Sida 1 av 64

Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Postat: fre okt 10, 2008 11:56 am
av Kadett4wd
Det finns juh några cylindrar på marknaden.

K-star
Athena
polini
malossi

som jag hört skall polini vara bäst orörd.
men malossin verkar ha potensial då den har 2st extra små utblås ovanför primärportarna, men den har lite sämre form på själva spolkanalerna.

Athena är en billigare variant, ganska bra men inte i klass med de ovan

K-star ska vara den här 'noname' cylindern med gjutjärnsfoder, inte vass alls från start, men går att få till med mycke portning samt fördelen att den är borrbar.

Grabben här hemma har en MT5 med 6växlad låda och 'top racing' vevparti men med 50cc k-star cylle. den är död på låga varv.
orkar knappt av gården här hemma utan kopplingsslir(har en uppförsbacke) men den gör ca 75-80km/h

har ni någon erfarenhet av de olika 65cc cylindrarna?

Postat: fre okt 10, 2008 12:19 pm
av Jens Gustavsson
vi har en fast arrow cylle här men ingen kolv så den går att prov dyna, men den ser mycket elak ut :)

den har 3 utblås och mycket feta överströmnings canaler (måste nog porta vevhuset tror jag) sen ser durationen mer brutal ut än malossis tror jag men jag har inga tider på den (kanse conny har det?)

även nickasil foder :thumbright:

Postat: fre okt 10, 2008 12:29 pm
av Kadett4wd
fan va fränt.
du har inte bilder på den?

Postat: fre okt 10, 2008 12:57 pm
av MadHenrik
Skall man bara porta lätt skulle jag kört på polini cylindern, riktigt fin är den.
Budget alternativet skulle vara athenan, går att få ganska ok med lite lätt portning

Med lite mer omfattande portning skulle nog jag kört på noname gjutjärnen.
Den har relativt smal avgasport och gott om material, man kan ta upp rätt friska hjälpavgasportar :)
Kolven däremot är inget att hänga i granen, väldigt tunn och skör, den får man byta om man vill köra hårdare...

Vad använder ni för avgassystem förresten?
Utan ett någorlunda vettigt rör är det mer eller mindre bortkastat att hinka på en vass cylinder...

Postat: fre okt 10, 2008 1:03 pm
av Kadett4wd
avgassystemet just nu är ett Gianelli med custom slutljudämpare.
men det kommer behöva bli ett annat framöver.
jag är dock kinkig åt grabben.
han ska INTE ha ett underliggande.

så jag lär få använda tigsvetsen antar jag ett par timmar ;)
ska kolla ett system som vi har liggande.
det är till en CR80 som är draget likadant som till MT5.
med små mods på det kanske det går att få till nåt.
ändra längderna lite typ.
jag har inte räknat på nåt än då jag inte portat nån cylinder.
men skulle det vara små skillnader på ett uträknat mot det där 80cc systemet så komemr jag modda det.

Postat: fre okt 10, 2008 1:11 pm
av Jens Gustavsson
här är ett par bilder på fast arrow cylindern cyllen utmed är en vanlig autisia 5.5hk 50cc samma typ som den conny kört 104+km/T med, en viss skilnad i portar och tider :shock:

Bild

Bild

Bild

Postat: fre okt 10, 2008 1:20 pm
av readytorace
autisas cyllar 70cc gick bra som tusan på både min mb och mt när man var ung.kom ihåg rekomenderar minst 20mm fugge körde själv en 24mm

Postat: fre okt 10, 2008 5:21 pm
av 96 turbo
var får man tag på dessa cylindrar? det enda jag har tittat lite i är ju hobbex och hur är deras cylindrar till mt5 och dt?

Postat: fre okt 10, 2008 5:48 pm
av Patrik E
Polini är nog ett bra val, bättre kvalitet på nicasilen.
Dom billiga cyllarna har dålig nicasil, alla köpecylindrar behöver portas om det ska bli nåt drag.
Har mätt upp några hondacylindrar och dom är tragiska oportade, vevhuset behöver en omgång det också.
Har du kopplingskorgen från en 80cc, den måste du ha om du får lite sprätt.
Jag gjorde en cylinder till dotterns moped, använde en autisa som stomme(riktig skitcylinder med fjantportning) den gick riktigt bra med en egendesignad pipa som peakade på 10800.
Kanondrag mellan 7000-11500rpm, inte en chans att få kopplingen att hålla den på nån växel.

Postat: fre okt 10, 2008 5:50 pm
av Roger Berglund
www.speedline.dk
www.startuning.se
www.duells.se
www.mixab.com
www.speedoptions.no
www.50cc.nl


lite sidor som ja kom ihåg då man själva var i moppe åldern..hah 3 år sedan men iaf :hihi: ..finns dock kanske bara till lite nyare moppar men ta en titt iaf billiga förgasare etc :).

www.mixab.com har till mt vet ja !

Postat: fre okt 10, 2008 5:52 pm
av Roger Berglund
samt vill ja minnas att eurokit ska gå rätt skapligt , zuz här på sävarturbo körde det på sin dt den gick uta fan :D

Postat: fre okt 10, 2008 6:52 pm
av Jens Gustavsson
fins det nå bilder på polini cylindrarna patrik? har den fler eller fränare kanaler än fast arrow cylindern tror du?

Postat: fre okt 10, 2008 7:58 pm
av Kristoffer Helle

Postat: fre okt 10, 2008 8:39 pm
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev:fins det nå bilder på polini cylindrarna patrik? har den fler eller fränare kanaler än fast arrow cylindern tror du?
Jag har tyvärr inga bilder på polini cylindern
skulle uppskattas om nån som har lade upp.

I övrigt så är motorn givetvis utrustad med koppling från CR80 redan.(4 lameller)
Jag har även CR80 reeds liggande samt tillhörande Keihin 27mm(?) förgasare.

Det finns möjligheter till en riktigt vass maskin om vi vill.

ett tips till en del kanske, det går att sätta MT5 tändsystem i nyare CR80 motorer som kom 1984 eller 85.
då kan man få en rolig vattenkyld motor med massvis med portningsmöjligheter. tyvärr passar inte den motorn rakt på MT/MB ramen.
Men man får juh vass 80cc med bra kylning och laddning till batteri =)
Jag har testat på grabbens cross tidigare och att det var tungt svänghjul brydde den sig inte mycket om, den gick som fasen ändå. :thumbright:

Postat: fre okt 10, 2008 8:41 pm
av Kadett4wd
Bild

vettetusan om inte jag skulle plasta igen den där hjälpkanalerna under huvudspolportarna samt göra rund fina radier upp istället.
Känns som om de är med och stör en del faktiskt.