Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ja precis.
jag har juh inte bestyckat klart på långa vägar.
ville juh börja från fett och gå nedåt.

så om jag tjoffar i lite mindre munstycke nu så kanske den helt enkelt går som den ska.
men Fottas MC måste juh börja ha söndagsöppet juh ;)

men det känns som om det finns potens i bitarna än så länge.
kompet blir bättre och bättre allteftersom den får gå lite också.
den har 14.5kg i tryck nu utan extra olja i cylindern.
2takt_nicke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 18, 2008 5:46 pm
Ort: Brödhult

Inlägg av 2takt_nicke »

Kadett4wd

Letar du efter effektivare tändsystem så kan jag varmt rekomendera Hpi systemen, finns ljusspole att köpa till också :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

2takt_nicke skrev:Kadett4wd

Letar du efter effektivare tändsystem så kan jag varmt rekomendera Hpi systemen, finns ljusspole att köpa till också :thumbright:
var köpa sig?
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

HPI tändningen kan du bland annat köpa från 50cc.nl

Värt att tänka på dock är väl att ljuspolen man kan köpa till bara lämnar 12-15W om jag inte minns fel, inte så mycket att hänga i granen kanske...
Skulle kanske kunna försörja en framlykta med lite tur, resten får du nog dra från batteri antar jag.

När jag började varva bortåt 13000 ville inte standardtändningen hänga med längre.
Kolla om du kan få den att gå med högre förtändning om du inte provat det, standard har motorn väldigt blygsam förtändning...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

teflon mats kör en programerbar HPI på sin pro monkey, fungerar bra men som sakt den håller bara nå diåd lamper vid liv.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

MadHenrik skrev:HPI tändningen kan du bland annat köpa från 50cc.nl

Värt att tänka på dock är väl att ljuspolen man kan köpa till bara lämnar 12-15W om jag inte minns fel, inte så mycket att hänga i granen kanske...
Skulle kanske kunna försörja en framlykta med lite tur, resten får du nog dra från batteri antar jag.

När jag började varva bortåt 13000 ville inte standardtändningen hänga med längre.
Kolla om du kan få den att gå med högre förtändning om du inte provat det, standard har motorn väldigt blygsam förtändning...
ahh, ska kolla upp tändning ändå, finns juh dioder å sätta bak. sen kan man juh ha en 15W fram kanske.

tändningen är påställd lite lite bara. är lite feg på den när jag har sånt komp.
kan man vrida den i botten utan att det ska bli tok för mycket?
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

Är det standardtändplattan du har kan du nog inte få tillräcklig förtändning om du bottnar den, brukar få fila upp justerhålen rätt friskt innan det börjar dra bra.

Ta det bara försiktigt med tändning och bränsle och lyssna efter eventuella spikningar ;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

idag har jag filat tändplattan 3mm och vridit ända dit.
knackade även ihop gapet på stiftet till 0.4mm
samt gick ned i munstycke något igen.
Nu börjar det bli riktigt ryt i moppen.
Högvarvspoffarna är nu typiska 2takts 'motningar' då de är långt över sitt register.

nu är det dock lite bestyckning kvar att göra på lågfartsregistret, den vill inte gå på tomgång utom att choken är uppdragen några millimeter.

Kunde inte provköra idag då jag måste sätta dit längre kedja, svingen är lite längre.
Jag tänkte även gå upp i drevstorlekar både fram och bak för att få frigång på kedjan vid svinglagret.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

bara en bild på rykröret:

Bild

passade som sagt oförskämt bra i ramen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

http://www.youtube.com/watch?v=mvmsVD87xSI

bestyckad lite lite fett än.
men har testat lite toppfart å lite bakhjulsåka, funkar att snärta upp den på gasen.
Toppfart enligt cykeldator med 15/47 drevning = 89km/h den bluddrar på slutet. så där finns nån km/h till att tuna fram innan man drevar upp till 16/47 eller 17/47, kanske kommer ca 105 blås då.

om jag nu kalibrerade cykeldatorn rätt till 100% vill säga ;)
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Inlägg av Fast Templar »

Ska inte va massa förtändning på vassa två taktare, min dappe går bäst på 1mm föd samt att den har en högvarvsretard som sänker till runt 0mm föd över ca 11000rpm, en sur standard moppe kan kännas lite starkare med massa förtändning men är det lite hugg i bitarna blir det mest härdsmälta som resultat.........
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

nej jag vet det ska vara ganska blygsam tändning på 2takt.
men det var helt otroligt vilken skillnad det faktiskt gjorde med tändningen.
MT5 måste ha riktigt dåligt läge std.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

nu är den korrekt bestyckad. gyllenbrunt o fint ;)
Fick även upp lite go temp i pipan också.(färgen brann sönder på headern,ej värmebeständig färg)
samt den dregglar lite lite svart klägg ur slutröret.
tändningen visar inga som helst tecken på att stå för högt, inga antydningar alls på stiftet till spikningar.
Stiftet blev ett BR8HS, skulle väl kanske må bäst med en 9a, men grabben puttrar juh också i ca 50km/h när han ska ragga flickor ;)

cykeldatorn visar 96km/h,film på en repa 1an till 6an kommer imorrn.(fortfarande 'starkdrevad')

har även byggt en större ljuddämpare så den ska gå lite tyst och mysigt på lägre varv vid cruising. det gjorde att jag fick korta stingern några cm.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

http://www.youtube.com/watch?v=oBc9oTNyDzc

man hörde visst bara till 5ans växel.
Skriv svar