Honda MT/MB bästa trimcylindern?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
http://www.alvars.se/ en länk till han som jagar cyllar bjuder på en till http://www.addemoto.se/ så hoppas man har lyckas hjälpa nån mer ner i trimträsket
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nu har jag testmonterat CR80 pipan.
den passar oförskämt bra. bara att kapa av lite kylflänsar på toppen likt Yamaha DT50.
Pipans 'fäste' mot cylindern passade också, bara att borra upp hålen i stosen till 8mm så var det bara att skruva på.
Jag kan posta nån bild imorrn på 'projektet'
pipan är ganska skabbig nu då den suttit på en cross som använts hårt och är gammal.
Har även portat ur 50cc cylindern nu.
höjt durationen och breddat på både avgas och överström.
samt portat ur överströmskanalerna rejält så de är som på Athena cylindern.
nu är det egentligen bara att borra den här cyllen 46mm så man får 69cc
så kommer den vara nog vass åt pöjken.
kanske även ska sätta dit en CR80 sving med enkeldämpare bak så det blir lite 'stabilt'
Nackdelen är att det inte blir plats för batteriet.
men utan batteri blir juh moppen lättare
ska även kolla om gaffeln från cr80´n passar någorlunda fram
kan bli en tuff liten krabat det här, ska vara lite 'sleeperstuk' på den också. all plast är std mm mm.
den passar oförskämt bra. bara att kapa av lite kylflänsar på toppen likt Yamaha DT50.
Pipans 'fäste' mot cylindern passade också, bara att borra upp hålen i stosen till 8mm så var det bara att skruva på.
Jag kan posta nån bild imorrn på 'projektet'
pipan är ganska skabbig nu då den suttit på en cross som använts hårt och är gammal.
Har även portat ur 50cc cylindern nu.
höjt durationen och breddat på både avgas och överström.
samt portat ur överströmskanalerna rejält så de är som på Athena cylindern.
nu är det egentligen bara att borra den här cyllen 46mm så man får 69cc
så kommer den vara nog vass åt pöjken.
kanske även ska sätta dit en CR80 sving med enkeldämpare bak så det blir lite 'stabilt'
Nackdelen är att det inte blir plats för batteriet.
men utan batteri blir juh moppen lättare
ska även kolla om gaffeln från cr80´n passar någorlunda fram
kan bli en tuff liten krabat det här, ska vara lite 'sleeperstuk' på den också. all plast är std mm mm.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nu är moppen uppstartad.
det blev att jag gjorde en 'egen' malossi av noname cyllen.
setupen:
69.7cc
14.5-1 i kompförhållande (13.5bar i kompressionstryck på kicken)
0.8mm squish
196 duration på avgas som jag har 3 portar i.(ska lägga upp kort, men jag är på jobbet nu)
134 duration på spolportarna, boostporten har 131 i duration
80cc avgassystem med något längre header och moppeljuddämparen.
fönster i kolven.
6vxl låda
4 lamells koppling
26mm keihin förgasaren med cr80 membran och insug.
den går totalt värdelöst just nu*S*
ska bestycka förgasaren imorrn, får åka med choken i hela tiden för den ska ens gå.
det blev att jag gjorde en 'egen' malossi av noname cyllen.
setupen:
69.7cc
14.5-1 i kompförhållande (13.5bar i kompressionstryck på kicken)
0.8mm squish
196 duration på avgas som jag har 3 portar i.(ska lägga upp kort, men jag är på jobbet nu)
134 duration på spolportarna, boostporten har 131 i duration
80cc avgassystem med något längre header och moppeljuddämparen.
fönster i kolven.
6vxl låda
4 lamells koppling
26mm keihin förgasaren med cr80 membran och insug.
den går totalt värdelöst just nu*S*
ska bestycka förgasaren imorrn, får åka med choken i hela tiden för den ska ens gå.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
här är tre bilder på när jag moddade K-star cylindern:96 turbo skrev:ingen som har bilder på hemmaportade cyllindrar så man får se hur ni gör
Borrar den till 46mm
mäter in porttiderna(kom ihåg att man måste rotera i en riktning hela tiden. skulle man vrida åt ett håll till porten öppnar och vrida till fullöppen, för att sen vända rotarationen bilr fel.ni ser även att reedhuset är upptaget för större reedkorgen
Avgasporten under portning(spolportarna än så länge orörda):
Cylindern henades efter allt slipande var klart.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hur bred tordes du ta avgasporten/cyl dim?
hur går det med bestyckningen?
hur fort går den?
har du nån gps?
annars så fungerar en cyckel dator också om man kalibrerar den seriöst och mäter omkretsen noga på däcket.
hur går det med bestyckningen?
hur fort går den?
har du nån gps?
annars så fungerar en cyckel dator också om man kalibrerar den seriöst och mäter omkretsen noga på däcket.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
själva huvudporten är ca 63% av cylinderns diam
samt extraportarna är ca 12mm
sorry om det är olika mätetal, men det går juh att snabbt räkna ut.
(räknade snabbt till 28mm ungefär)
Det blir 52mm sammanlagt, men man får juh räkna på omkrets, eller mantelarean, vet inte vad man kallar det.
Bestyckningen går lite trögt, har jobbat natt så jag var ner en vända till fottas mc o köpte munstycken, men hann inte komma rätt innan det stängde.
precis när den börjar jobba ordentligt runt 8000-9000rpm så börjar den bluddra.
måste ha lite mindre, får se om det är lördagsöppen hos 'reservdelar' imorrn.
så jag har givetvis inte testat nån toppfart än.
men det kommer.
i helgen ska vi modda lite fjädring på den så den blir roligare att åka på =)
samt extraportarna är ca 12mm
sorry om det är olika mätetal, men det går juh att snabbt räkna ut.
(räknade snabbt till 28mm ungefär)
Det blir 52mm sammanlagt, men man får juh räkna på omkrets, eller mantelarean, vet inte vad man kallar det.
Bestyckningen går lite trögt, har jobbat natt så jag var ner en vända till fottas mc o köpte munstycken, men hann inte komma rätt innan det stängde.
precis när den börjar jobba ordentligt runt 8000-9000rpm så börjar den bluddra.
måste ha lite mindre, får se om det är lördagsöppen hos 'reservdelar' imorrn.
så jag har givetvis inte testat nån toppfart än.
men det kommer.
i helgen ska vi modda lite fjädring på den så den blir roligare att åka på =)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
den CR80 motorn vi hade liggande är slut i vevpartiet samt är en nyare modell så den passar inte rakt av.
Det enda som passade från den motorn var kopplingskorgen.
Eventuellt passar kanske nåt drev från lådan, men det är annars en helt annan låda.
den 6växlade lådan vi har nu kommer från en äldre motor(den luftkylda)
sen är det lite charmigt att utgå från just moppemotorn
Det enda som passade från den motorn var kopplingskorgen.
Eventuellt passar kanske nåt drev från lådan, men det är annars en helt annan låda.
den 6växlade lådan vi har nu kommer från en äldre motor(den luftkylda)
sen är det lite charmigt att utgå från just moppemotorn
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
har bestyckat om den lite idag.
men precis när den ska börja dra ordentligt nu så skjuter den i avgasröret.
pjoff piff paff pjoff.... typ.
antar tändningen inte orkar riktigt.
men jag har ägnat dagen till att montera CR80 svingen med stötdämpare bak samt CR80 gaffeln.
Nu känns den som en 'motorcykel' istället för en höskrinda.
ska ge mig på tändningen imorrn få se vad som kan vara fel.
men precis när den ska börja dra ordentligt nu så skjuter den i avgasröret.
pjoff piff paff pjoff.... typ.
antar tändningen inte orkar riktigt.
men jag har ägnat dagen till att montera CR80 svingen med stötdämpare bak samt CR80 gaffeln.
Nu känns den som en 'motorcykel' istället för en höskrinda.
ska ge mig på tändningen imorrn få se vad som kan vara fel.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
conny har haft liknande problem det bruka ofta bli bättre iallafall om man bestyckar ned då det inte behövs lika mycke tändenergi. men inte för mycke bara
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/