Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

idag har jag tagit ur filtret som sitter i tanken.. det var fullt med makurja..
och borrade även ur kranen lite.
det vart lite bättre, men inte bra..

men det börjar kännas det är bra orr i moppen. inga som helst problem att vifta med framhjulet på 2an nu :twisted:
ska kolla om det blir bättre med fulltank.
den tvärdör så fort jag får upp hjulet i luften *S*
2takt_nicke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 18, 2008 5:46 pm
Ort: Brödhult

Inlägg av 2takt_nicke »

Is mt´n still going strong?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

hehe,, kul du frågar..
den har faktiskt rasat i helgen... men inget allvarligt.

på nåt vis så har höger packbox till vevpartiet gett upp.
så den yttre av de här stålfjädrarna hade lossnat och klämts så packboxen trycktes mot vevpartiet.
motorn vart att gå lite trögt kan man lätt påstå.

rev isär idag och fann fullt med 'gummidamm' i vevhuset.

så jag byter lite lager o packboxar, sen e det full sprätt igen.

konstigt ras minsann.. ;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

uppstart imorrn.
nu är motorn nydonad o fin.
bytte packboxar,ramlager,kolvbultsnållager,kolvringar.
nu är den tajt som en oskuld igen :)
2takt_nicke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 18, 2008 5:46 pm
Ort: Brödhult

Inlägg av 2takt_nicke »

Hehe okej, låter gött :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

var ute och körde lite idag.
moppen gick än bättre, och det bara 'viner' lite i motorn.
lagren måste varit ganska slut redan innan det 'rasade'

men jag åkte på samma fel igen som förut.. den dog efter en tids gasande...
åkte hem o kollade.... rätt enkelt.

jag hade satt dit ett soppafilter så det vart veck på slangen då den var varm.. skitfel *S*
stiligkrispigt
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis dec 09, 2008 12:13 am

Inlägg av stiligkrispigt »

Nu munstycket något igen. Och nu det börjar bli riktigt ryt i mopp. Full fart Poff nu typiska 2takts motningar när de är långt över sina register.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

stiligkrispigt skrev:Nu munstycket något igen. Och nu det börjar bli riktigt ryt i mopp. Full fart Poff nu typiska 2takts motningar när de är långt över sina register.

öhh.. hur ska jag tolka det här?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Har precis testat ett Kawasaki svänghjul på moppen.
KX 125 -87
det passade som handen i handsken.
väldigt lätt litet o fint, men ej innerrotor.
lika stort som CR80 -85 faktiskt.

ska bli kul o se om inte kawa hade en enduromodell av samma cross,, då finns det juh eventuellt ljusspole ;)
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

jag köpte en kawa kx125 -89 förra året med kass tändsystem,
klurade ut att det var samma kona på vevaxelen på de flesta fiddys så jag köpte helt enkelt ett innerrotorkit till en fiddy o monterade på den.

kanske kan va nått?
B20 for life
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:32 pm
Ort: Åkers styckebruk

Inlägg av B20 for life »

Lite offtopic kanske, men du verkar ha koll på detta.Om man borrar från tex 40 till 41 mm,borrar man exakt mått då? Eller är kolven exakt 41 och man borrar lite övermått? Vad kör du för kolvspel? Tuff moppe!
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

B20 for life skrev:Lite offtopic kanske, men du verkar ha koll på detta.Om man borrar från tex 40 till 41 mm,borrar man exakt mått då? Eller är kolven exakt 41 och man borrar lite övermått? Vad kör du för kolvspel? Tuff moppe!
Oftast borra till 41.00 och kolven är tex 40.95.

Tips är att skaffa önskad kolv först och mäta upp, runt 5 hundradelar bör vara lagom kolvspel...
2takt_nicke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 18, 2008 5:46 pm
Ort: Brödhult

Inlägg av 2takt_nicke »

ergu skrev:jag köpte en kawa kx125 -89 förra året med kass tändsystem,
klurade ut att det var samma kona på vevaxelen på de flesta fiddys så jag köpte helt enkelt ett innerrotorkit till en fiddy o monterade på den.

kanske kan va nått?
Tänder inte en 4taktare vartannat varv? och 2t varje varv men de kanske går ändå?...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Nu har jag monterat en Malossicylinder på moppen.
den blev URSTARK! men varvtalet är lite lägre(givetvis)

Gamla nonamecyllen gav sig fodret på uppe mot toppen.
cylindern blev oval så den kasseras eller monteras bautafoder i framöver ;)
Länn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor feb 19, 2009 11:28 am
Ort: E-tuna

Inlägg av Länn »

Snyggt jobb med Noname cyllen! Vad använde du för teknik när du tog upp hjälpportarna?
Skriv svar