Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 23, 2017 3:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 944 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 63  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre okt 10, 2008 11:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Det finns juh några cylindrar på marknaden.

K-star
Athena
polini
malossi

som jag hört skall polini vara bäst orörd.
men malossin verkar ha potensial då den har 2st extra små utblås ovanför primärportarna, men den har lite sämre form på själva spolkanalerna.

Athena är en billigare variant, ganska bra men inte i klass med de ovan

K-star ska vara den här 'noname' cylindern med gjutjärnsfoder, inte vass alls från start, men går att få till med mycke portning samt fördelen att den är borrbar.

Grabben här hemma har en MT5 med 6växlad låda och 'top racing' vevparti men med 50cc k-star cylle. den är död på låga varv.
orkar knappt av gården här hemma utan kopplingsslir(har en uppförsbacke) men den gör ca 75-80km/h

har ni någon erfarenhet av de olika 65cc cylindrarna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 12:19 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
vi har en fast arrow cylle här men ingen kolv så den går att prov dyna, men den ser mycket elak ut :)

den har 3 utblås och mycket feta överströmnings canaler (måste nog porta vevhuset tror jag) sen ser durationen mer brutal ut än malossis tror jag men jag har inga tider på den (kanse conny har det?)

även nickasil foder :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 12:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
fan va fränt.
du har inte bilder på den?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 12:57 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Inlägg: 83
Ort: Kungälv
Skall man bara porta lätt skulle jag kört på polini cylindern, riktigt fin är den.
Budget alternativet skulle vara athenan, går att få ganska ok med lite lätt portning

Med lite mer omfattande portning skulle nog jag kört på noname gjutjärnen.
Den har relativt smal avgasport och gott om material, man kan ta upp rätt friska hjälpavgasportar :)
Kolven däremot är inget att hänga i granen, väldigt tunn och skör, den får man byta om man vill köra hårdare...

Vad använder ni för avgassystem förresten?
Utan ett någorlunda vettigt rör är det mer eller mindre bortkastat att hinka på en vass cylinder...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 1:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
avgassystemet just nu är ett Gianelli med custom slutljudämpare.
men det kommer behöva bli ett annat framöver.
jag är dock kinkig åt grabben.
han ska INTE ha ett underliggande.

så jag lär få använda tigsvetsen antar jag ett par timmar ;)
ska kolla ett system som vi har liggande.
det är till en CR80 som är draget likadant som till MT5.
med små mods på det kanske det går att få till nåt.
ändra längderna lite typ.
jag har inte räknat på nåt än då jag inte portat nån cylinder.
men skulle det vara små skillnader på ett uträknat mot det där 80cc systemet så komemr jag modda det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 1:11 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
här är ett par bilder på fast arrow cylindern cyllen utmed är en vanlig autisia 5.5hk 50cc samma typ som den conny kört 104+km/T med, en viss skilnad i portar och tider :shock:

Bild

Bild

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 1:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Inlägg: 919
Ort: Hoting
autisas cyllar 70cc gick bra som tusan på både min mb och mt när man var ung.kom ihåg rekomenderar minst 20mm fugge körde själv en 24mm

_________________
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 5:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 27, 2007 12:38 pm
Inlägg: 236
var får man tag på dessa cylindrar? det enda jag har tittat lite i är ju hobbex och hur är deras cylindrar till mt5 och dt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 5:48 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Inlägg: 270
Ort: Bjurholm
Polini är nog ett bra val, bättre kvalitet på nicasilen.
Dom billiga cyllarna har dålig nicasil, alla köpecylindrar behöver portas om det ska bli nåt drag.
Har mätt upp några hondacylindrar och dom är tragiska oportade, vevhuset behöver en omgång det också.
Har du kopplingskorgen från en 80cc, den måste du ha om du får lite sprätt.
Jag gjorde en cylinder till dotterns moped, använde en autisa som stomme(riktig skitcylinder med fjantportning) den gick riktigt bra med en egendesignad pipa som peakade på 10800.
Kanondrag mellan 7000-11500rpm, inte en chans att få kopplingen att hålla den på nån växel.

_________________
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.


Senast redigerad av Patrik E fre okt 10, 2008 5:54 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 5:50 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Inlägg: 1786
Ort: Sävar
www.speedline.dk
www.startuning.se
www.duells.se
www.mixab.com
www.speedoptions.no
www.50cc.nl


lite sidor som ja kom ihåg då man själva var i moppe åldern..hah 3 år sedan men iaf :hihi: ..finns dock kanske bara till lite nyare moppar men ta en titt iaf billiga förgasare etc :).

www.mixab.com har till mt vet ja !

_________________
[Roger Berglund , 0705191509]


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 5:52 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Inlägg: 1786
Ort: Sävar
samt vill ja minnas att eurokit ska gå rätt skapligt , zuz här på sävarturbo körde det på sin dt den gick uta fan :D

_________________
[Roger Berglund , 0705191509]


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 6:52 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
fins det nå bilder på polini cylindrarna patrik? har den fler eller fränare kanaler än fast arrow cylindern tror du?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 7:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Inlägg: 1104
portat polini er vad jag har sett gått värst. moppe dragrace i norje för nogra helgar sedan. nogon av dom var påkostad 50.000 . ska söka lite och se hva jag finner. finner mest gammla filmer. men ser ju at nogra av dom er elakka.
http://www.youtube.com/watch?v=wmWdO6ZHqeY
http://www.youtube.com/watch?v=oilSDU2ukKQ
EDIT: her er dom nyaste filmorna.
http://www.moppetroppen.com/wp-content/dragski1.3GP :twisted:

http://www.moppetroppen.com/wp-content/dragski2.3GP

http://www.moppetroppen.com/wp-content/dragski4.3GP

http://www.moppetroppen.com/wp-content/dragski6.3GP

http://www.moppetroppen.com/wp-content/dragski7.3GP

http://www.moppetroppen.com/wp-content/dragski8.3GP

http://www.moppetroppen.com/wp-content/dragski9.3GP

http://www.moppetroppen.com/wp-content/dragski10.3GP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 8:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jens Gustavsson skrev:
fins det nå bilder på polini cylindrarna patrik? har den fler eller fränare kanaler än fast arrow cylindern tror du?


Jag har tyvärr inga bilder på polini cylindern
skulle uppskattas om nån som har lade upp.

I övrigt så är motorn givetvis utrustad med koppling från CR80 redan.(4 lameller)
Jag har även CR80 reeds liggande samt tillhörande Keihin 27mm(?) förgasare.

Det finns möjligheter till en riktigt vass maskin om vi vill.

ett tips till en del kanske, det går att sätta MT5 tändsystem i nyare CR80 motorer som kom 1984 eller 85.
då kan man få en rolig vattenkyld motor med massvis med portningsmöjligheter. tyvärr passar inte den motorn rakt på MT/MB ramen.
Men man får juh vass 80cc med bra kylning och laddning till batteri =)
Jag har testat på grabbens cross tidigare och att det var tungt svänghjul brydde den sig inte mycket om, den gick som fasen ändå. :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 8:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Bild

vettetusan om inte jag skulle plasta igen den där hjälpkanalerna under huvudspolportarna samt göra rund fina radier upp istället.
Känns som om de är med och stör en del faktiskt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 944 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 63  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010