Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Men jag är nyfiken, finns det mer info om moddlarens bromsning på detta forum eller nån annanstans?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Länken finns tidigare i denna tråd, med https://,,,," onclick="window.open(this.href);return false;, ta bort 's' i länken vid http så funkar den.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av smokke »

jerker hade väl oxå kört på två bänkar tror d skillde typ 0.1 häst lr nått? hur var d moddlarn?

rt cylindern är i mitt tycke en potent kanoncylle och fila i :D



aja sorry för OT... :wink:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Nix det funkar inte, får bara upp bilden eftersom det står attachement.
Provade att söka moddlaren på Sporthoj och fick för många träffar.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Härligt G-son,, nu såg jag pdf filen.
Ska sätta mig vid tillfälle och läsa, holländska är bara att läsa typ tre fyra ggr så kan man det ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
KawasakiH2
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jun 30, 2011 7:02 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av KawasakiH2 »

Mycket har man läst om S6Mk cylinder och jag råkade bromsa en sån nyligen till de fantastiska 14,95 hkr på bakhjulet. Direkt från kartong (förmodlingen kom den från fel kartong) :lol:
KawasakiH2
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jun 30, 2011 7:02 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av KawasakiH2 »

Till jämförelse med en Malossi lätt modifierad 15,59 hkr. 28mm förgasare, egen expansionskammare/ 11100varv/min
KawasakiH2
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jun 30, 2011 7:02 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av KawasakiH2 »

Möjligen var motor ej tunad men med 28mm förgasare , S6 kilinsug, S6 prorace pipa och ändå inte över 15. Kanske var det just pipan det var fel på?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Oj, då bromsade stage 6 bara 15 hästar på hjulet på samma bänk som min Zündapp bromsade 18.99 på.
Konstigt?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

det var då ett jäkla tuggande om bromsningar.. lägg ned!
Annars avslutar jag här.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Du får ta upp skrivandet igen när mensen gått över flicka lilla.
Ta en Ipren så länge, det hjälper.

Att jag tar upp bromsningar är för att jag tycker att det är högst relevant när man ska jämföra resultat.
Tänkte att det kunde vara intressant att visa att 22 kataloghästar var under 15 på bakhjulet i verkligheten.
Det blir ingen rättvis jämförelse när man diskuterar pipor annars.
Det finns hästar på bakhjulet, på drevaxeln, på vevaxeln och i munnen.
Roadracinghästarna var visst motorhästar så under 55 på bakhjulet.
27 hästar på 62 kubik men då måste man upp i GP klass och ha ett körbart register också.
Om inte Honda utan bara KTM klarar det hur kan det då komma sig att alla moppekillar
lätt kan få mer. Facts not fiction!

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Du Erland Cox måste lida av nåt bekymmer som du inte vet du har.
Jag kan ställa diagnosen åt dig, men att skriva puckade pm hjälper inte.
I den här tråden ville jag att vi skulle vara hjälpsamma och dra åt samma håll.
Inte komma in och dra den största grad av jantelagen man kan.
'jag ska minsann bevisa att ni har fel och jag är allsmäktig'
Diagnosen är: Total brist på empati och stora drag av mindervärdeskomplex, samt personen i fråga njuter av att se andra ställas i lägre position än sig själv, personen i fråga får då bekräftelse och anser sig en bättre person.

I själva verket får jag telefonsamtal som undrar vad det är för skadad knös som tjafsar i tråden.
Jag svarar att det är våran professionella trimmare vi har i Sverige,, de skrattar gott.
Och säger,, ja han verkar seriös......
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Här är det puckade PM:et:
"Vad är ditt problem egentligen?
Tål du inte att bli ifrågasatt?
Vill du bara leva i din egen lilla drömvärld?"

Slut på PM.

När jag än skriver i en tråd så har du en tyken och tråkig attityd, du är en riktig liten bror duktig.
Ska man diskutera trimning och bedöma resultat så måste man hålla sig till samma
effektbedömning annars blir jämförelserna orättvisa mellan olika pipor.
Vi kommer förhoppningsvis att träffas nån dag och det ska bli kul att se din attityd då.
Det är alltid lätt att vara stor i telefon eller på nätet både när det gäller hästar och i käften.
Vill du bara skriva själv så får du skaffa en hemsida men på ett forum blir det både frågor
och svar. Ni skulle utnyttja Darkos kunskaper, han som skrev under Kawasaki H2.
Han bänkar 2-taktare och testar hela tiden och är en av anledningarna till att det blev
nån effekt i min Zündapp. Det var han som lärde ut skruvmejseltricket.

Erland
KawasakiH2
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jun 30, 2011 7:02 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av KawasakiH2 »

Vill bara påpeka att Roost tillverkar avgassystem för tvåtaktare och det blir inte en opartisk test om de själva gör det ihop med S6R/T MkIcylinder . Jag tolkar det lite som marknadsföring ihop med S6R/t Mk cylinder. Jag påstår inte att det är dåliga grejer men tyvär så många blir besvikna på direkt ur kartong hästarna! Vad det gäller program att räkna ut en expansionskammarefinns det gott om men att hitta nån som är bättre än den andra så får man tillverka lika många pipor som det finns program och testa dom på samma motor och samma tillfälle . Jag vill göra gratistester till en återförsäljare men det var inte intressant för att då hadde han inte sålt så många pipor.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

KawasakiH2 - ett inlägg till i bromsdebatten sen tänker jag ignorera bromsningarna ni pratar om då det ofta leder till ordbajseri.

Stage 6 R/T cylindern är bromsad på flertalet olika ställen i olika länder dessutom, gång på gång bevisar den sin potensial, info finns för den som vill leta istället för att mäta kalsongstorlek.
Moddlarens bromspapper visar på en släng över 25hk dessutom, och vad jag fått höra så är den bromsad på 2 olika ställen i Sverige med resultat som diffade ytterst marginellt. typ inom nån decimal.
Att det ska vara svårt att få fram mos för gemene man är inget jag köper, det är bara att titta på dagens vassa moppecylindrar och jämnföra med det ni pratar om(Zündapp)
Skulle inte dagens teknologi gå framåt skulle juh alla cylindrar se ut som Athena cylindern.

Nu gör de inte det som tur är.
Här är till exempel 2fast4race´s 80cc cylinder:
Bild
Den har vid ett flertal tillfällen bromsad 29hk på hjulet.(ej i Sverige, men i Holland och Frankrike)
Jämnför den mot den 'bästa' zündappen i världen:
Bild
Bild

Lägger dessutom in en bild/länkar på Stage 6 R/T cylindern:
Bild
http://www.youtube.com/watch?v=TfUxVrCkJQM" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=aDUSWAS_ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=CCZmpOjM ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=mNjHf8V5 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=R-WAQlRJ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=smAWrfU15CI" onclick="window.open(this.href);return false;

Även en lågt utbildad kille som mig ser juh vilken cylinder som har möjlighet att andas rejält.

Med detta så kommer jag ignorera olika bromsningars toppnoteringar det kommer pratas om då det inte tillhör topic, utan här pratar vi om HUR pipan fungerar, inte vad slutresultatet blev.
Tanken var att skapa exprimentlusta för olika nybörjare i trimträsket och lägga det på en lägre nivå till en början.
Och med tiden kanske få riktigt duktiga pipbyggare i Sverige som resultat.
Jag är mao nästan ointresserad av resultatet i effekt, det är sekundärt för mig.
Givetvis kan man posta att den och den förändringen gav si och så mycket mera effekt det är jättevälkommet, men just den där tuffa toppnoteringen lockar fram så många tvivlare och belackare så det slutar med bajspajer flyger kors å tvärs genom fiberoptiken.

Mvh
Patrick
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar