Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt
Postat: fre jun 24, 2011 9:13 am
Jag tänkte skapa en tråd där vi länkar till info om pipor och diskuterar deras funktion.
Detta är ett väldigt hokus pokus ämne, och de som finner att de inte vill ventilera deras hemligheter behöver då heller ej hjälpa till i diskussionen.
Vi försöker även hålla god nivå utan att hugga på olika resultat från olika bromsbänkar etc etc.
Känner vi att det är på gång att hugga på nån så biter vi oss i läppen.
Här är vi ej hemlighetsfulla, utan hjälpsamma för att skapa den perfekta pipan som skapar ett slags eufori...
Jag börjar med en länk till en sida som drar upp snabbt hur själva grundprincipen är:
http://www.southernskies.net/page_info/ ... ngine.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finns olika program som hjälper oss som inte kan med miniräknaren.
Ett är Bimotion och anses som ett av de bättre vi dödliga har råd med: http://www.bimotion.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan har vi MOTA som kan köpas här: http://www.bevenyoung.com.au/mota.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Givetvis finns det även då flera gratisprogram i kölvattnet och det jag finner det som stämmer hyfsat mot köpeprogrammen är:"exhaust calculator" (Ingen länk just nu)
Det finns 'ligisten' etc etc etc.
Det som jag anser är absolut viktigast i ett lyckat avgas är 'headern' samt första diffuserkonorna ned till Bellyn.(magen på pipan)
Resterande kan 'justeras' för önskat effektområde.
Har man alldeles rak pipa kan man till och med göra bellyn justerbar samt sista baffeln utbytbar.
en del Gocart pipor är sådana.
Varför är då första delen av pipan så viktig?
Den måste gå hand i hand med portningen av cylindern.
Hur ser avgasporten ut?
Är det brygga i porten?
Är det vingportar?
Hur mycket area frilägger kolven innan spolportarna öppnar?
Vad är det för diam på kanalen ut ur cylindern?
Hur ser Spolportarna ut?
Hur ser vevhuset ut?
Hur ser insuget ut?
Är det Reed/slid/kolvstyrt insug?
Som ni ser så är det massvis med parametrar att ta med i beräkningen, och det går att addera nästan hur många man vill.
Bränsle är en viktig detalj då det styr avgastemp.
Men alla är vi barn i början så vi går inte in för att doktorera i ämnet än.
Nu har det kommit några inlägg under detta första, ska läsa igenom dem å se vad jag postar härnäst.
Troligen en bildkavalkad för att ge idéer och inspiration.
Mvh