Honda MT/MB bästa trimcylindern?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
tack grabbar.
Är det nån som vet hur pass olika reedkorgar passar på äldre hojar från nyare?
Jag kan ta mått på min senare idag.
Alltså, jag har ingen reedkorg å tänkte köpa en V-force till min, men min gamla kx motor är inte med i listorna.
edit: måtten
Är det nån som vet hur pass olika reedkorgar passar på äldre hojar från nyare?
Jag kan ta mått på min senare idag.
Alltså, jag har ingen reedkorg å tänkte köpa en V-force till min, men min gamla kx motor är inte med i listorna.
edit: måtten
Senast redigerad av Kadett4wd den ons dec 21, 2011 7:48 pm, redigerad totalt 2 gång.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Nått intressant? http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=kx+ ... m270.l1313" onclick="window.open(this.href);return false;
Frakten och sånt brukar inte bli så dyrt.
EDIT: Såg att du ville ha vforce
Frakten och sånt brukar inte bli så dyrt.
EDIT: Såg att du ville ha vforce
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
ja givetvis blir det V-force.. om det går..
så kom igen alla som har en nyare 125a ståendes, mät lite på reedkorgen om ni kan.
Så kan jag komma vidare i trimmandet.
så kom igen alla som har en nyare 125a ståendes, mät lite på reedkorgen om ni kan.
Så kan jag komma vidare i trimmandet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Verkar som även nyare KX125 har rätt modell,, som jag antog.. men jag är inte helt säker ännu.
Stämmer det blir det beställning på Tisdag.
God Jul alla.
Edit: prövade beställa idag.. men min internetdosa för att föra över pengar har min styvson, måste skaffa en ny.
få se om man kan få en redan imorrn.
Stämmer det blir det beställning på Tisdag.
God Jul alla.
Edit: prövade beställa idag.. men min internetdosa för att föra över pengar har min styvson, måste skaffa en ny.
få se om man kan få en redan imorrn.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Har Mt5 6204 lager std vid veven? Hur gjorde du när du satt i nya veven som har 22mm tappar? Sitter själv i samma sits och funderar på att arborra upp lagersätet å i med ett 62/22 lager.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
lagernumren är jag dålig på..
men ska du i med nyare cr80 vev i mt5 block?
Isåfall så köpte jag ett lager med rätt ytterbana och rätt innerbana.
Var nå speciallager.
Sitter i cbr600f som framhjulslager eller i crf250r bakom kopplingskorgen.
Då behövde jag inte arborra upp nåt.
Sen köpte jag en 'innerring' till ett nållager och kapade till rätt längd som packboxen tätar mot.
Denna limmade jag med loctite mot axeln, så det inte skulle läcka där.
Finjusterade lagerlägena med shims sedan, så vevaxeln blev centrerad.
MT8 grejerna har jag inte moddat motorkåporna ännu, jag är i mätstadiet fortfarande(väntar på kolven)
Så jag micklar med MT8 kåporna så länge.
Men jag kommer arborra upp lagerlägena och stoppa i stålinsatser som lagren sedan pressas i.
Är gjort så på vänster blockhalva i MT8 som std.
men ska du i med nyare cr80 vev i mt5 block?
Isåfall så köpte jag ett lager med rätt ytterbana och rätt innerbana.
Var nå speciallager.
Sitter i cbr600f som framhjulslager eller i crf250r bakom kopplingskorgen.
Då behövde jag inte arborra upp nåt.
Sen köpte jag en 'innerring' till ett nållager och kapade till rätt längd som packboxen tätar mot.
Denna limmade jag med loctite mot axeln, så det inte skulle läcka där.
Finjusterade lagerlägena med shims sedan, så vevaxeln blev centrerad.
MT8 grejerna har jag inte moddat motorkåporna ännu, jag är i mätstadiet fortfarande(väntar på kolven)
Så jag micklar med MT8 kåporna så länge.
Men jag kommer arborra upp lagerlägena och stoppa i stålinsatser som lagren sedan pressas i.
Är gjort så på vänster blockhalva i MT8 som std.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
MT5 har 62/22 C3 som vänster ramlager och 6204 som höger.
Vissa MT5/MB5-block har stålinsats för vänster ramlager, de flesta har det inte. Eftersom det lagret bara är limmat utan presspassning i blocket är det inte helt ovanligt att lagret lossnar och nöter sönder lagerläget av aluminium på motorer som varvar femsiffrigt, så block med stålinsatsen är att föredra när man trimmar.
Vissa MT5/MB5-block har stålinsats för vänster ramlager, de flesta har det inte. Eftersom det lagret bara är limmat utan presspassning i blocket är det inte helt ovanligt att lagret lossnar och nöter sönder lagerläget av aluminium på motorer som varvar femsiffrigt, så block med stålinsatsen är att föredra när man trimmar.
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Ja ska i med en Yz vev i Dt motorn. Högra tappen är 20 alltså passar std 6204 lagret, men vänstra tappen är 22 alltså behövs ett 62/22 lager som har 50mm ytterdiameter och 6204 har 47mm.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: tor sep 09, 2010 5:57 pm
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Av vilken anledning är det limmat i bra vänsta kåpan verkar som du har koll på honda har du hållit på och rejsat med dom?. Har inte sett nån honda mb motor utan stålring har bara set 6 blockG-son skrev:MT5 har 62/22 C3 som vänster ramlager och 6204 som höger.
Vissa MT5/MB5-block har stålinsats för vänster ramlager, de flesta har det inte. Eftersom det lagret bara är limmat utan presspassning i blocket är det inte helt ovanligt att lagret lossnar och nöter sönder lagerläget av aluminium på motorer som varvar femsiffrigt, så block med stålinsatsen är att föredra när man trimmar.
http://www.trottlarna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Exakt orsak till att det är limmat lager på ena sidan och pressat på andra får du fråga någon gammal japan om, men gissningsvis kan det ha med monteringen att göra. På med lagerlåsning, skicka ihop blocket, sedan är det klart - inget som tar tid eller kräver nån större noggrannhet... Och med måttlig effekt och varvtal fungerar det ju utmärkt.
På de MB-block jag haft öppna har varianten utan stålring varit vanligast. Tror bara jag har ett med stålring kvar om ens det, vet åtminstone att ett försvann när en MB blev stulen för några år sedan.
Har inte kört racing själv, men en kille som körde MB5 med goda resultat i MoRRF-serien under 90-talet och nått år in på 2000-talet hjälpte mig en del med att få snurr på mina hondor. Kör man en racetrimmad motor på en bruksmoppe får man lära sig att skruva, svårare än så är det inte.
På de MB-block jag haft öppna har varianten utan stålring varit vanligast. Tror bara jag har ett med stålring kvar om ens det, vet åtminstone att ett försvann när en MB blev stulen för några år sedan.
Har inte kört racing själv, men en kille som körde MB5 med goda resultat i MoRRF-serien under 90-talet och nått år in på 2000-talet hjälpte mig en del med att få snurr på mina hondor. Kör man en racetrimmad motor på en bruksmoppe får man lära sig att skruva, svårare än så är det inte.
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Det löste sig endå, hittade på ett 60/22 lager som är 22/44/12, svarvar bara en bussning mellan blocket och lagret eftersom blocket är 47 i lagersätet
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
WTF????
hmmm
asdrygt
brum brum
Jorå,, 8 lameller!!!!! (hade inga hemma för att illustera, men det går i 8 lameller iaf.)
Nästan färdigtbyggt
Ska köpa nya hårdare fjädrar, dessutom längre så urtrampningslagret kommer ut en bit ur navet på kopplingen.
Lägger bara distanserna under brickan lagret sitter, blir 4st givetvis.
Sen ska ryckutjämnarna moddas inuti korgen. det är 4st std, jag ska i med 6st.
Sist så kapar jag bara av kopplingskåpan och flyttar ut den runda biten av kåpan som rymmer kopplingen lika mycket som korgen är förlängd.
Värt att nämna, KX125 kopplingen har 7st lameller med si och så stor area anligg.
Nu hamnar jag med 8st väldigt nära.
KX125 har 6st fjädrar, ska mäta hur hårda de är, sen köper jag 4st nya som motsvarar detta..,, minst.. gärna lite till.
Då har jag friktionsyta samt fjädertrycket. enda jag inte har är diametern.
Det är värt ett test iaf,, annars bygger jag nå centrifugalgrunka för mera inspänningstryck.
hmmm
asdrygt
brum brum
Jorå,, 8 lameller!!!!! (hade inga hemma för att illustera, men det går i 8 lameller iaf.)
Nästan färdigtbyggt
Ska köpa nya hårdare fjädrar, dessutom längre så urtrampningslagret kommer ut en bit ur navet på kopplingen.
Lägger bara distanserna under brickan lagret sitter, blir 4st givetvis.
Sen ska ryckutjämnarna moddas inuti korgen. det är 4st std, jag ska i med 6st.
Sist så kapar jag bara av kopplingskåpan och flyttar ut den runda biten av kåpan som rymmer kopplingen lika mycket som korgen är förlängd.
Värt att nämna, KX125 kopplingen har 7st lameller med si och så stor area anligg.
Nu hamnar jag med 8st väldigt nära.
KX125 har 6st fjädrar, ska mäta hur hårda de är, sen köper jag 4st nya som motsvarar detta..,, minst.. gärna lite till.
Då har jag friktionsyta samt fjädertrycket. enda jag inte har är diametern.
Det är värt ett test iaf,, annars bygger jag nå centrifugalgrunka för mera inspänningstryck.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Har inte måttet i skallen.. mindre än KX125 iaf.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Sådärja,, nu kom äntligen min nye fina internetbankdosa hem så jag kunde lägga ordern på reedventilen.
Beställde även en Samarinstake till Hondan av Roffe.
Ville försäkra mig om att den inte snäpper av då man har kostat på cylindern en massa.
Tyvärr inga bilder, går typ i väntans tider på alla grejer ska dyka upp
Har kanske även en MB5 på gång,, osäkert dock.
Beställde även en Samarinstake till Hondan av Roffe.
Ville försäkra mig om att den inte snäpper av då man har kostat på cylindern en massa.
Tyvärr inga bilder, går typ i väntans tider på alla grejer ska dyka upp
Har kanske även en MB5 på gång,, osäkert dock.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!