växelproblem, zundapp 5vxl

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Mr.Horsepower88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån mar 22, 2010 8:09 pm

växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av Mr.Horsepower88 »

hej
jag har lite problem med växlarna på min zundapp 5vxl motor.
när man växla upp så går växlarna i fint, men när man ska växla ner så blir det friläge, så man måste växla ner till ettan för att sedan växla upp igen, ibland hoppar det i en växel när man växlar ner.
har någon annan hafft samma problem?

och växlarna är inställda på rätt sätt så det är inte felet.

tacksam för bra svar
vodka
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor sep 09, 2010 5:57 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av vodka »

Är inte hemma på slödappe men det låter som att växelklockan behöver tittas över, finns säkert nån mer kunnig som kan ge svar
http://www.trottlarna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av Fast Templar »

Inte helt ovanligt på ChefsDappe, låter iof som det är något knas då det brukar funka hjälpligt så länge man växlar som folk och inte varvar över 10000 eller nått, jag brukar modda mina växelklockor genom att svetsa på lite matrial där stopläget är inne i klockan, så man minskar slaglängden lite, typ några mm åt varje håll, har alldrig missat en växel effter denna modifiering, kan va lite mer svårväxlad när man smyger i växlarna, man får växla lite snärtigare helt enkelt......
Mr.Horsepower88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån mar 22, 2010 8:09 pm

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av Mr.Horsepower88 »

någon som har något bra svar
konstigt att växlarna funkar bra när man växlar upp men inte ner, ibland går det att växla ner om man smyger i växeln men oftas så måste jag växla ner till 1:an.
skoog
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre maj 27, 2011 5:46 pm

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av skoog »

Fast Templar skrev:Inte helt ovanligt på ChefsDappe, låter iof som det är något knas då det brukar funka hjälpligt så länge man växlar som folk och inte varvar över 10000 eller nått, jag brukar modda mina växelklockor genom att svetsa på lite matrial där stopläget är inne i klockan, så man minskar slaglängden lite, typ några mm åt varje håll, har alldrig missat en växel effter denna modifiering, kan va lite mer svårväxlad när man smyger i växlarna, man får växla lite snärtigare helt enkelt......
Mycket intressant inlägg då jag/vi aldrig hört talas om denna modifiering trots zundapp åkare sedan barnsben, adrenalinet som är så positivt för reaktionen vid tävling är samtidigt zundapp åkarens mardröm då aggresivare växling nästan obligatoriskt leder till missad växel.
Du får gärna utveckla åtgärden, måste genast disikera en klocka och spåna vidare.

Mvh Skoog
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av Kadett4wd »

Om klockan är justerad "enligt boken" kan jag svära på att den behövs justeras lite till..
Varje motor är unik och måste finjusteras, man kan till och med få fila egna hål för låsskruvarna till justergrunkan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
427cu
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:58 pm

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av 427cu »

Fast Templar skrev:Inte helt ovanligt på ChefsDappe, låter iof som det är något knas då det brukar funka hjälpligt så länge man växlar som folk och inte varvar över 10000 eller nått, jag brukar modda mina växelklockor genom att svetsa på lite matrial där stopläget är inne i klockan, så man minskar slaglängden lite, typ några mm åt varje håll, har alldrig missat en växel effter denna modifiering, kan va lite mer svårväxlad när man smyger i växlarna, man får växla lite snärtigare helt enkelt......
Mkt intressant.... Aldrig hört om detta.. Bild? Skiss?

mvh
427cu
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av Enok »

427cu skrev:
Fast Templar skrev:Inte helt ovanligt på ChefsDappe, låter iof som det är något knas då det brukar funka hjälpligt så länge man växlar som folk och inte varvar över 10000 eller nått, jag brukar modda mina växelklockor genom att svetsa på lite matrial där stopläget är inne i klockan, så man minskar slaglängden lite, typ några mm åt varje håll, har alldrig missat en växel effter denna modifiering, kan va lite mer svårväxlad när man smyger i växlarna, man får växla lite snärtigare helt enkelt......
Mkt intressant.... Aldrig hört om detta.. Bild? Skiss?

mvh
427cu
+1
Peter Olson
Mr.Horsepower88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån mar 22, 2010 8:09 pm

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av Mr.Horsepower88 »

jag får väll justera växlarna lite till och testa mig fram.
kan det vara något som är fel eller slitet i växellådan?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av Kadett4wd »

Ja givetvis, kan vara så fånigt att gängen till justermuttern är sliten, då glappar växelaxeln fram och tillbaka.
sen kan juh allt möjligt vara slitet inuti också.
Men det behövs inte mycket för att inställning enligt boken ska bli fel
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
427cu
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: lör apr 23, 2011 5:58 pm

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av 427cu »

Fast Templar skrev:Inte helt ovanligt på ChefsDappe, låter iof som det är något knas då det brukar funka hjälpligt så länge man växlar som folk och inte varvar över 10000 eller nått, jag brukar modda mina växelklockor genom att svetsa på lite matrial där stopläget är inne i klockan, så man minskar slaglängden lite, typ några mm åt varje håll, har alldrig missat en växel effter denna modifiering, kan va lite mer svårväxlad när man smyger i växlarna, man får växla lite snärtigare helt enkelt......
Mkt intressant.... Aldrig hört om detta.. Bild? Skiss?

mvh
427cu[/quote]

+1[/quote]


Tjenare Enok,
Jag gissar på att det är det frästa spåret i hylsan som returfjänderns ändar löper i som man skall korta. Då får man per automatik en kortare slaglängd.

mvh
427cu (Wester)
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av Fast Templar »

Det är på den innre hylsan där pekaren visar jag lade ett par par punkter med migen, och samma på andra sidan(up och ner växling) sedan slippas dessa till lämpligt mått samt vassa/kantiga så tänderna greppar bra, det är ca en mm år varje håll har jag för mig, det var jäkligt bra i alla fall och moppen funkar fint än idag, vart många missade växlar innan denna modifiering.....


Bild
skoog
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre maj 27, 2011 5:46 pm

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av skoog »

Hur i helsike kunde någon komma på detta, måste erkänna att jag har svårt att syna förbättringen trots att jag ser bilden. Har kollat på en klocka till KS125 och det finns faktiskt ett onödigt spel mellan hylsa och klack på 1-2mm och om man tightar till det kanske spelet/dögången på yttre hylsan minskar ngt. och därmed kan man få säkrare växellägen, det är min analys men varför har inte zundapp lagt det så från början, finns denna åtgärd på något sätt verifierad i zundapps manualer/servicemeddelanden eller liknande. Hur som helst klart värt ett försök nästa gång motorn tas isär.

Mvh Skoog
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av Fast Templar »

Det är jag som kommit på effter att ha konstaterat att det gick att justera växlarna perfekt vid upväxling men hoppa över vid nerväxling och visse versa åt andra hållet, vid korekt justering i mellan läge rappar över vid "sportig" körnig både up å ner, slutsats för långt slag i klockan....
Mr.Horsepower88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån mar 22, 2010 8:09 pm

Re: växelproblem, zundapp 5vxl

Inlägg av Mr.Horsepower88 »

har du någon bild där du har gjort denna modifiering?
Skriv svar