Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av Kadett4wd »

jo jag vet väl vad vridmoment gör med saker och ting.
Men förklara för mig varför växelgaffeln smälter, som borde vara totalt obelastad så fort växeln gått i.
Ska väl smälta drev samt glidlagringarna inuti dreven, eventuellt axeln om nåt ska smälta ?!?!

Gaffeln låter som om den växelsugne chauffören har hållit foten på spaken.
För dreven är juh rakskurna så de har ingen sidobelastning under vridmomentet så de ska inte trycka på gaffeln.

Tyvärr.. jag köper det inte.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av Christer Söderman »

Du har tydligen inte full koll på bristerna i en honda låda. Studera funktionen på crlådorna så kanske du kommer på varför en av gafflarna blir belastad när det blir mycket mos i prylarna. Kommer du inte påt så kan du ju höra av dig...
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av Kadett4wd »

inte full koll.. har aldrig heller påstått det
men jag försöker förstå nu varför dreven ska belasta gaffeln under moment.
Och enda jag kan se är att om doggarna är slitna eller ej 90grader exakt från axeln så kommer dreven eventuellt vilja trycka på gaffeln.
Och skulle det vara åt andra hållet skulle man få ett h-e att få ur växeln.

Om det är fallet så förklarar det varför doggarna går sönder också, men då finns det hjälp på problemet för en händige.
Och kan vara förklaringen till att min låda har hållit, jag har nsr50r lådan(i 88cc maskin) och den har lite annan design på doggarna.

Andra problemet kan vara om axeln böjer sig så det blir en liten vinkeländring, då vill doggarna isär och trycker då på gaffeln.
Återigen finns det lösningar på det problemet med lite tankeverksamhet och finurligt snickeri.
Men med den oerhörda hjälpsamheten från dig Söderman så behåller jag trixen för mig själv,, tills du hör av dig *lol*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av moddlaren »

Det är
inte bara honda cr80 lådorna som inte håller samma fenomen uppstår även i YZ 80 lådorna när hp men framför allt NM stiger, ett enkelt sätt på yz lådan är att skränka om doggarna 1 grad så dom drar dreven samma istället för att pressa dom utåt. Men kröker axlarna sig så får man hitta på något annat.

Är axlarna massiva så kan man borra ur dom och på så sätt öka styrkan och minska möjligheten att kröka sig, En massiv axel har två ytor att kröka medans ett rör har fyra ytor således enkelt förklarat så är en ur borrad axel nästan dubbelt så stark som motsvarande dito massiv.

en annan lösning som jag sett lyder stöd lager som håller axlarna samman har sett detta i en MB motor från holland.

Obs detta är som vanligt min uppfattning och vad jag har kommit fram till inte någon helig sanning från någon som leder utvecklingen. :-D

mvh
jkruus
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av Christer Söderman »

Kadett4wd skrev:inte full koll.. har aldrig heller påstått det
men jag försöker förstå nu varför dreven ska belasta gaffeln under moment.
Och enda jag kan se är att om doggarna är slitna eller ej 90grader exakt från axeln så kommer dreven eventuellt vilja trycka på gaffeln.
Och skulle det vara åt andra hållet skulle man få ett h-e att få ur växeln.

Om det är fallet så förklarar det varför doggarna går sönder också, men då finns det hjälp på problemet för en händige.
Och kan vara förklaringen till att min låda har hållit, jag har nsr50r lådan(i 88cc maskin) och den har lite annan design på doggarna.

Andra problemet kan vara om axeln böjer sig så det blir en liten vinkeländring, då vill doggarna isär och trycker då på gaffeln.
Återigen finns det lösningar på det problemet med lite tankeverksamhet och finurligt snickeri.
Men med den oerhörda hjälpsamheten från dig Söderman så behåller jag trixen för mig själv,, tills du hör av dig *lol*
Det där med lösningar på problemet är gammal skåpmat för mig å jag hjälpte ju dig med att bli upplyst å få tänka till lite... Överlag känns det meningslöst att hjälpa dig för du är inte mottaglig för hjälp.
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
vodka
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor sep 09, 2010 5:57 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av vodka »

Okey pojkar jag har inte koll på sex växlade lådor har fått veta att dom inte håller på treans växel kan nån kunnig förklara varför dom inte håller. Har en sex växlad låda på hyllan och inte i 80cc motorn vilket jag skulle vilja ha.
http://www.trottlarna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av Christer Söderman »

På min maskin höll inte 3-4-5:an,1-2 å 6:an inga probl men felet och lösningen skriver ja inte öppet här pga en viss person.
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av Kadett4wd »

sisådärja..
då Christer inte kan lägga band på sig så avslutar jag härmed att uppdatera denna tråd, jag backar mao för att behålla husfriden.
Ni som VILL följa mitt projekt är välkomna att leta reda på mig på Facebook.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av Christer Söderman »

De var du som börja, skyll dig själv. jag delade med mig av min erfarenhet med cr80 lådor och då började du fjanta dig.
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av nicke.t »

snyft snyft.
tel 0707149931
L D
För mycket laddtryck
Inlägg: 303
Blev medlem: mån sep 27, 2010 6:51 pm
Ort: Bureå

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av L D »

Alla har vi olika sätt att se på saker och ting, vi har även olika erfarenheter och tänk.
Det finns säkert massor av kluriga lösningar på saker och ting.

Jag är då absolut en nobody då det kommer till växellådor och portning, pipor osv men jag lyssnar och lär mig, sen gör jag mina egna utvärderingar och erfarenheter på vägen!
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.

Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av Lars J »

Vilket jävla dagis!
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av moddlaren »

Kaddetten vi som inte har fejan då?? hur gör vi?
jkruus
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av nicke.t »

precis,vägra fejjan. kaddetens project är ju nåt man följer,kan ju inte bara sluta sådär :( skit i allt tjafs nu :thumbright:
tel 0707149931
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?

Inlägg av Filip L »

jag vet inte om jag riktigt borde lägga mig i dethär men, eftersom du har skrivit tråden och du och christer inte verkar komma så bra överrens kan väl bara christer läsa och undvika att skriva här eftersom han själv verkar förstå att en del saker han säger retar dig? jag tycker då personligen att det vore synd att lägga ner denhär tråden och det vet jag att jag inte är ensam om, till och med christer själv är säkert väldigt nyfiken på hur det här projektet kommer gå.

förresten, jag har inte heller facebook.

mvh :thumbright:
Skriv svar