Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av JockeH »

Christer Söderman skrev:Men det jag menade var att det ofta läggs in lite information om det egna lyckade bygget eller hur fort man åkt när det inte tillför annat än skryt.
Om mina inlägg med resultat är skryt, vad är då dina bilder på hondan med reedmatat vevhus? Skryt el samhällsinfo? För mig är dina inlägg skitkul läsning om vad du håller på med i din verkstad. Men du läser mina resultat som skryt... Ja fattar inte riktigt... förklara gärna det för mig.
Om du tycker bilderna på mitt bygge är skryt tar jag det på fullaste allvar som en komplimang !

Jag har inget att skryta med så då måste det vara samhällsinfo, vet iofs inte om det är du som bestämmer om de är enda alternativen till varför jag publicerat dem.

Info till mina kompisar, glädje över att jag lyckats med något som jag inte trodde att jag skulle klara, och för att dela med mig av ideerna så att jag kan förbättra efter bra feedback, är mina egna tankar om varför....

sen har jag tagit dig som ett exempel på ett uttalande vid ett tillfälle,tyckte bara att:

"vevpartiet med 18 mm bult håller bättre än den med 16mm, har egna erfarenheter", skulle talat om ungefär samma sak.

Och som jag skrev ANTOG jag att det sista med rapande motorer var lite skryt, skäms på mig om jag hade fel då...
Christer Söderman skrev:Som du kanske förstått av mina tidigare inlägg har jag lite svårt att ta namnet "black sally" el "fet sally" på allvar och när hon käkar vevpartier och rapar efteråt så brast det lite....
Kan du utveckla det här lite, är det nåt fel på namnet?
Näe du, döp din moppe till vad du vill men skulle ändå vilja ta mig friheten att "pika" dig lite för det, trodde det var med glimten i ögat som många moppar har börjat heta typ : rallyharrysally, gashängarmustangsally osv.
Trodde att du fattat lite av ironin och har reagerat tidigare på de inläggen som att du förstod ?!

Tror det är mest att du döper din moppe i huvudtaget, talar om den som en person som både äter rapar och fiser, det tycker JAG är svårt att ta på allvar, vilket förmodligen inte var tanken el ?

Det kan ju vara så att jag inte kommit till Sydläningars nivå ang mopedrace, här finns det inga namn på mopparna ,jag har inte vita bomullsvantar när jag skruvar, inget race tält med egen mekaniker och piptryck el spänn på ekrarna är inte det som står som nr 1 på prioriteringslistan för att jag ska få mer effekt.

Men så kör jag mdfl här uppe en sekund långsammare också :(

Vill absolut inte starta något med dig, ber om ursäkt om jag trampat dig på tårna och kommer aldrig mer ta dina inlägg som exempel på skryt.

Pussa "Sally" från mig och ta mitt lilla "påhopp" för vad det är, känner ju inte dig utan har bara "tolkat" din text och tydligen gjort det fel.

mvh JockeH

ähh det vart för fjäskigt ! måste ändra !, jag tycker och står för det, du har varit EN bidragande orsak till varför en del trådar här på forumet har "dött" (vilket vi började diskutera)och din förklaring på misstolkade texter och personkemi kanske stämmer, just detta har jag ingen åsikt om... så nu var jag klar och ger dig sista ordet......
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Christer Söderman »

Jag tycker inte dina el nån annans bilder och inlägg är skryt, tvärtom skitkul att läsa och jag har aldrig skrivit nåt som har varit menat som skryt om mig själv heller, de som har skrivits här om mig själv har alltid varit med glimt. Men det har tydligen inte gått fram. Att ja reagerar på de du skriver är för har nån annan skrivit likadant i text har du förmodligen inte tolkat de lika..Om du kände mig skulle denna diskution inte existera, de är ja helt säker på.
Att vissa trådar dör och personer inte funkar är inte så konstigt igentligen, Alla kan inte funka med alla.

Att moppen heter Zally beror på att den påminner om min hund som heter så... Hon tror hon är stor och fattar inte hur liten hon är och är dessutom lynnig som fan... Det stämde klockrent på 50cc:arn förra året och även till viss del på 86cc:arn iår. Att du inte tar Zally på allvar är helt ok för mig , de hoppas ja fler gör :thumbright:
No hard feelings, over and out.
Chrille
Ps. Vita bomulls vantar... vem kör me de i depån?.. :lol: ds.
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av JockeH »

Christer Söderman skrev:Att du inte tar Zally på allvar är helt ok för mig , de hoppas ja fler gör
Jo jag tar både dig och din moppe på allvar, är tom. imponerad.

Har bara roligt åt att du valt att döpa den och att du mfl är så mkt längre fram i hela konceptet mopeddragrace.

Kul att få veta anledningen till namnet, blev som lite lättare att förstå, var ju ganska internt kan man säga...

På tal om bilder föresten, har du någon tråd med bilder och lite basfakta om motorkoncept ?! skulle va kul å se/läsa.

Hoppas på fortsatta kommentarer av dig i olika trådar även mina.

Ska lägga lite band på mig själv också, hatar att vara så sugen på att säga vad jag tycker i alla lägen, man kan få många onödiga ovänner när man påpekar hur andra beter sig och inte ser sina egna brister.

Tack för ett bra avslut på detta.

mvh Jocke
Roffe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: sön nov 21, 2010 9:48 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Roffe »

Ja det är alltid svårt att uttrycka sig med enbart text.

Kommunikation fortgår ju som bekant alltid på mottagarens villkor vilket gör det till en utmaning att få andra att se och förstå exakt det man vill förmedla, speciellt när man inte kan avläsa reaktionerna samtidigt som man kommunicerar.

En annan starkt bidragande orsak tror jag är när man inte känner personen och hur den brukar uttrycka sig eller när man inte känner till alla småbitar runt omkring. Det är ju väldigt lätt att utelämna en liten detalj som man själv anser är självklar medans den kan vara helt avgörande för en annan. Dessutom så kan man läsa om en text många gånger och fortsätta att utveckla "sin" tolkning av densamma tills det spårar ur helt.

Som exempel, jag har själv vid flera tillfällen använt för mycket ironi vilket lätt kan misstolkas, kankse rentav som skryt, men dom som känner mig väl vet att jag oftast bara driver med mig själv och det gamla skrotet vi åker på i vårt team. Visst kan jag blixtra till också, men det är en helt annan sak. Fråga Lasse och Rickard, dom vet :-)

Och sen så är det ju så att man kan alltid lösa saker och ting på olika sätt och ett koncept som fungerar hur bra som helst skulle inte alltid fungera i ett annat sammanhang om man bara tog någon enstaka parametrar och stoppade in i ett annat bygge. Och det är ju just det som är så väldigt kul med våra härliga 2-taktare.

Jag är fullständigt övertygad om att tillställningar som dom olika rejsen eller årets moppeslag i Mellsta är utmärkta tillfällen till att lära känna varandra. Och med det så blir saker och ting så mycket enklare och betydligt färre "missförstånd" skulle uppstå. För missförstånd är oftast vad det handlar om, det tror i alla fall jag dvs om man inte bryr sig om hur lång *** man har :-)


//Roffe Rosén
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Christer Söderman »

Jocke:
Tyvärr så har ja ingen tråd me bilder, finns liksom dåligt me tid för sånt. Kan kanske skriva nåt på min tråd här... keep up the good work me hondan, ser ut å finnas potensial där.. :)

Roffe:
Instämmer helt med de du säger, tjafs blir nog oftast av att folk inte känner varandra å kan tyda va den andra parten igentligen menar.
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Användarvisningsbild
Heideken
För mycket laddtryck
Inlägg: 238
Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
Ort: Malmköping
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Heideken »

Bild

vad sägs?
gislemark
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: fre jul 08, 2011 10:49 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av gislemark »

Mycket snack, lite pipa!
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Peppe L »

Jag tror det funkar bättre med plåt, pappret kommer att blåsa, alt. brinna upp på en gång.
Användarvisningsbild
Heideken
För mycket laddtryck
Inlägg: 238
Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
Ort: Malmköping
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Heideken »

jag undrade mera, "Vad säger ni som har lite mer erfarenhet av pipor att denna skulle passa till?"

gjord i exhaustcalcuator 2.0
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Enok »

Tycker bellyn ser ovanligt lång ut. Är det räknat på en cylle som inte är anpassad för pipa (för lite blowdown tid)?
Peter Olson
Användarvisningsbild
Heideken
För mycket laddtryck
Inlägg: 238
Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
Ort: Malmköping
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Heideken »

jo den känns lite lång

räknat på 63cc cylinder med 202 i avgas
alltså gjord för 12500

var bör jag sätta varvet på pipan för att få ett skapligt register?
detta är gjort för 12500

sen finns det header length factor att ändra i programmet. Vad jag förstått så är högre värde för bredare register och lägre varv, och lägre värde för smalare register och högre varv. eller har jag missförstått nåt?


ska köra dragrace med moppen
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av smokke »

pm:a mig så ska jag hjälpa dig :thumbright:
Dr Gonzo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: mån nov 21, 2011 11:31 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Dr Gonzo »

I exhaustcalcuator 2.0 blir ju stingern alltid 190 mm, men vad händer om man gör den längre?

Edit: Hade fel, stingern blir inte alltid 190 mm, men frågan återstår.
Casal
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: tor nov 12, 2009 1:12 am

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Casal »

Det blir varmare i röret. Effekten kan både öka och minska. Ökar den för mycket nyper den trots bra blandning.

Röret ovan behöver i alla fall hälften så lång belly och längre baffel. Diffusorkonorna ser lite hårda ut. Bolla på med värdena.
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av E34 RRT »

när ni bygger era pipor så hur gjör ni när ni skall printta ut pappers modeller på röret? vilka program andvänder ni??

MVH
Niklas.E
Skriv svar