Monark M36 Custom -55

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Ikväll så blev det lite kopplingsmixter..
Plockade upp den för att kolla hur den såg ut och nu var beläggen slut på riktig. Ingenting kvar och aluminiumet hade börjat ta i skålen.. Funkade förvisso bra, den slirade på rätt högt varvtal och moppen stack iväg som bara den, men det är nog kanske inte så hållbar i längden...
Surrade lite med Esbjörn och insåg mina vikter var alldeles för tunga, så nu var det bara lätta mer.. Och så var jag ju tvungen att hitta på nåt sätt att få beläggen att hålla. Det blev en speciallösning och det återstår å se om det verkligen kommer funka, men värt att testa iaf.. Det jag är ute efter är mycket slir med lite slitage och jag tror att dom här i kombination med lite olja kan ge mig det. Det här lär inte slita nå värst mycket, det gick knappt att komma igenom med rondellskivan så slitstark verkar materialet vara. Och oljan borde då se till så det slirar...
Sen återstår ju å se också om det verkligen funkar å bara limma dit grejer med 2k kemisk metall.

Här är bilden iaf, dom får stå å härda tills imorgon..
Bild
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Jaha, det där kopplingsexperimentet var då årets misslyckelse :( Sinterlameller greppar visst som fan även om dom är full i olja. Slirade ungefär ingenting och sen på köpet så släppte 2 utav 3 beläggen från viktarmen efter några 100 meter provkörning. Men det var värt ett försök, testar man inte så får man aldrig veta :)
Nu var det slut kört tills den nya kopplingen kommer.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Nya grejer har kommit in, funkade inte riktig som jag hade tänkt mig först pga för lite smörjning vilket i sin tur orsakade överhettning. Så det blev att modda kopplingsskålen och nu börjar det faktiskt likna nåt :thumbright: Den går rätt bra som den är nu men jag ska testa och lätta vikterna lite till för att se om det blir nån förbättring. Känns som att man är i närheten av sanningen nu iaf!
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck
Inlägg: 413
Blev medlem: mån sep 03, 2007 10:51 am
Ort: Lycksele

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Magnus.w »

Kul att det börja ordna upp sig :banana:
/Magnus
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Jag tror nog jag nöjer mig med kopplingen nu :) Eller ja, jag får ta en längre provsväng imorgon för jag ville inte terrorisera grannarna för mycket ikväll, men allt tyder på att det blev ordning på den efter kvällens garageskift :thumbright:
http://www.youtube.com/watch?v=NtH2SffbPAc" onclick="window.open(this.href);return false;

Här får ni en bild på den moddade korgen också, tror kopplingen får en aning mer olja nu än med original korgen :)
Bild
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

97 km/t :thumbright:
Nu måste jag he dit ett större drev för den varvar fortfarende ur, men jag behöver en längre kedja för det. Tror det kan finnas på lager så med lite tur blir det 100+ till helgen iaf. Stackars Monarken... :hihi:

http://www.youtube.com/watch?v=A68RS3Jjs9Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Jag hade hoppats på spränga 100an idag med Monarken men det gick inte.. Jag hade drevat upp 2 kugg men det var för mycket, det var inte förens några meter före mål den kom in i powerbanden. Drevade ner en kugg igen, och då gick det bättre. Sen blev det lite bestyckningstest (som slutade med samma munstycke som satt där från början). Många repor blev det och man blev en hel del klokare idag iaf.
Dagens snabbaste repa för mig var 11,40 med 99,0 km/t i slutfart.

Och när vi lastade moppen så visade det sig att pipan visst hade spruckit igen vid stingern (den var nästan helt av) så allt för mycket piptryck hade man kanske inte. Lite surt men potential ser ju då ut å finnas iaf, och nya planer finns det gott om :thumbright:
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Jonas Ohlsson »

:) vilken skojig tråd. mycket frän moppe
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Kadett4wd »

Har kollat lite på filmen från rejset..
Skulle det inte gå med ett snäpp hårdare fjädrar?
Eller lättare vikt på 'vikterna'?
Så du får lite högre 'stallspeed' så att säga, då slipper du kanske springa iväg moppen med långskånkorna :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Dom fjädrar som sitter nu är dom hårdaste som går att få tag i och dom är skruvat i botten ;) Det skulle iofs gå att bricka dom en mm eller 2. Jag tog upp kopplingen igår för att inspektera den och hela kopplingsplattan vill böja sig pga fjädertrycket, trots förstärkningsplatta. Men den går tillbaks till rätt form när man släpper på fjädrarna och den verkar fungera annars också så det kanske inte är så stor fara.
Men jag filade ner dom här vikterna med en annan drevning och det är där felet ligger. "Stallspeeden" ligger på ca 10000 nu men går sakta ner till 8000 när man börjar få upp farten lite. Varvtalet sjönk mycket mindre med lägre drevning, nu hamnade den tyvärr precis utanför powerbanden. Men den lägre drevningen som vikterna funkar med, den funkade inte på 201m för då varvade den ur långt innan banan var slut, både tiden och slutfarten blev sämre trots att det egentligen känndes bättre med en kugg mindre.
Lite lättare vikter hade kanske funkat men man vill inte ha dom allt för lätta för då slirar det bara utan att det går framåt allt för mycket..

Det största felet just nu är nog att förgasaren är alldeles för liten. Det är bara en 21a, jag tog den för att jag trodde jag skulle behöva en som fungerar på låga varv för å komma iväg. Vid 12000 varv så verkar den bli för liten för där tar det slut oavsett hur jag drevar. Får jag upp den till 14000 med större gasare så kan jag dreva ner 2 kugg och behålla samma fart men då borde den sticka iväg lite bättre :)
Så var planen just nu iaf.

Sen ett annan problem är att kopplingen egentligen bara funkar när den är iskall. Jag har testat köra 2 repor precis efter varandra några ggr och båda ggr var den andra repan mycket sämre. Jag måste nog börja experimentera med olika oljor också, just nu kör jag ATF från Biltema och den verkar då bli som vatten när den blir varm.
fretchi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre dec 21, 2007 2:54 pm
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av fretchi »

Tanken var en glidarmoppe
Haha, din knäppgök :D . Har du någonsin lyckats bygg ihop någonting som inte sprutar eld och lever om som fan? ;)
Rolig moppe! Jag måste nog botanisera lite hos dig så jag får snurr på ILO:n :)
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av smokke »

hur går det här då? är du mä o kör till våren? mvh/// :thumbright:
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Det är ju skotersäsong nu :) Håller på å skruvar för fullt i den här skapelsen..
Bild

Men det är en rad uppdateringar planerat, men det blir inte förens till våren. Ska även testa en 2 vxl motor (handväxel). Den satte jag ihop i höstas för att testa en grej, men har inte hunnit hänga dit den. Funkar det som jag har tänkt mig kan det bli så att jag börjar bygga på den på sidan om, blir lite speciell isf :)
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av smokke »

härligt,då syns vi :thumbright:
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Blev lite mixter med kopplingen ikväll för att förbereda inför helgens race...

Ett litet hål i kopplingsskålen, vad ska man ha det till?
Bild

För att komma åt justerskruvarna till fjädrarna utan att behöva plocka isär kopplingen såklart :)
Jo kopplingen har gått lite varm ;) Den gillar visst inte att slira på 10k varv med för lite smorsel... Därför är det numera stora hål i skålen och förstärkningsplattan är minimerad.
Bild

Ett till hål så man kommer åt utifrån och nu sparar man många moment när man ska justera kopplingen..
Det vanliga sättet är alltså tappa ur oljan, lossa kåpan (5 bultar och oftast trasig packning), lossa medbringaren till kicken, ta fram avdragaren och lossa kopplingen, justera lite på känn, och montera i omvänd ordning och hoppas på det bästa. Allt blir skitig och kladdig, man vet inte hur det blir förens allt sitter ihop igen, och det tar lätt en kvart. Nu fixar man det på en minut och man blir inte ens skitig :thumbright:
Bild


O så kopplingen då... Det blev nya vikter, dom jag körde med ifjol var en aning för tunga (slirade för lite trots att fjädrarna var i botten) och sen satte jag dit några som var alldeles för lätta (slirade för mycket... 12k varv med fjädrarna nästan ospända). Dom här är nånstans mitt imellan så vi får se hur dom beter sig. Inne i garaget slirade den på ca 9k, men det krävs mycket finjustering för slirvarvtalet är inte konstant utan det ändras när man börjar komma upp i fart. Bakhjulet börjar hinna ikapp veven och den börjar slirar mindre ju fortare det går, och oftast får den tvärgrepp en bit innan bakhjulet är riktig synkat med veven vilket gör att den dyker 1000-1500 varv. Det var det som var det stora problemet för mig ifjol, när den dök sådär så hamnade jag utanför powerbandet, men när den väl kom dit igen så stack den iväg bra. Men nu när det går att justera på ett sätt som man faktiskt orkar med så borde det gå att få ordning på det här.
Bild


Såhär blev det med vinterns projekt förresten... Vi fick igång den :)
Bild

Lite test o tune.. Vi rensade kuggarna på drivhjulen här :(
http://www.youtube.com/watch?v=zP1KsuYl-m4
Skriv svar