Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av G-son »

Bromsbänksresultat i all ära... men vad sägs om att försöka koncentrera oss på något en pipbyggare utan bromsbänk kan ha nytta av? Tänkte mig något i stil med vilken pipdesign som passar till vilken motor (låg/hög vevhuskomp, få/många växlar o.s.v.) och vilka ändringar på pipan som bör leda till vilket resultat. Sånt som är matnyttigt när man bygger första testpipan till en motor, och annat som är bra för att avgöra vilka ändringar som kan vara lämpliga när man inte är riktigt nöjd med resultatet av den.
KawasakiH2
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jun 30, 2011 7:02 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av KawasakiH2 »

Mycket märkligt att du vill ignorera effektmätningar fast du sjäv hänvisar till tester som du inte vet ett dugg om mer än att du sett diagramen eller så har du dåligt komihåg efter att ha läst ett inlägg. Jag skrev att man får göra lika många pipor som det finns program och sen utvärdera men du har för bråttom att svara innan du förstått vad du läste. Bajs prat om effektmätningar är i mitt fall fakta på resultat och i ditt endast påstående vad du har läst att nån annan lyckas med. Var ine arg om folk baserar sina påstående på fakta, kanske du själv tar åt dig nån kunskap istället att bara kritisera andras påstående.
Ha en bra dag :)
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av patrikh »

Vet inte om man vågar lägga sig i diskussionen men..

Är det inte ganska relevant med bromsresultat ändå? Jag menar inte att tråden ska övergå till enbart bromsprat, men tex. någon har byggt två olika pipor med olika design, och bromsat motorn med båda två och jämför sedan resultaten. Då kan man ju enkelt se vad förändringarna gör för skillnad. Visst man märker skillnad genom att provköra men inte på samma nivå, och eftersom man upplever saker olika kan det vara svårt att återge det på ett bra sätt på ett forum.

Nu är det ju kanske inte så relevant ändå eftersom dom flesta inte har en bromsbänk hemma, men det kan ändå vara intressant att se diagram med olika test tycker jag, och man kanske genom det kan förstå lite bättre vilka förändringar som gör vad istället för "den går som fan nu".

Men vad vet jag, det var allt för mig nu ska jag inte lägga näsan i blöt mer..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

G-son,, precis.
Jag är ute efter att försöka förklara vad som händer vid viss ändring av pipan.
Och då spelar inte bromsbänken nån roll anser jag.
De som inte trivs med en sådan diskussion behöver heller inte vara här och bajsa.
visst, jag drog några effektsiffror som lockade fram pruttmakarna vilket jag ångrar lite nu efteråt.
Men det var bara för att visa vad som KAN gå att plocka ur en viss config, just för att skapa lockelsen till den som ser sig ha mera att plocka ur sin setup och funderar på att börja labba med pipan.

Inte för att börja hacka isär påstådda effekter med jantelagen som bränsle till deras gödselmaskin.
Men det är väl så i Skåne.. Välgödlsat *lol*

Jag ger blanka f-n i toppnoteringar,, det som är roligast är när man får telefonsamtal där de tackar för hjälpen, just för de kapat tid på strippen/varvet.
Det ger god feedback samt glädjer mig och ger mig energi att laborera än mer.
Min Honda är min testbänk, den går ystert, men dess begränsning börjar vara pipan.

Mvh

Edit: Skriv ihop...
Senast redigerad av Kadett4wd den fre jul 01, 2011 3:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av moddlaren »

Hej

Det var ett himmelens tjat om hp!!!

Jo jag har bromsat R/T, på del min egen och en bänk på WestBike och det skiljer 0,1 hp på cylindern ur kartong orört mellan bänkarna.

nästan 21 rakt ur kartong utan nåoe hokuspokus alls det skall dock sägas att det är axelerations bänkar bägge två och dom mäter inte på riktigt samma sätt som en momentbänk det vet dom flesta.

En liten ombestyckning så var det 22 hp men ett my undligt betende sedan vart det ett nålbyte och lite magrare bestyckning så vart det 23 hp, Marko på ROOST har varit behjälpligt då det var en varriator pipa som jag använde mej av, den räknades om och ändrades på ett par vitala ställen samt stinger o hej hopp, vad fan hände nu??

Det var en fullständig lycko träff troligen, om ni visste hur lite som ändrades på varje ställe hade ni varit förvånade tro mej jag var det.

så jo broms pappret stämmer men det är på en axelerations bänk med en 250 kg tung rulle i mitt tycke alldeles för lätt där för har det införskaffats en rulle till på 250 kg ytterligare så totalt 500 kg rörlig massa i vinter, samt att det skall byggas till en broms våg så att det går att hålla motorerna med full belastning en stund.

Dom 26,5 hp,na är mätta på bakhjulet och kan säkert tas med en nypa salt mot en momentbänk.

Dock skall väl sägas att man inte skall jämföra en gammal dappe cylinder mot en ca 20 år nyare konstruktion i cylinderväg, inte heller jämföra motorn grund konstruktion mot en reed matat rakt ned i vevhuset motor.

sedan skall väll sägas att mitt vevhus likar kaddetens i mångt o mycket men skiljer sig på några ställen jag har gjort slut på en hel del block med svetsning och att styra gaserna på olika sätt i vevhuset och även här finns massor att vinna eller förlora vilket man vill.

sök på youtube stage 6 R/T så finns massor ,med bromsningar från europa TEAM o dom ligger runt 23-24 hp orörda dom flesta, Den absolut bästa bromsningen gjordes i italien den stannade på 28,44 hp på slangen i en broms bänks tävling, Denna bromsning är godkänd BLA av stage6 som den bästa någonsin.

Nog om min motor nu är ni vänliga den är historia nu mer och står på hyllan under tiden så växer en hybrid turboladdad 69cc motor fram som förhoppnings vis skall fungera framåt våren.

Var nu vänliga att sluta kasta skit om vem som är bäst eller inte det spelar ingen roll alls alla får godis på lördag ändå, fortsätt istället att skriva om iaktagelser på förändringar, Jag vet vad som kan ske jag svetsade ca 20 pipor till hebor red revolution cyllen innan den gav ca 24 hp på slangen, 3 gånger var cylindern i england för uppsvetsning och om nicasilning för vidare portning o finjustering.

Jag har alltid minst 2 likadana ""även R/T,n"" cylindrar av varje sort när jag portar annars kan man inte backa bak när det händer något man inte uppskattar och det gör det garanterat i 50% av försöken.

mvh
jkruus
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Christer Söderman »

Jag har varit med i dragrace 2takt svängen en del år nu och erfarenheten jag har fått av det säger att för att hitta en väl fungerande motor behövs en stor portion kunskap,envishet och en väldans massa SERIÖSA,noggranna tester och utvärderingar. Att använda bra mätteknik vid sådanna tester är en självklarhet, ingen levande människa kan göra en lika bra bedömning som den enklaste mätmetod kan. Att försöka hitta förbättringar utan dessa hjälpmedel är värdelöst enl mig. Man kan komma väldigt långt utan bromsbänk men då krävs det MASSOR av tidigare erfarenhet , Bromsbänken spar tid. Sen kan sägas att oavsett vad bromsbänken säger så är det ändå klockan som bestämmer vem som är snabbast.
Har man inte denna kunskap så måste man se till å hitta den, på vägen dit är det en fördel om man plockar upp en hel del envishet också. Med envishet kommer man långt oavsett om man ämnar bygga en pipa till ilo:n bakom ladan el en dräparpipa till värsta dragracebygget.
Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

ja,, Bromsbänken är ett viktigt mätinstrument för att nå det yttersta, man kommer långt med buttdynon, allra bäst är resultatet på bana.
Men i den här diskussionen är toppresultaten oväsentliga.
Vad jag ville få fram är om man kör brantare vinkel på headern,, vad händer då?
Vad händer om man köra trestegs diffusor gentemot tvåstegs?
Vad händer om man kör mindre stinger?
etc etc etc...
Mao, hur påverkar olika saker registret i maskin?
Och hur syr vi ihop detta till önskat slutresultat?

och då anser jag fortfarande toppnoteringarna vara oväsentliga.
Utan jag vill veta vad som gav 0.5hk mer än förra bromsningen om det så är den där ILO pianon eller en RGV500.


Ett tips är att kolla in lite blåsinstrument och studera hur ljudvågorna förstärks och ändras med längre väg i 'trumpeten'

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

När jag trimmade min moppe så läste jag allt jag kom över innan jag skaffade ett simuleringsprogram.
valet föll på Bimotion, jag hade provat Blairs program som man köpte med hans 2-taktsbok innan men
det var nåt fel på det så det gick aldrig att använda.
Bimotion använder Blairs beräkningar men lämnar mycket designande åt användaren.
Man får välja avgastemperatur, headerfaktor, bellyfaktor osv.
I det tidigare program jag köpte så fanns det två olika piptyper som man kunde bygga.
Blairpipa och Bimotionpipa om jag minns rätt, Bimotionpipan skulle vara mer aggresiv.
jag byggde en Blairpipa med 3 i bellyfaktor och en Bimotionpipa med 3,5 i bellyfaktor.
Av dessa pipor var Bimotionpipan den som fungerade bäst och som jag fortsatte med.
En moped har ju en helt annan plats till expansionskammaren än vad en motorcykel
har så man får plats med en rejäl Belly. Andra sa att vinkeln på motkonen bestämde
registret men det måste ju vara med samma bellydiameter. Som jag förstår det ger
en brantare vinkel på motkonen en returpuls med högre amplitud.
Längst bort vid stingern, den längden ger lägsta varvtalet.
Längst fram där bellyn börjar det är högsta varvtalet.

Detta ska vara den pipan som jag använde:

Bild

vad har ni andra för erfarenhet av bellyfaktorn? Har någon gått förbi 3,5?
Det måste finnas nån övre gräns men jag har för mig att skotrar kan ha över 4.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den ons jun 19, 2013 6:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

O.T. det finns ett Kinesiskt ordspråk: Speglosan svärtar bara den som uttalar den.

Erland
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av G-son »

Bellyfaktorn, ja... Jag har inga egna erfarenheter än så länge eftersom jag bara håller på att värma upp mig när det gäller att hantera svetsen, men jag har läst det jag fått tag i för att ha lite koll på läget. Just angående bellyfaktor så har jag sett tre varianter:
Bellydiameter vs. headerdiameter
Bellyarea vs. avgasportsarea
Bellydiameter vs. cylinderdiameter

Alla verkar ha sin egen idé om vad som är bra, och vi som inte haft möjlighet att prova får klia oss i skallen...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

På Bimotions hemsida under teknik finns det bra information.
Den ligger nere just nu men jag ska se om jag kan kopiera in dom sen.

Erland
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av smokke »

här finns d oxå lite matnyttigt o läsa för den som vill lära :thumbright: ,bells bok finns oxå o ladda ner i pdf :wink:

http://www.vintagesleds.com/library/man ... ndbook.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh///
bmw.rasse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: tor nov 06, 2008 10:34 pm
Ort: Bygdeå

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av bmw.rasse »

Tänkte lägga in en lite notis,
Jag skrev tidigare i tråden om problem med bestyckningen på min Zundapp efter jag satt dit en expansionskammare.


Men allt hade med tändningen att göra, sänkte tändningen lite lite grann så nu går den fint.
Medans med samma tändning gick den fint med "grovkrök".

Här näst blir det att byta upp sig från 19mm till 24mm förgasare för att se om den svarar bättre på varv.

Sen ska jag prova lite modifikationer på pipan förlänga/korta belly etc etc och se vad förändringarna blir.
MVH Rasmus Lindgren

PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Vi provade med förlängning och förkortning av bellyn på mina pipor.
Kortade vi bellyn så fick vi samma effekt på högre varv.
Med längre belly blev det lägre effekt.
Det som är viktigast är nog konornas vinklar.
Största felet jag har gjort är att gå upp i duration på cylindern istället för att korta pipan.
Jag ska satsa på runt 195 grader vid nästa försök och hoppas att jag ändå kan få area
som räcker till 12000 varv.

Erland
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Peppe L »

19hk och kör på 11-12 sek, är inte det lite väl dåligt? 8)
Skriv svar