Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av smokke »

piptrycket ska ligga mellan 0.2-0.3bar på fullt mätt mitt på bellyn, ej över 0.3bar dock men det gäller o ha stenkoll på avgastempen!! annars blir de till o byta kolv! en enkel moddning som fonkar då d enda man behöver göra är att koppla dit en laddtrycks mätare och gå ner på stinger diametern! Mvh///
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

G-son skrev:Titta in på MSN så får du PDFen den vägen.

Min Msn är kass,, den funkar inte längre.
Maila till min mail istället, pwetterskog@hotmail.com
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Christer Söderman »

Erland Cox skrev: Jag har alltid fått mer effekt med kolvstyrt på moppemotorer eftersom reeden bara har blivit en restriktion.
Vi har bromsat mer än 20 hästar på bakhjulet med 64,5cc Zündapp med 26mm förgasare och KTM 65cc
expansionskammare. En 85cc cross lämnar 16 hästar på bakhjulet i samma bänk.

Erland
:thumbright: imponerande med 20 kolvstyrda hp i 65cc. Vad är din bästa tid på 201m med den motorn?
chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Filip L »

om en pipa är avstämd för vi säger 10k rpm för 70cc hur fungerar den pipan då på en 50cc? blir varvtalet högre, lägre eller fungerar pipan bara dåligt med mindre cylinder?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Christer Söderman skrev:
Erland Cox skrev: Jag har alltid fått mer effekt med kolvstyrt på moppemotorer eftersom reeden bara har blivit en restriktion.
Vi har bromsat mer än 20 hästar på bakhjulet med 64,5cc Zündapp med 26mm förgasare och KTM 65cc
expansionskammare. En 85cc cross lämnar 16 hästar på bakhjulet i samma bänk.

Erland
:thumbright: imponerande med 20 kolvstyrda hp i 65cc. Vad är din bästa tid på 201m med den motorn?
chrille
Man kan se när jag kör på moppefilmerna på hemsidan, tror jag körde en låg 11 och Mats en hög 10:a
med nästan 100 i slutfart. Min gav 19 på bakhjulet som bäst och Mats strax under 18 tror jag.
Jag har aldrig kört en enda repa utan att åtminstone missa nån växel.
Sen med lätt svänghjul är den svårstartad också, man måste slira igång den och det gör det
extremt svårt att få till reaktionstiden. Mindre avgasduration och tyngre svänghjul så går det snabbare.
Står jag på full gas och dumpar kopplingen så dör den bara.
Mats fungerade bättre trots mindre hästar och så är han lättare än mig också.

http://www.topplocksverkstan.se/filmer/Mecaraceway.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.topplocksverkstan.se/filmer/ ... efilm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Filip L skrev:om en pipa är avstämd för vi säger 10k rpm för 70cc hur fungerar den pipan då på en 50cc? blir varvtalet högre, lägre eller fungerar pipan bara dåligt med mindre cylinder?
Pipan fungerar till en viss effekt och ett visst varv men varvtalet beror också på avgasdurationen.
Headerspipan utanför porten ska börja med ungefär portens area, det är nog det viktigaste.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Patrik, tycker du denna pipan med 3,5 i belly faktor är lämplig till en kolvstyrd motor?

http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... darko4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Att reed funkar dåligt på en moppecylinder är att generalisera stort.
Och huruvida man anser att en moppe ska ha moppecylinder eller ej struntar vi i här, vi trimmar tvåtaktare om det så här en Saab eller en potent banracinghoj eller skoter.

Men ta nya Stage 6 R/T cylindern som exempel, den har bromsat ~25hk på hjulet ur kartong med reedventiler och 69cc
Den går med just reedventiler fastän i vevhusinsug, och det är vida känt att den är 'milt' portad std.
den har dessutom bromsat det vid flertalet olika tillfällen med flertalet olika användare och bänkar, så det är verifierat.
Att en 85cc bara bromsar 16hk beror på trimgraden, inte på reedventilerna.
Om man kikar på en -11 CR85cylinder så är den inte direkt vass om man ser till portningen.
Men,, skulle man vässa ur den till ~30hk på hjulet så skulle livslängden bli väldigt kort,, det vinner man inga rejs på.

åter till piporna..

Ska dra lite om värmen i pipan härnäst,, är på jobbet nu och går igenom mail innan man börjar karva stål. :)
Det vill nog till at CR 85:an lämnar 30 hästar för det plockar jag ur CRF 150:orna, på bakhjulet.
Jag nämnde bar 85:ornas effekt som jämförelse och inte för reeden.

Vad är en stage 6R/T cylinder och på vilken bänk har den bromsat det?
Athena är ju en 14 hästars cylinder som i bänk med runt vevparti lämnar 7 hästar.
Moppemotorer med vevhus reed är ju ganska små i inloppet så man får nog karva
mycket för att få ut 25 hästar. 60 hästar lämnade väl de värsta RR KTM 125:orna?
Det blir 30 hästar på 62cc. Tror det blir svårt att komma upp så högt.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den tor jun 30, 2011 5:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:
Filip L skrev:om en pipa är avstämd för vi säger 10k rpm för 70cc hur fungerar den pipan då på en 50cc? blir varvtalet högre, lägre eller fungerar pipan bara dåligt med mindre cylinder?
Pipan fungerar till en viss effekt och ett visst varv men varvtalet beror också på avgasdurationen.
Headerspipan utanför porten ska börja med ungefär portens area, det är nog det viktigaste.

Erland
där håller jag inte med.
Skulle jag köra så i min maskin skulle avgasstosen säkert vara 45mm i diam(om inte större) och en så grov header skulle tappa energin ganska snabbt.

Kanske på motorer med enkelt utblås där vi inte kan ta ut svängarna så hårt på avgasporten kan man köra ungefär lika stort.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:
Kadett4wd skrev:Att reed funkar dåligt på en moppecylinder är att generalisera stort.
Och huruvida man anser att en moppe ska ha moppecylinder eller ej struntar vi i här, vi trimmar tvåtaktare om det så här en Saab eller en potent banracinghoj eller skoter.

Men ta nya Stage 6 R/T cylindern som exempel, den har bromsat ~25hk på hjulet ur kartong med reedventiler och 69cc
Den går med just reedventiler fastän i vevhusinsug, och det är vida känt att den är 'milt' portad std.
den har dessutom bromsat det vid flertalet olika tillfällen med flertalet olika användare och bänkar, så det är verifierat.
Att en 85cc bara bromsar 16hk beror på trimgraden, inte på reedventilerna.
Om man kikar på en -11 CR85cylinder så är den inte direkt vass om man ser till portningen.
Men,, skulle man vässa ur den till ~30hk på hjulet så skulle livslängden bli väldigt kort,, det vinner man inga rejs på.

åter till piporna..

Ska dra lite om värmen i pipan härnäst,, är på jobbet nu och går igenom mail innan man börjar karva stål. :)
Det vill nog till at CR 85:an lämnar 30 hästar för det plockar jag ur CRF 150:orna, på bakhjulet.

Vad är en stage 6R/T cylinder och på vilken bänk har den bromsat det?
Athena är ju en 14 hästars cylinder som i bänk med runt vevparti lämnar 7 hästar.
Moppemotorer med vevhus reed är ju ganska små i inloppet så man får nog karva
mycket för att få ut 25 hästar. 60 hästar lämnade väl de värsta RR KTM 125:orna?
Det blir 30 hästar på 62cc. Tror det blir svårt att komma upp så högt.

Erland
Finns som sagt flertalet som bromsar 25hk+ ur denna cylinder.
Läser du tråden helt så kommer du finna info.

Ja 30hk är svårt,, men helt klart möjligt, trägen vinner.
Kubiken tillåter det enkelt uttryckt.

Vad en 4taktare lämnar är juh helt ointresant då den går med ett onödigt varv hela tiden mellan tändningarna samt inte tillför tråden nån slags info alls förutom det vanliga internet tugget.
Huruvida din pipa funkar på din zündapp vet vi redan, den går bra.
Men du skulle kunna få mer mos ur maskin med lite andra moddar, men det hör inte hit.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Jag har gjort det enkelt för mig genom att mäta med infraröd tempmätare på stiftet efter 4 pull i bänken.
över 125 grader är för varmt och stingern för trång.
Jag har provat att linda bakre biten av pipan men det blev också för varmt men varvtalsområdet steg.
Man kan stoppa en skruvmejsel eller liknande i stingern när man bromsar för att se om det ger nåt.
Hela stingern behöver inte vara trång utan man kan ha en utbytbar bricka där den börjar.
Om man ska köra långa sträckor på fullgas så kan man sätta i en bricka med större hål.
Jag kan kolla vad en dubbelportscylinder har för area om man jämför cylindern och headern.
Jag har både Honda RS 125 och RS250. Körde dock RR med fyrtakt eftersom jag ville köra och inte meka.
2 takts crossar däremot är betydligt hållbarare än 4 takts.

Jag hittade ingen info på bromsning av stage 6 cylindern i tråden.

Erland
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av smokke »

hojj!här är nånn bromsning som roost har gjort:

http://www.roost.si/tech/Stage6RT.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

MVH
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Men det framgår inte vad det är för korrigering eller om det är gjort i en motorbänk eller rulle.
Det kan vara motorhästar och då är det bara ca 22,5 på bakhjulet. Det kan vara Din och vi har
bromsat med SAE J 1349. Såna uppgifter bör ju vara med i ett seriöst bromsdiagram.

http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... ndapp4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Moddlarens bromsning:
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

hursom,, färdigtuggat om bromsningar, jag vill hålla en seriös nivå på detta, och inte låta det dra iväg till vem som har störst storlek på kalsongerna.

Åter till piporna mina forumtroll ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar