Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 5:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 241 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jun 24, 2011 9:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8891
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Bild

Jag tänkte skapa en tråd där vi länkar till info om pipor och diskuterar deras funktion.
Detta är ett väldigt hokus pokus ämne, och de som finner att de inte vill ventilera deras hemligheter behöver då heller ej hjälpa till i diskussionen.
Vi försöker även hålla god nivå utan att hugga på olika resultat från olika bromsbänkar etc etc.
Känner vi att det är på gång att hugga på nån så biter vi oss i läppen.

Här är vi ej hemlighetsfulla, utan hjälpsamma för att skapa den perfekta pipan som skapar ett slags eufori... ;)

Jag börjar med en länk till en sida som drar upp snabbt hur själva grundprincipen är:
http://www.southernskies.net/page_info/ ... ngine.html

Det finns olika program som hjälper oss som inte kan med miniräknaren.
Ett är Bimotion och anses som ett av de bättre vi dödliga har råd med: http://www.bimotion.se/
Sedan har vi MOTA som kan köpas här: http://www.bevenyoung.com.au/mota.htm
Givetvis finns det även då flera gratisprogram i kölvattnet och det jag finner det som stämmer hyfsat mot köpeprogrammen är:"exhaust calculator" (Ingen länk just nu)
Det finns 'ligisten' etc etc etc.

Det som jag anser är absolut viktigast i ett lyckat avgas är 'headern' samt första diffuserkonorna ned till Bellyn.(magen på pipan)
Resterande kan 'justeras' för önskat effektområde.
Har man alldeles rak pipa kan man till och med göra bellyn justerbar samt sista baffeln utbytbar.
en del Gocart pipor är sådana.

Varför är då första delen av pipan så viktig?
Den måste gå hand i hand med portningen av cylindern.
Hur ser avgasporten ut?
Är det brygga i porten?
Är det vingportar?
Hur mycket area frilägger kolven innan spolportarna öppnar?
Vad är det för diam på kanalen ut ur cylindern?
Hur ser Spolportarna ut?
Hur ser vevhuset ut?
Hur ser insuget ut?
Är det Reed/slid/kolvstyrt insug?
Som ni ser så är det massvis med parametrar att ta med i beräkningen, och det går att addera nästan hur många man vill.
Bränsle är en viktig detalj då det styr avgastemp.

Men alla är vi barn i början så vi går inte in för att doktorera i ämnet än. ;)
Nu har det kommit några inlägg under detta första, ska läsa igenom dem å se vad jag postar härnäst.
Troligen en bildkavalkad för att ge idéer och inspiration.

Mvh

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Senast redigerad av Kadett4wd fre jul 01, 2011 1:01 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 24, 2011 9:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Inlägg: 633
Ort: sundsvall
hittade lite grundtänk om hedder kopierad från vrm:

Header, dvs. den första delen på ett avgasrör efter utblåset. En header har flera funktioner beroende på utförande Dess utseende är normalt från ett parallelt utförande det vill säga ett rakt rör till en öppningsvinkel upp till cirka 5 grader. Öppningsvinkel har inget med sugpulsen igentligen att göra,utan uteslutande avgaser och efterföljande färskgasers flöde. I och med det ökade effektuttaget i motorn blir avgaserna varmare. Det är en funktion att ju varmare dom förbrända färskgasernaär,desto högre tryck blir det i förbränningsrummet.. Det är trycket som pressar ner kolven och genererar en rörelse i vevpartiet. Ju högre temperatur desto högre tryck mot kolven vilket betyder mer levererad effekt från motorn. Denna funktion anges i B.M.E.P. som skrivs ut.Break Mean Efficincy Pressure. Det är inte helt enkelt att bara översätta orden till en vettig mening på svenska men andemeningen är Det Effektiva Medeltrycket i Motorn.

Men om vi håller oss till roadracing där man utnytjar den högsta effekten per liter,betyder det att den genererar den högsta värmeutvecklingen dessutom. Som jag nämnde tidigare så är hela motorn en kompromiss och det är utblåset också. Utformningen vid utblåset skall tillfredställa gasflödet både in och ut vilket gör att flödet i teorin antingen blir bra ut och sämre in eller tvärt om.

Dels är det avgasportens utseende vid cylinderväggen och där headern möter cylindern som man kan göra dom bästa flödesvinsterna. Vid maximalt effektuttag är det som varmast strax efter cylinderns mynning där headern börjar. När effektsiffrorna på sjuttiotalet ökade noterade man att en, hög gashastighet ut ökade effekten men att en paralell header även bromsade avgaserna till en viss del. Det betyder att det finns ett brytläge där en trattformad header ökar effekten. Det visade sig när man undersökte fenomenet närmare att dom heta gaserna och dess partikelstorm utvecklar en sådan friktion att det bromsar flödet.

Det kan tyckas enkelt då, att "bara" sätta dit ett större rör så är allt "frid och fröjd"istället för att krångla med ett rör som nästan är hopplöst att bygga. Orsakena är dock flera varför avgassystemet och headern är utformad som den är idag. Headern ska inte bara transportera avgaser,den ska dessutom distrubuera överskottet av färskgaser som kommer med ut efter att cylindern har tömts på avgaser. När sugpulsen har ebbat ut och överströmskanalerna har stängt det är då som returpulsen ska börja jobba och trycka tillbaka det överskott av färskgaser som finns i headern.

Det finns tre funktioner i det förfarandet. Dels den tid som finns kvar från det att överströmmarna har stängt tills att kolven även stänger avgasporten. Dessutom vid vilket varvtal pipan är avstämd vid, Samt hur varm eller kall pipan är. Som den yttersta motortrimmningen ser ut idag och avgasportens form, så vill man ha det så smalt som flödet bara tillåter, för att därigenom erhålla den maximala hastigheten för färskgaserna att rusa tillbaka in i cylindern. När det gäller headerns utformning så styrs den av en mängd kriterier. När man konstruerar utformningen av utblåset på cylindern, så är det helt och hållet utifrån hur och av vem som som skall bruka den som styr designen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 24, 2011 9:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Inlägg: 1285
Ort: Norrtälje
Det här ska bli intressant :)
Jag har dålig koll på teorierna i det här ämnet och jag byggde en pipa till min puch montana 70cc efter ett program jag hittade på nätet. Jag satte parametrarna så att det enligt programmet skulle bli imellan "enduro" (mkt botten och bra mellanregister) och "sporthoj" (mkt topp, mkt varv). När jag byggt pipan så visade det sig att det blev väldigt mkt åt "sporthoj".... när väl effekten kommer blir det ketchupeffekt och man måste släppa av för att man bara väntar på att staken ska titta ut på fel ställe (pga det höga varvet). Det kändes ju fränt först att det blev sånt sug iochmed ketchupeffekten men det är ju noll körbarhet och det går inte så fort ändå.
Tips på hur jag ska justera röret? (ska fixa bild)

EDIT:
röret: http://i329.photobucket.com/albums/l389 ... C01284.jpg
föggen, 16,5mm oval kanal: http://i329.photobucket.com/albums/l389 ... C01315.jpg

_________________
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 24, 2011 12:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Inlägg: 633
Ort: sundsvall
jäevligt bra sida där d står lite grundläggande om pipans utformning o funktion+lite annat som durationer o annat:

http://hem.fyristorg.com/snoskoter/2-Taktsmotor.htm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 24, 2011 1:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Inlägg: 315
Ort: Mellerud
Här finns EXHAUSTCALCULATOR2 att ladda ned.

https://rs333l34.rapidshare.com/#!downl ... xe|565|R~0

längst ned på sidan finns en grå knapp att pilla på FREE DOWNLOAD tryck där så laddar ni hem.

mvh moddlaren

_________________
jkruus


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 24, 2011 2:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Inlägg: 288
Ort: Söderhamn
Mycket bra initsiativ av dig kadetten, det här kan nog öka bredden på kunskapen tror jag, den som vill lära kan själv "ta in och sortera info och sen göra nåt bra av det." Så har jag själv fått gjort under 25års tid och tycker det är ett bra sätt. Chrille

_________________
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 25, 2011 9:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8891
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
smokke skrev:
jäevligt bra sida där d står lite grundläggande om pipans utformning o funktion+lite annat som durationer o annat:

http://hem.fyristorg.com/snoskoter/2-Taktsmotor.htm


Den här sidan har jag läst både två och tre ggr.
MYCKET bra sida, lättförståelig text och bra info med riktlinjer.
Tänkte länka denna sida i första inlägget, glömde den ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 25, 2011 9:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8891
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
moddlaren skrev:
Här finns EXHAUSTCALCULATOR2 att ladda ned.

https://rs333l34.rapidshare.com/#!downl ... xe|565|R~0

längst ned på sidan finns en grå knapp att pilla på FREE DOWNLOAD tryck där så laddar ni hem.

mvh moddlaren


Tack,, jag visste den fanns nånstans på nätet, annars hade jag kastat upp den på nån sån där fildelningssida.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 25, 2011 10:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8891
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
SubWoofer.. Tyvärr måste jag nämna att 'ketchup' blir det hur du än vill, om du vill nå högre siffror i bromsbänken.
Det är 'småkubikmotorer' vi håller på med.
Ska du bygga en traktormotor måste du gå upp i volym om du ska bibehålla effekten.

enklaste sättet att få en jämn fin kurva på en 2-takt är att montera ett passivt avgas, men då även har cylinder portad för det.
men du går miste om säg 2/3 av effekt som är möjlig med riktig pipa, kanske till och med 4/5, så viktig är pipan.
Men vad du kan göra för att tajma in pipan annat varvtal är juh att förlänga 'bellyn' eller förlänga headern.(kröken)

Vad man gör då var nåt jag tänkte komma in på.
Gocartpipan som är justerbar.
Jag finner inga bilder nu då jag letar, men har sett det förr.
mitt på bellyn har de en skarv vilket gör den något teleskopisk så man kan ändra varvtalstune några 100tals varvtal upp och ned.
Vid stora ändringar kan man byta baffeln till en annan.
Detta nyttjades förr på olika banor för att få ork ut ur böjarna.
Idag verkar de gått från det mer eller mindre, men det kan vara bra att kika bakåt i tiden för att finna tokigheter man kan nyttja igen =)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 25, 2011 2:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Inlägg: 1285
Ort: Norrtälje
Okej! Men toppeffekt är jag inte så intresserad av, den ska vara bra att köra. Har ingen koll på durationerna på cylindern längre men man kanske skulle ta en titt någon gång.

EDIT: Kan man göra något enkelt varvstopp på en gammal puchmotor? och ungefär hur mkt vågar man varva en sån med en 70cc cylinder från puch maxi? (tror jag) standard stake.

_________________
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 25, 2011 5:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
Inlägg: 348
Ort: Västerås
Var kan man köpa en liten snuttig rundvalsmaskin man kan använda för att göra småkonor med?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 25, 2011 7:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Inlägg: 3250
Ort: Överkalix
En vidare utveckling i denna tråd tycker jag kan vara att bygga singelpipor åt tex 2cylindriga skotrar. Har alltid undrat hur man beräknar dom. 1cylinder/pipa finns programm till men har inte sett singelpipa till 2cyl ännu :)

_________________
Dänniz 073-8447664


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 25, 2011 10:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8891
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
det har jag faktiskt ingen aning om, har inte studerat det alls.
Ska samla ihop lite bilder och posta i nästa post, har varit fullt upp idag ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 26, 2011 12:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Inlägg: 745
Ort: Vimmerby
Försökte få igång en tråd med samma tema i vintras, den dog uppenbarligen men jag fick i alla fall en länk till en PDF på holländska med lite godis i. Sidan PDFen låg på verkar vara död nu, men jag sparade den i förebyggande syfte. Ett litet utklipp, och en översättning till svenska och engelska av Google - bitvis blir det nästan begripligt om kan kollar alla tre varianterna :whistle:

Citera:
VERBETEREN IN DE PRAKTIJK
Voor alle duidelijkheid: tijdens het testen van een uitlaat is het uit den boze wat dan ook aan de
motor te wijzigen, hogere compressie, ander sproeier, verstelde ontsteking, alles heeft invloed op
de uitlaat, dan moet het spel opnieuw beginnen.
Onderstaand een aantal mogelijke, verborgen problemen deie er voor kunnen zorgen voor
minder motorvermogen.
Het is ook mogelijk gedeeltes van een bestaand uitlaatsysteem aan te passen.
Probleem - Oorzaak
Koppel en tpm te laag Totale pijplengte te lang
Koppel en tpm te hoog Totale pijplengte te kort
Vermogen is te zwak headerpijp te lang
Vermogen komt te hard in Diffusor of headerpijp is te kort
Powerband te smal Diffusor en poort te kort
Powerband te breed Diffusorconus en poort te lang
Topvermogen is te soft Diffusor lengte fout
Vermogen is te abrubt reflectorhoek te steil
Gebrek aan vermogen Reflectorhoek te flauw
Gebrek aan midrange vermogen Max. diameter te klein
Gebrek aan top en bottom end Max. diameter te groot
Een flat-spot voordat het vermogen inkomt Reflector of positie middensectie fout
Verder:
- Verkorten van het middendeel geeft een kleine toename in vermogen en koppel
- Verlengen van het middendeel geeft een lager vermogen maar een kleine verhoging in
koppel
- Verkorten van de headerpijp en diffusorconus( waardoor het middendeel lnger wordt)
verhoogt het koppel
- De diameter van de tailpijp regelt de uitlaatdruk. Als deze te klein is, kan de zuiger
smelten; te groot en je kan vermogen kwijt raken.
Als je gaat testen onthoud dan de volgende regels:
- verandering van de hoek van de reflector, verandert het gedeelte van de
vermogenskromme voorbij het topvermogen
- Verandering in de voorbochtlengte heeft invloed op het lage toerengebied van de curve
- Vergroting van het volume is het meest effectief in het toevoegen van oppervlakte onder
de vermogenscurve bij het topvermogen
- Verkleining van de tailpijp als deze te groot was, vergroot het vermogen over het hele
bereik. Maar houdt te temperatuur van de zuigerbodem scherp in de gaten




FÖRBÄTTRING I PRAKTIKEN
För att vara tydlig: när du testar ett avgassystem av frågan är oavsett
Motorn förändringar, högre kompression, olika munstycke, lappade inflammation, påverkar allt
avgaserna, sedan spelet igen.
Nedan ett antal möjliga dolda problem kan orsaka för deie
mindre ström.
Det är också möjligt delar av ett befintligt avgassystem att anpassa sig.
Problem Orsak
Vridmoment och varvtal för låg total rörlängd är för lång
Vridmoment och varvtal för hög total rörlängd är för kort
Makt är för svag huvudet rörlängd
Makt är för hårt eller diffusor huvudet röret är för kort
Effektregister Diffuser för snäv och för kort grind
Effektregister för bred diffusor kon och gate längd
Toppeffekten är för mjuk diffusorlängd fel
Makt är plötsligt brant vinkel reflektor
Bristande förmåga att passera Angle Reflektor
Brist på mellanregister max. liten diameter
Brist på övre och nedre änden, Max. diameter är för stor
En platt plats inför den kommande vid makten eller ställning Reflektor mittsektionen fel
Fortsätt:
- Förkortning av den mellersta delen visar en liten ökning av effekt och vridmoment
- Att utvidga den mellersta delen ger en lägre kapacitet, men en liten ökning av
vridmoment
- Förkortning av huvudet röret och diffusor kon (som är den mellersta delen lnger)
ökar vridmoment
- Diametern på avgasröret styr utloppstrycket. Om det är för liten, kolven
smälta för stor och du kan förlora makten.
Om du ska testa ihåg följande regler:
- Ändra vinkeln på reflektorn, ändra den del av
effektkurva förbi toppeffekt
- Förändring i längd för att sin tur påverkar den låga varvtal av kurvan
- Att öka volymen är mest effektiv i att lägga området under
effektkurvan vid toppeffekt
- Att minska avgasröret när den var för stor, ökar makten över hela
sortiment. Men att hålla temperaturen i kolven vakande öga



IMPROVEMENT IN PRACTICE
To be clear: while testing an exhaust out of the question is whatever the
engine change, higher compression, different nozzle, patched inflammation, everything affects
the exhaust, then the game again.
Below a number of possible hidden problems could cause for deie
less power.
It is also possible parts of an existing exhaust system to adapt.
Problem Cause
Torque and rpm too low total pipe length is too long
Torque and rpm too high total pipe length is too short
Power is too weak header pipe length
Power is too hard or diffuser header pipe is too short
Powerband Diffuser too narrow and too short gate
Powerband too broad diffuser cone and gate length
Peak power is too soft diffuser length error
Power is abruptly steep angle reflector
Lack of ability to pass Angle Reflector
Lack of midrange power Max. small diameter
Lack of top and bottom end, Max. diameter is too large
A flat spot before the coming in power or position Reflector middle section error
Continue:
- Shortening of the middle section shows a small increase in power and torque
- Extending the middle section gives a lower capacity but a small increase in
torque
- Shortening of the header pipe and diffuser cone (which is the middle part lnger)
increases torque
- The diameter of the tail pipe controls the outlet pressure. If it's too small, the piston
melt too big and you can lose power.
If you are going to test remember the following rules:
- Changing the angle of the reflector, changing the portion of the
power curve past the peak output
- Change in length to turn affects the low speed range of the curve
- Increasing the volume is most effective in adding area under
the power curve at the peak output
- Reducing the tail pipe when it was too big, increases the power over the whole
range. But keep the temperature of the piston close watch


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 26, 2011 9:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8891
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Tack G-son.
Jag letade efter den där, lägg gärna upp den på nån fildelningssajt så vi kan ladda ned hela.
Typ rapidshare eller nåt.

Nu lite bilder på några konstverk:

tålamod!
Bild

Idioti,, men på ett härligt vis:
Bild

Skönsång, men studera vinklarna på piporna(konorna):
Bild

En mycket väl fungerande setup:
Bild

En roostpipa till då de är mycket bra samt välgjorda:
Bild

Man kan få lite idéer bara av att kika på formen på alla pipor, vilket var syftet med denna lilla bildkavalkad.
För vi ska ha i bakhuvudet trots allt, även fast det står Honda på tanken eller Derbi så är det trots allt en 2taktsmotor, mao
besläktade med varandra och ibland väldigt väldigt lika varandra i portning etc etc.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 241 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010