50cc fyrtakt lifan startar inte

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

50cc fyrtakt lifan startar inte

Inlägg av bozze86 »

har byt kammen + ventilfjädrarna ifrån en kinroad topp till min pagsta,

setupen är följande:
50cc lifan 139fmb
portad topp
kinroad kam + vipporna
dubbla ventilfjädrar
16.5mm förgasare

ventilerna är ställda på 0.40
den har bra gnista stark blå
tändningen är orörd

jag har testat munstycken i förgasaren ifrån 75-92

vad tror ni detta kan bero på?
kan den bero på att den tänder för sent eller för tidigt.
eller är det ventilerna som vill ha mindre spel?
kan det bero på att jag har samma kamdrev som jag hadde förut?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

ventilspelet ska va ca 5 hundradelar (0.05)
står märkningen på kamdrevet mot märkningen på toppen
när kolven är i ÖD?
har den kompa?
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

fredde_vit_pv skrev:ventilspelet ska va ca 5 hundradelar (0.05)
står märkningen på kamdrevet mot märkningen på toppen
när kolven är i ÖD?
har den kompa?
kompa har den..

jag shysterar när den står mot märkningen och har släppt kompet
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

bozze86 skrev:
fredde_vit_pv skrev:ventilspelet ska va ca 5 hundradelar (0.05)
står märkningen på kamdrevet mot märkningen på toppen
när kolven är i ÖD?
har den kompa?
kompa har den..

jag shysterar när den står mot märkningen och har släppt kompet
nu är jag inte med ! :)
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

märkningen står där den ska när man ska ställa dom. den släpper kompet innan märkningen.

alltså kamdrev märkningen mot märkningen i toppen
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

ok, du har alltså svänghjulsmärkningen i ÖD
samtidigt som topp/kamdrev är mitt för den märkningen i förbränningfasen
(båda ventilerna stängda med lite spel)
då borde den iallafall tända om stiftet funkar (kinastiften brukar va kassa och självdö)
och den får soppa! (snapsa i värsta fall för att va säker)
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

oki. jag får alltså riva tändningskåpan alltså. det har jag inte kollat om det stämmer

men en sak e sjukt ställde dom på 0.05 och 0.10 så blir det stumt och kamen rör sig inte en mm tills man släpper på ventilerna.

kina stift e det inte. va inte i det när jag köpte den. sitter i ett friskt ngk c7hsa


jag återkommer imorgon om det inte löser sig då. orkar inte skruva mer idag
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

ventilfjädrarna kanske bottnar :idea: då borde inte kompressionen
va som den ska! inte med rätt ventilspel iaf.
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

aja. jag får skruva lite me den och kolla så att timingen stämmer på kammen.

efter som det inte satt nån märkning på denna kammen vart ÖD var... eller så är det helt enkelt nått annat som e galet. kanske är vipporna som inte stämmer och att man måste ha i dom andra.....
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

kammen ska bara gå att montera på ett sätt mot drevet och dreven
är märkta!
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

fredde_vit_pv skrev:kammen ska bara gå att montera på ett sätt mot drevet och dreven
är märkta!
hittade felet jämförde topparna och märkte att kinroad toppen hadde tjupare förbränningsrum och att insugsventilen var mindre.

så jag flyttade över allt i den toppen och nu startar den nu är det bara bränslet som skall ställas in ordentligt
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

nytt problem. den vill inte varva upp. fullgas e tomgång. den har vavat upp 2gånger. och det kvittar hur man laborerar med munstyckena.

men den spottar ut bensin bakvägen ur förgasaren.
det verkar som att den inte vill suga åt sig bensinen ordentligt
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Re: 50cc fyrtakt lifan startar inte

Inlägg av Gregerr »

Skaplig trådlyft :D

Jag har en 139FMB i en 4-hjuling.
Den har stått länge, och blev stående för att den strulade med jämna mellanrum..
Han som hade den innan hade fått gjort rent förgasaren några gånger, sen fick den ett tag.
Har haft bort förgasaren ett par gånger och gjort rent.
Men den går likt förbannat bara på startgas.

Har för mig att jag läst någonstans att det ofta var strul med kina förgasare, svårt att få till dom (förbrukningsvara :) )
Men jag hittar inte källan.
Har ni några tips?
Har som sagt, lagt en hel del tid på förgasar rengöring redan.
Ska man behöva byte?
Vart hittar man en förgasare i så fall?
Humbug
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: mån dec 21, 2009 9:13 pm
Ort: Småland

Re: 50cc fyrtakt lifan startar inte

Inlägg av Humbug »

Vakum i tank? rinner soppan ner till förgasaren?
Skrotsamlare, och skrotletare!

I min ägo just nu :

Yz426.
Apollo 1956 (14 års moppen...:)).
Nån drac i delar....säljes...finns ej motor.
atv 110cc kina maskin...
säkert mer skit.
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Re: 50cc fyrtakt lifan startar inte

Inlägg av Gregerr »

Det rinner i alla fall genom slangen.
Och när jag blåser så är det inte stopp vid flottör.
Men ska prova att skruva bort flottörkoppen och se om det kommer bränsle.
Har faktiskt inte tänkt på det :doh:
Skriv svar