjen er større en drevet? Diametern er vell ca lik som stora drevet nu.
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av smokke »

ni kommer väl på SM i åmsele den 28/9 mats och kristoffer? :thumbright:
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av teflonmats »

Ursäkta om jag är lite sekig på svara...om jag inte minns fel så måste man titta lite på hur stort drevet på veven går göra,, olje pumpen sitter där och kopplimgskorgen ligger också nära, som jag minns det så vart det rätt stor skillnad
på 17/69 å 18/67, så 20/nånting borde räcka ganska långt. skulle provat med andra lameller ochså det har jag inte gjort, som jag minns jialing kopplingen med 5 lameller så högg den bra..
Det kanske måste bytas till annan delning vad vet jag,, det har jag inte kollat, å matrialvalet/härdning tror att man får kolla på honda som borde vara facit..

smokke jag kan troligtvis komma....

Mats
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av Kadett4wd »

På min lille honda med 132cc 2takt så gav kopplingen upp nu vid gissningsvis ca 32-35hk på hjulet, och kanske 22-24Nm i vrid.
Det var 6lameller(hembyggd,modifierad 5lamellers) med gamla trötta CR80 fjädrar från 1983 *S*
Men det som höll liv i kopplingen var Redlines ATF olja C+
Testa den om du har möjlighet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av Patrik E »

Det är samma olja i motorn och växellåda, så inge ATF.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av Kadett4wd »

ahh just ja.. glömde för fasen att det var så.. sorry.. men ett tips till andra då med separata oljor ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Inlägg av moddlaren »

Det fungerar visst med ATF olja i en fiddy motor jag körde ju grabbens 250cc orion fiddy i 2 år på ATF och det hände inte ett dugg med den motorn och gudarna skall veta att det var ventilsläpp i många timmar på den grabbarna misshandlade den fiddyn noe alldeles otroligt,
men precis som med bägge kina fyrhjulingarna som aldrig krånglade trotts en hel del hundra timmars körning "" kasuma"" så verkar dom häringa kineserna tåla mycket mer än vad folk tror.

sen om det är rätt att ha ATF i en motor det är det säkert inte men det funkar utmärkt och kopplingen gillar det skarpt.

mvh
jkruus
Skriv svar