50cc fyrtakt lifan startar inte
50cc fyrtakt lifan startar inte
har byt kammen + ventilfjädrarna ifrån en kinroad topp till min pagsta,
setupen är följande:
50cc lifan 139fmb
portad topp
kinroad kam + vipporna
dubbla ventilfjädrar
16.5mm förgasare
ventilerna är ställda på 0.40
den har bra gnista stark blå
tändningen är orörd
jag har testat munstycken i förgasaren ifrån 75-92
vad tror ni detta kan bero på?
kan den bero på att den tänder för sent eller för tidigt.
eller är det ventilerna som vill ha mindre spel?
kan det bero på att jag har samma kamdrev som jag hadde förut?
setupen är följande:
50cc lifan 139fmb
portad topp
kinroad kam + vipporna
dubbla ventilfjädrar
16.5mm förgasare
ventilerna är ställda på 0.40
den har bra gnista stark blå
tändningen är orörd
jag har testat munstycken i förgasaren ifrån 75-92
vad tror ni detta kan bero på?
kan den bero på att den tänder för sent eller för tidigt.
eller är det ventilerna som vill ha mindre spel?
kan det bero på att jag har samma kamdrev som jag hadde förut?
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
ok, du har alltså svänghjulsmärkningen i ÖD
samtidigt som topp/kamdrev är mitt för den märkningen i förbränningfasen
(båda ventilerna stängda med lite spel)
då borde den iallafall tända om stiftet funkar (kinastiften brukar va kassa och självdö)
och den får soppa! (snapsa i värsta fall för att va säker)
samtidigt som topp/kamdrev är mitt för den märkningen i förbränningfasen
(båda ventilerna stängda med lite spel)
då borde den iallafall tända om stiftet funkar (kinastiften brukar va kassa och självdö)
och den får soppa! (snapsa i värsta fall för att va säker)
oki. jag får alltså riva tändningskåpan alltså. det har jag inte kollat om det stämmer
men en sak e sjukt ställde dom på 0.05 och 0.10 så blir det stumt och kamen rör sig inte en mm tills man släpper på ventilerna.
kina stift e det inte. va inte i det när jag köpte den. sitter i ett friskt ngk c7hsa
jag återkommer imorgon om det inte löser sig då. orkar inte skruva mer idag
men en sak e sjukt ställde dom på 0.05 och 0.10 så blir det stumt och kamen rör sig inte en mm tills man släpper på ventilerna.
kina stift e det inte. va inte i det när jag köpte den. sitter i ett friskt ngk c7hsa
jag återkommer imorgon om det inte löser sig då. orkar inte skruva mer idag
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
hittade felet jämförde topparna och märkte att kinroad toppen hadde tjupare förbränningsrum och att insugsventilen var mindre.fredde_vit_pv skrev:kammen ska bara gå att montera på ett sätt mot drevet och dreven
är märkta!
så jag flyttade över allt i den toppen och nu startar den nu är det bara bränslet som skall ställas in ordentligt
Re: 50cc fyrtakt lifan startar inte
Skaplig trådlyft
Jag har en 139FMB i en 4-hjuling.
Den har stått länge, och blev stående för att den strulade med jämna mellanrum..
Han som hade den innan hade fått gjort rent förgasaren några gånger, sen fick den ett tag.
Har haft bort förgasaren ett par gånger och gjort rent.
Men den går likt förbannat bara på startgas.
Har för mig att jag läst någonstans att det ofta var strul med kina förgasare, svårt att få till dom (förbrukningsvara )
Men jag hittar inte källan.
Har ni några tips?
Har som sagt, lagt en hel del tid på förgasar rengöring redan.
Ska man behöva byte?
Vart hittar man en förgasare i så fall?
Jag har en 139FMB i en 4-hjuling.
Den har stått länge, och blev stående för att den strulade med jämna mellanrum..
Han som hade den innan hade fått gjort rent förgasaren några gånger, sen fick den ett tag.
Har haft bort förgasaren ett par gånger och gjort rent.
Men den går likt förbannat bara på startgas.
Har för mig att jag läst någonstans att det ofta var strul med kina förgasare, svårt att få till dom (förbrukningsvara )
Men jag hittar inte källan.
Har ni några tips?
Har som sagt, lagt en hel del tid på förgasar rengöring redan.
Ska man behöva byte?
Vart hittar man en förgasare i så fall?
Re: 50cc fyrtakt lifan startar inte
Vakum i tank? rinner soppan ner till förgasaren?
Skrotsamlare, och skrotletare!
I min ägo just nu :
Yz426.
Apollo 1956 (14 års moppen...).
Nån drac i delar....säljes...finns ej motor.
atv 110cc kina maskin...
säkert mer skit.
I min ägo just nu :
Yz426.
Apollo 1956 (14 års moppen...).
Nån drac i delar....säljes...finns ej motor.
atv 110cc kina maskin...
säkert mer skit.
Re: 50cc fyrtakt lifan startar inte
Det rinner i alla fall genom slangen.
Och när jag blåser så är det inte stopp vid flottör.
Men ska prova att skruva bort flottörkoppen och se om det kommer bränsle.
Har faktiskt inte tänkt på det
Och när jag blåser så är det inte stopp vid flottör.
Men ska prova att skruva bort flottörkoppen och se om det kommer bränsle.
Har faktiskt inte tänkt på det