Sida 1 av 2

Moderna mopeder, hur stryper man dom????

Postat: tis maj 08, 2007 9:34 pm
av turbo uffe
Hejsan!

Vi har köpt en 30-moped till våran dotter men gör över 60 blås, nån som vet hur man går tillväga på sådana härna moderniteter för att få den att gå saktare? Moppen är en Peugeut Speedfight.... klämma ihop avgasröret eller pillra på en elektronisk manick???

Re: Moderna mopeder, hur stryper man dom????

Postat: tis maj 08, 2007 9:48 pm
av jol
turbo uffe skrev:Hejsan!

Vi har köpt en 30-moped till våran dotter men gör över 60 blås, nån som vet hur man går tillväga på sådana härna moderniteter för att få den att gå saktare? Moppen är en Peugeut Speedfight.... klämma ihop avgasröret eller pillra på en elektronisk manick???
slacka på gasvajen kanske? eller sätt in en bricka mellan cylinder o avgasrör som det ofta är strypt original

Postat: tis maj 08, 2007 10:34 pm
av MadHenrik
Vet inte hur snabbt de går strypta men scootrar brukar vara strypta i variatorn med en bricka som hindrar variatorn att ge full användning av remskivorna.

Men en fastsvetsad bricka i avgasröret skall funka fint.

Postat: ons maj 09, 2007 12:13 am
av Rod02
På vissa modeller kan det sitta en "blindtarm". Ett ca 10cm rör nära utblåset. Röret är en "återvändsgränd". Kan vara ihopklämt eller bortsågat.

http://medlem.spray.se/adress/photoalbum.html Använd infon baklänges :-)

Postat: ons maj 09, 2007 5:29 am
av freiman
montera en distans över trotteln, funka på kusinens moppe

Postat: ons maj 09, 2007 7:20 am
av Pysen
Distans i variatorn borde väl bli fint, då kan du behålla motoreffekten och vikta variatorn för bra acceleration sedan begränsa farten med distansen.
Acceleration är inte olagligt....än.

Postat: ons maj 09, 2007 7:25 am
av MadHenrik
Pysen skrev:Distans i variatorn borde väl bli fint, då kan du behålla motoreffekten och vikta variatorn för bra acceleration sedan begränsa farten med distansen.
Acceleration är inte olagligt....än.
Hehe, allt på motorn som diffar från orginal är olagligt, oavsett om det har trimmande eller strypande syfte...
Sen är det klart, frågan är hur petiga poliserna är.
Chansen att de river ner en mopedmotor som går i laglig hastighet bara för att kolla om det finns olagliga modifikationer är väl inte speciellt stor :P

Men ja, variatorn borde vara lämpligast för då kan ni behålla samma accelerationen men minska toppfarten genom att se till att remmen inte kan gå ut de sista centimetrarna/centimetern på remskivorna.
Andra motorstrypningar går ju ut på att minska effekten i motorn...

Postat: ons maj 09, 2007 10:29 am
av Pysen
Hörde ett rykte som kanske är en skröna men att tekniken inte bara sprungit ifrån många tonåringar utan även polisen. Dom har lite svårt att avgöra vad som är orginal och inte så går tex. en eu-moped mer än 52 km/h riktig fart så tar dom den till station där dom har kompetens på området......ja eller mer än många tonåringar i alla fall. :)
Det skulle ju göra finjustering med bra acceleration och låg toppfart utan flashiga tillbehör intressant.

Postat: ons maj 09, 2007 1:50 pm
av MadHenrik
Vad jag fått lära mig så är allt som avviker från orginal då mopeden typades in som moped olagligt.
Om moppen går snabbare än 52km/h (EU45) i orginalskick (inte alltför ovanligt) så är mopeden olaglig, trots att INGET är rört på den.
Egentligen borde väl den inte ha fått typas in som moped eller något sådant...

Då skall polisen kunna ge dig böter, för att mopeden går snabbare än vad den får göra.
Men du har inte ändrat något på moppen, och skulle du göra det så blir den automatiskt olaglig, även om syftet var att strypa den.
Svår situation det där :thumbright:

Finjusteringar som att byta munstycke, justera trottelnålen osv räknas nog som modifiering tror jag, så även det borde vara olagligt...

Postat: ons maj 09, 2007 1:57 pm
av JoBy
Att köra med ett igensotat avgasrör kan väl inte vara olagligt.

Postat: ons maj 09, 2007 2:21 pm
av MadHenrik
Nej det kan det knappast vara...

Postat: tor maj 10, 2007 10:01 am
av knotan
gör hojjen bara 30-35 blås så ids nog inte snuten bry sej, så länge den inte är uppenbart trimmad tex att den låter för högt eller liknande...

jag skulle nog bara fixxa till varioatorn så man behåller motoreffekten och tappar toppfart

Postat: tor maj 10, 2007 11:25 am
av Jens Gustavsson
jag har hört 58km/t som max påp eu mopeder innan det blir olaglig fart om den inte är trimmad på nått uppenbart sätt som polisen ser eller kan bevisa.

men kör man 58km/t på 50 väg så får man givetvis fortkörnings böter men på 70-100väg händer inget.

tommy GTO visst hadde du paper på det?

Postat: tor maj 10, 2007 1:52 pm
av Jimmy Nilsson
sätt en restriktorplatta mellan förgasaren och insugsröret... satt det på en polares vespa som inte ens gjorde 30... bort med den och genast gjorde den 55...

Postat: fre maj 11, 2007 12:24 pm
av Falkenrejsing
Som sagts tidigare så får inget på moppen avvika från typintyget. Vet man att det inte gör det så kan man glatt köra vidare.
Det uppmärksammades i tv4 för något år sedan, att en kille vann mot polisen i en rättegång om en trimmad moped. Moppen var 100% original och gick i närmare 60km/h så polisen skrev ut böter och han skulle bli av med lämpet, men han överklagade och krävde att moppen skulle undersökas för att fastställa om den var trimmad, vilket den inte var. Men i inslaget i tv poängterades att han inte kört fortare än 45km/h när han stoppades, undrar om det har med saken att göra?

Någon kanske skulle rådfråga polisen i det här ärendet? Vad gör man med en otrimmad moppe som går för fort, om man inte får strypa den?