Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av moddlaren »

Jo ROOST pipor är great Marko har ju svetsat den sista jag har till min R/T den är en evolution från scoot pipan till R/T pipan fast lite annorlunda här o var och för v-låda så registret är längre i min än alla andra.

https://www.sporthoj.com/forum/attachme ... 1300519520" onclick="window.open(this.href);return false;

här är bromsningen med R/T 69 och ROOST.
mvh
jkruus
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Jag funderar på hur en kart pipa hade fungerat på en moped.
Mopeden har inte direkt bra stegning i lådan och kortrace från stillastående vinns inte med mest effekt.
En pipa med perforerad motkon för att sprida effekten mer över varvtalet hade varit intressant att prova.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

moddlaren skrev:Jo ROOST pipor är great Marko har ju svetsat den sista jag har till min R/T den är en evolution från scoot pipan till R/T pipan fast lite annorlunda här o var och för v-låda så registret är längre i min än alla andra.

https://www.sporthoj.com/forum/attachme ... 1300519520" onclick="window.open(this.href);return false;

här är bromsningen med R/T 69 och ROOST.
mvh
Mao andra ord ett litet frånsteg från den optimala pipan, om det behövs kompromissas menar jag.
Kanske är effektförlusten marinell för att vinna nåt hundratals varv bredare register, men ändock ett frånsteg.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Jag funderar på hur en kart pipa hade fungerat på en moped.
Mopeden har inte direkt bra stegning i lådan och kortrace från stillastående vinns inte med mest effekt.
En pipa med perforerad motkon för att sprida effekten mer över varvtalet hade varit intressant att prova.

Erland
det har jag ingen aning om faktiskt, men troligen funkar den på precis samma vis.
Den gocartpipa jag tog isär för typ 20år sedan till en Parillamaskin hade ej denna kona.
Utan den var bara justerbar på längden vid bellyn.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
bmw.rasse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: tor nov 06, 2008 10:34 pm
Ort: Bygdeå

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av bmw.rasse »

Hejsan kul att denna tråd har startats!
Jag har en liten fråga eller behöver få lite mer bekräftelse.

Jag har en Zundapp Ks50 super sport med ett parmakit och en bing 19.
Köpte mig den kromade pipan till zundapp som finns att köpa bara för att
se om det fanns någon effekt i den, vilket det gjorde samt att jag "snyggade" till
lite i cylindern. Nu har jag lite problem med bestyckningen.

Till frågan varför måste man leana den så mycket med pipan kontra en grovkrök/rör?

Jag köpte boken two stroke preformance för att söka svar fick dock inget direkt svar
och hoppas att det finns någon som kan bekräfta om det är så eller om det är jag som
är ute och cyklar.
MVH Rasmus Lindgren

PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
Blommen
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: fre maj 27, 2011 2:09 pm
Ort: Fagersta

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Blommen »

Du måste ändra bestyckningen nu eftersom röret du har nu är ett expansions rör, med "grovkrök" så är det bara ett rör med en dämpare.
bmw.rasse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: tor nov 06, 2008 10:34 pm
Ort: Bygdeå

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av bmw.rasse »

Det är jag fullt medveten om! Kanske uttryckte mig dåligt.

Den går JÄTTEJÄTTE fett med pipan om jag har samma bestyckning som med "grovkröken".
är rätt högt upp i registret den börjar "fyrtakta"

Känns fel att leana när man får mer effekt.

Någon som kan bekräffta hur och varför om detta stämmer.

gick ner från 80munstycke till 65munstycke sedan kom andra bekymmer så som spikningar och har inte laborerat mer.
MVH Rasmus Lindgren

PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av moddlaren »

När du kommer till det varvtal som pipan är avstämd till då stämmer reflektionen så att all överflödig gas knuffas in i cylindern från pipans mynning "" precis som turboladdning"" med en riktigt extrem pipa så kan man komma upp i ca 2 bars laddtryck så att säga.

Och om du turboladdar en motor med för hög komp spikar det helt riktigt när man närmar sig rätt bland förhållande.

Pröva 98 eller 99 oktan först slutar det att spika så är du på rätt väg, nu vet du att kompet är för högt, ur med stiftet och ned med löd tenn och mät din squich höjd är det 70-80cc bör den ligga på ca 0,7-0,8 mm frigång.

Löd tennet lägger du läns med kolbultens riktning på bägge sidor kolven annars blir det missvisande.
mvh
jkruus
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

En redig pipa ökar även gashastigheten i förgasaren, vilket drar upp bränsle hårdare ur flottörhuset.

åter till mina 'poster':

Vad vill vi pipan ska göra?
Den totala längden på hela avgaset bestämmer varvtalsområde, juh kortare desto högre, man kan köra annan pulstuning på stingern till exempel än vad som är normalt.
Då kan man få väldigt långa stingers, men det gäller att ha koll på flödet.
En mycket lång stinger skapar friktion i röret så flödet minskar, varav man får problem med värme oftast.
Men,, rätt avstämt kan det ge ett härligt effekttillskott.
så bygger man en pipa med viss volym och vinklar men ändock missat målet, så kan man justera med att förlänga till exempel headern eller bellyn.

Nu till lite harmoni mellan portning och pipan som jag upplever det.
Om kolven frilägger STOR area tidigt innan överströmmarna öppnar(vingportar samt brygga gör det möjligt) då kan vi bygga en extremare pipa med tuffare vinklar på hela diffusersidan av pipan just pga vi har rejäl energi som pangar ut i avgasröret.
Med mildare avgasport likt gamla maskiner(enkelt utblås) så får man inte samma energi och vi måste vara milda med vinklarna mellen diffusorstegen så vi inte 'tappar' pulsen i pipan, (avgas går över till att bli 'passivt')
Och har vi tillvaratagit den kinetiska energin i avgas riktigt så hjälper det dra upp färskgaser i vevhuset, juh extremare drag i pipan desto mera dras dessutom ut i headern av färskgasen, då måste vi se till att 'plugga' pipan hårt också.
Men,, även där vara försiktig så det inte blir 'tvärnit'(som att köra in i en ladugårdsvägg) för pulsen, vi måste alltså vara försiktiga med vinkeln på baffeln.

Och pipans avstämning varierar något med avgastempen samt juh högre temp desto hårdare drag i pipan, men även här ska vi vara försiktiga så vi får ut värmen, annars smälter ni snart kolvar...

Vi kommer även lite osökt in på reed vs slid vs kolvstyrt insug.
Slid är otroligt fränt då insuget är helt tomt samt man matar vevhuset direkt med gaserna, men ändock lite kompromisser får göras.
Kolvstyrt har flest kompromisser, men ändock går det att få bra effekt ur det.
Reedstyrt, här har vi massvis med möjligheter för avancerad tuning.
Jämnfört mod slid kan det monteras på likvärdigt sätt, mata direkt i vevhuset. samt jämnfört mot slid så KAN man skapa bredare register om man får reedventilen att fungera över ett brett område, ett svårt projekt bara det.
V-force har jag testat själv med gott resultat, skulle vilja testa Boyesen Rad-Valve pga mindre skrot ivägen i insuget.(där slidmatningen har en fördel)

Vad har då detta med pipan att göra,, jo..
Kolvstyrt och slid så är insuget 'pluggat' x antal grader per varv, reedstyrt insug öppnar så länge det finns drag i vevhuset.
Därav gäller det att porta så det draget kan nyttjas effektivt.
Man kan således skapa otroliga och extrema headers samt diffusersteg med reedinsug.

Utvecklingen som skett har gjort slid till tråkigt nog lite 'hedenhös' fastän det ger otroligt med mos, dock får man en motor som spottar i förgasaren på lägre varv om man har lite extrema tider.
Senast redigerad av Kadett4wd den tis jun 28, 2011 6:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
bmw.rasse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: tor nov 06, 2008 10:34 pm
Ort: Bygdeå

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av bmw.rasse »

Tack för svar lite klokare blev jag!

Squishen ligger på 0,68. Kompen är inte uppmätt.
Får ta och mäta upp det. Om det nu skulle behövas sänka kompressionen lite så
gör det inget då jag tycker att squisch arean var lite onödigt hög.

hörde jag VP Racing fuel? :hey:

Ursäkta OT.

Klart intressant tråd!
MVH Rasmus Lindgren

PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev:Jag funderar på hur en kart pipa hade fungerat på en moped.
Mopeden har inte direkt bra stegning i lådan och kortrace från stillastående vinns inte med mest effekt.
En pipa med perforerad motkon för att sprida effekten mer över varvtalet hade varit intressant att prova.

Erland
det har jag ingen aning om faktiskt, men troligen funkar den på precis samma vis.
Den gocartpipa jag tog isär för typ 20år sedan till en Parillamaskin hade ej denna kona.
Utan den var bara justerbar på längden vid bellyn.
En 100 cc kart lämnar över 20 hästar och drar från under 6000 till bortåt 20000 varv.
Intressant eftersom mopparna har den utväxling de har i lådorna.
Rörliga pipor är förbjudna i kart idag.
Till moppar brukar vi ta KTM 65 cc crosspipa, den funkar bra och den är billig.
Det är ett jättejobb att göra en pipa och jag är lat. Dock gjorde jag två till min Zündapp.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Reed funkar dåligt om man har en moppecylinder. Kör man en crossmotor är det en annan sak.
En moppe med en crosscylinder är inte en moppe mer, det är en moppe med en crossmotor.
En reed behöver ett ofantligt hål med kanaler direkt ner i insug.
Pipan kan suga genom reeden när överströmmarna är öppna men man kan köra en likadan pipa på kolvstyrt.
Jag har alltid fått mer effekt med kolvstyrt på moppemotorer eftersom reeden bara har blivit en restriktion.
Vi har bromsat mer än 20 hästar på bakhjulet med 64,5cc Zündapp med 26mm förgasare och KTM 65cc
expansionskammare. En 85cc cross lämnar 16 hästar på bakhjulet i samma bänk.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Att reed funkar dåligt på en moppecylinder är att generalisera stort.
Och huruvida man anser att en moppe ska ha moppecylinder eller ej struntar vi i här, vi trimmar tvåtaktare om det så här en Saab eller en potent banracinghoj eller skoter.

Men ta nya Stage 6 R/T cylindern som exempel, den har bromsat ~25hk på hjulet ur kartong med reedventiler och 69cc
Den går med just reedventiler fastän i vevhusinsug, och det är vida känt att den är 'milt' portad std.
den har dessutom bromsat det vid flertalet olika tillfällen med flertalet olika användare och bänkar, så det är verifierat.
Att en 85cc bara bromsar 16hk beror på trimgraden, inte på reedventilerna.
Om man kikar på en -11 CR85cylinder så är den inte direkt vass om man ser till portningen.
Men,, skulle man vässa ur den till ~30hk på hjulet så skulle livslängden bli väldigt kort,, det vinner man inga rejs på.

åter till piporna..

Ska dra lite om värmen i pipan härnäst,, är på jobbet nu och går igenom mail innan man börjar karva stål. :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Värmebölja... ja här i Dalarna är det varmt som attan.. gött.. det gillar vi.
Både i pipor och utomhus.

Som ni märker drar jag inga siffror i onödan utan jag drar mest basics nu i början så att även den unge oerfarna ska förstå och eventuellt fatta intresse och leta info för att sedan delge oss(förhoppningsvis) sina resultat, vi är som sagt alla barn i början.
Innan vi kan springa måste vi lära oss att stå upp.

Värmen ja,, Jo.
Vi ska givetvis inte chansa och vara utan avgastempmätare om man börjar labba med höga tempraturer i pipan.
Tempen mäts med fördel så nära cylindern som möjligt.

Vad tjänar vi nu på att ha rätt temp i pipan?
tryck och hastighet enkelt förklarat.
Man kan montera en nippel mitt på bellyn och mäta vad man har för medeltryck i pipan, också en viktig detalj att kika på, men inte nu.

Jag har varit lat med min moppe och använder en smått moddad RM85 pipa, man kanske skulle tjäna nån ynka hk på att räkna en ny i bimotion eller liknande.
Men vem ska orka bygga en pipa åt mig? då jag har krav på look och dragning.
den pipan har roligt nog flera diffusersteg redan std.
Hursom,, dragningen på min pipa ställde till det tidigt i våras för mig, det skvätte vatten från framhjulet och kylde headern effektivt och motorn orkade inte alls varva ur som jag ville, motorn gick i väggen...
Varför?
Jo ljudets hastighet(som man nyttjar för att stämma av pipan) ändrades drastiskt då pipan kyldes av.
Nu då det är torrt och varmt ute går moppen som en lite skållad rackare.

Hur påverkar då tempen pipans avstämning?
Jo,, då värmen har en direkt relation till hur snabbt ljudets hastighet är så blir pipans avstämda längder fel då hastigheten blir fel.
Kan vi öka tempen sista 1000rpm efter en pipa är avstämd så sträcker vi ut registret på motorn.
Detta kan man enkelt göra med en tändning som retarderar hårt längst uppe på varven.
Att isolera pipan höjer tempen över hela registret vilket är bra sitt vis, men man får lika kort register ändå.

Kort och gott,, varm pipa ger mysigare pulser.

temp då?
tja, beroende på bränsle, men håll er kring 600grader så är ni hyfsat safe.
det GÅR att gå högre,, men jag rekomenderar det inte om ni inte kan kontrollera värmen effektivt.
En tuff stinger med 700 grader kan smälta kolvar på nolltid.. det vill inte jag har på mitt samvete.
Så det rekomenderas ICKE!!

Stingern ja... här kommer vi tillbaka till tryck i pipan..
den vågade som vill leta effekt på alla områden törs köra trångt, men ha koll på trycket.
Smokke kan säkert tipsa om vilket tryck man inte ska kliva över då han labbat med det på 'Järnets' inrådan.
Men det kostade nån kolv, även om WOW faktorn var hög.
Och kostar kolven ca 1800kr så kan man juh hålla sig för skratt..

Jag väntar och hoppas på att G-son ska ladda upp pdf´en så jag kan analysera och översätta till Svenska.
I den stod det mycket om gör man den och den ändringen så sker 'detta'.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av G-son »

Titta in på MSN så får du PDFen den vägen.
Skriv svar