Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
96 turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: fre apr 27, 2007 12:38 pm
Kontakt:

Inlägg av 96 turbo »

ingen som har bilder på hemmaportade cyllindrar så man får se hur ni gör
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

http://www.alvars.se/ en länk till han som jagar cyllar bjuder på en till http://www.addemoto.se/ så hoppas man har lyckas hjälpa nån mer ner i trimträsket :hihi:
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Nu har jag testmonterat CR80 pipan.
den passar oförskämt bra. bara att kapa av lite kylflänsar på toppen likt Yamaha DT50.
Pipans 'fäste' mot cylindern passade också, bara att borra upp hålen i stosen till 8mm så var det bara att skruva på.

Jag kan posta nån bild imorrn på 'projektet'
pipan är ganska skabbig nu då den suttit på en cross som använts hårt och är gammal.
Har även portat ur 50cc cylindern nu.
höjt durationen och breddat på både avgas och överström.
samt portat ur överströmskanalerna rejält så de är som på Athena cylindern.
nu är det egentligen bara att borra den här cyllen 46mm så man får 69cc
så kommer den vara nog vass åt pöjken.
kanske även ska sätta dit en CR80 sving med enkeldämpare bak så det blir lite 'stabilt'
Nackdelen är att det inte blir plats för batteriet.
men utan batteri blir juh moppen lättare ;)

ska även kolla om gaffeln från cr80´n passar någorlunda fram

kan bli en tuff liten krabat det här, ska vara lite 'sleeperstuk' på den också. all plast är std mm mm.
Rod02
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tor dec 28, 2006 6:30 pm

Inlägg av Rod02 »

Kanske skulle vara lättare att förse CR80 hojjen med moppekläder.....
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

man kan tro det.
men det är en helt annan ram så tank mm passar absolut inte.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Nu är moppen uppstartad.
det blev att jag gjorde en 'egen' malossi av noname cyllen.

setupen:
69.7cc
14.5-1 i kompförhållande (13.5bar i kompressionstryck på kicken)
0.8mm squish
196 duration på avgas som jag har 3 portar i.(ska lägga upp kort, men jag är på jobbet nu)
134 duration på spolportarna, boostporten har 131 i duration
80cc avgassystem med något längre header och moppeljuddämparen.
fönster i kolven.
6vxl låda
4 lamells koppling
26mm keihin förgasaren med cr80 membran och insug.

den går totalt värdelöst just nu*S*
ska bestycka förgasaren imorrn, får åka med choken i hela tiden för den ska ens gå.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

96 turbo skrev:ingen som har bilder på hemmaportade cyllindrar så man får se hur ni gör
här är tre bilder på när jag moddade K-star cylindern:

Borrar den till 46mm
Bild

mäter in porttiderna(kom ihåg att man måste rotera i en riktning hela tiden. skulle man vrida åt ett håll till porten öppnar och vrida till fullöppen, för att sen vända rotarationen bilr fel.ni ser även att reedhuset är upptaget för större reedkorgen
Bild

Avgasporten under portning(spolportarna än så länge orörda):
Bild
Cylindern henades efter allt slipande var klart.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur bred tordes du ta avgasporten/cyl dim?

hur går det med bestyckningen?

hur fort går den?

har du nån gps?

annars så fungerar en cyckel dator också om man kalibrerar den seriöst och mäter omkretsen noga på däcket.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

själva huvudporten är ca 63% av cylinderns diam
samt extraportarna är ca 12mm

sorry om det är olika mätetal, men det går juh att snabbt räkna ut.
(räknade snabbt till 28mm ungefär)
Det blir 52mm sammanlagt, men man får juh räkna på omkrets, eller mantelarean, vet inte vad man kallar det.

Bestyckningen går lite trögt, har jobbat natt så jag var ner en vända till fottas mc o köpte munstycken, men hann inte komma rätt innan det stängde.
precis när den börjar jobba ordentligt runt 8000-9000rpm så börjar den bluddra.
måste ha lite mindre, får se om det är lördagsöppen hos 'reservdelar' imorrn.

så jag har givetvis inte testat nån toppfart än.
men det kommer.

i helgen ska vi modda lite fjädring på den så den blir roligare att åka på =)
Klyrre
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: tis jul 27, 2004 2:58 pm
Ort: bushen

Inlägg av Klyrre »

vet att nästan samma fråga vart uppe tidigre men skulle de inte va lättare å slänga i motorn från cr 80in i mt chassiet?... Vet me säkerhet att Yamas luftkylda 80is passade i dt 50mx iaf... själv körde man drac som gick sååååå bra, te polarn drog om på bakan me skjuts :P...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

den CR80 motorn vi hade liggande är slut i vevpartiet samt är en nyare modell så den passar inte rakt av.
Det enda som passade från den motorn var kopplingskorgen.
Eventuellt passar kanske nåt drev från lådan, men det är annars en helt annan låda.
den 6växlade lådan vi har nu kommer från en äldre motor(den luftkylda)

sen är det lite charmigt att utgå från just moppemotorn ;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

har bestyckat om den lite idag.
men precis när den ska börja dra ordentligt nu så skjuter den i avgasröret.
pjoff piff paff pjoff.... typ.
antar tändningen inte orkar riktigt.
men jag har ägnat dagen till att montera CR80 svingen med stötdämpare bak samt CR80 gaffeln.

Nu känns den som en 'motorcykel' istället för en höskrinda.

ska ge mig på tändningen imorrn få se vad som kan vara fel.
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Inlägg av Lars J »

Kör du med originaltändningen? Den slocknar när det börjar varva lite, borde gå att ta från cr motorn isåfall.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jo det är std tändningen.
men kravet är att grabben ska ha lyse.

jag hade samma fel på Crossen då den gick.
satte i ett resistorstift så funka den klockrent.

ska testa i veckan få se.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

conny har haft liknande problem det bruka ofta bli bättre iallafall om man bestyckar ned då det inte behövs lika mycke tändenergi. men inte för mycke bara :wink:
Skriv svar