Monark M36 Custom -55

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Tyvärr så var ju inte moppen så raceklar som jag trodde så det blev ingen körning för min del :(
På fredagkväll när jag skulle plocka ihop lite verktyg och lasta moppen så tyckte jag att kedjan såg lite väl slak ut.. Sen såg jag att bakhjulet redan var spänt i botten. För lång kedja kan man tycka men samma kedja funkade fint ifjol med den här drevningen, jag har alltså sträckt den några cm på det lilla jag har kört med moppen. Plockade lös den och pinnarna på kedjelåset var alldeles för nötta för att jag skulle våga köra med det. Kan fixa en bild sen men den hade nog inte hållt i många repor. Hade en fräsch kedja men den var då för kort istället. Sen upptäckte jag i samma veva att bakhjulet var lite lös igen, och moppen hade betett sig lite konstig och ville tvärdö lite då o då, känndes som soppabrist. Det där med kedjan gick inte att fixa för jag hade inga grejer så jag kastade in handduken redan på fredagkväll.
Nu äre bara beställa en ny kedja och satsa på nästa race :)
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Nu sitter bakhjulet fast och glappet är minimerat, iaf tills jag måste dreva om den igen...
Och att den ville tvärdö hela tiden berodde på nåt väldigt enkelt.. För lite soppa i tanken :roll:

Vi ska ha 100m dragrace här i byn imorgon så jag har drevat ner reält (den var drevat för 201m), gick ner från 16 till 12 kugg. Toppfarten med den här drevningen blev 82,9 km/t vid ca 12400 varv, den vill fortfarande inte varva mer än så men jag verkar ha tjänat några 100 varv på det nya membranet iaf. Nya kopplingen funkar klockren iaf, hur bra som helst att kunna justera utan att behöva plocka ner halva blocket :) Justerade fjädrarna 3 ggr och nu börjar kopplingen funka med den här drevningen. Den sticker iväg rätt bra också, men om det beror på kopplingen eller på den lägre drevningen är svårt att säga. Jag har kört med den här drevningen tidigare men bara några repor, men vill ändå tycka att den sticker iväg bättre nu än vad den gjorde då.
Imorgon är det upp till bevis iaf, tror tyvärr att vi inte blir så många i modified klassen. Men kul å få lite tider och hastigheter iaf, om jag hinner skruva nåt så blir det väl å testa lite olika saker.
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av smokke »

härligt berätta gärna hur det gick sen på racet :thumbright:
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Det gick bra igår :) Vi hade jordens skitväder så det blev inte mycket kört mellan regnskurarna men några repor hann jag med iaf. Bästa tiden blev 6,42 med 75,5 km/t slutfart. Dom andra repor var 6,76/74,2, 6,98/74,5 och kompisen provkörde en repa som blev 6,94/61,6. Han var feg och släppte gasen rätt så tidig ;)

Det var alltså den första repan som var snabbast, på dom andra kom jag iväg lite sämre, gissar på att dom sämre tiderna beror på att kopplingen var varm. Funkar fortfarende bäst när den är iskall.
Finns lite film också som kanske kommer sen om jag får igång nån riktig dator efter åskan...
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av smokke »

testade din app och den fukar kanon :thumbright: du gör ett kanon jobb nico :wink:
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Man gör det bästa man kan :)
Tyvärr så funkade inte live uppdateringarna så bra i helgen pga att vi tappade uppkopplingen. Men förhoppningsvis kommer det funka bättre till helgen :)

Lite film finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=1FZSvUcAqjk
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Det gick inge vidare idag :( Hade ont i ryggen så kompisen fick köra åt mig. Den snabbaste tiden blev 11,90 och 92,3 km/t. Alltså gick den sämre än ifjol. En annan repa kom den upp i 94,6 men då var tiden sämre.
Den var kopiöst svårstartad hela dagen, medans den alltid brukar starta på första eller andra kicket oavsett om den är varm eller kall, och den ville som dö när man släppte gasen. Och när den väl gick så gick den väldig skum, fanns om ingen ork. Jag utgick ju ifrån det värsta men vi tänkte det är ju bara köra så länge det håller o se om det går att få den att gå lite bättre iaf, den gick ju som ett skott förra helgen.
På hemvägen kom vi på den troliga orsaken.. Det är förhoppningsvis så enkelt som att det är skit i nån lågfartskanal. Inte helt otänkbar när man vet hur moppen såg ut när vi kom fram ;) Hade såklart papper i gasaren men det kan nog ha smitit förbi lite skit iaf. Nästa gång blir det att paketera in motorn bättre iaf, oavsett vad felet nu visar sig vara.

Kopplingen var också hopplös med högre drevning, ser ut att kunna funka bra med drevning för 100-125 meter men inte mycket mer. Så till motorveckan så kan den nog funka. Fick oljetips av Smokke så den typen ska testas nu o se om det hjälper nåt :)
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Men suck... Hittade felet. Jag skäms nästan för att säga vad det var men blandskruven var i botten :doh:
Hur den har hamnat där kan man fråga sig, för den har definitivt inte varit där tidigare och jag har då inte rört den. Men det förklarar ju det mesta.. Om den är stängd och trotteln helt stängd så kommer det ingen soppa så det förklarar varför den var så jävulskt svårstartad och inte hade nån tomgång. Jag skruvade lite på trottelskruven för att få nån form av tomgång iaf. Sen påverkar blandskruven hela vägen upp till gas i botten, och är den i botten så gick alltså motorn för snål vilket förklarar varför den känndes så orkeslös.

Nu startar han på ett halvt kick igen iaf och har fin tomgång.. Blir väl å provköra lite senare, måste bara fixa en ny sträckare till bakaxeln först.

Sen varför man alltid ska komma på såna här enkla fel dagen efter race kan man ju fråga sig ;) Men jag skyller på att jag hade fullt upp med att skriva post-it lappar inne i sekretariatet.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Kadett4wd »

Enkelt... stress-syndrom..
Känner igen det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Jo det ligger nåt i det.. Och kanske lite negativt tänkande också... Jag trodde på läckage nånstans eller att kolvringen hade gjort sitt.

Dom goda nyheter var iaf att kompisen som körde den här gången fick blodat tand så nu vill han skaffa en egen maskin. En Monark utan motor hade dykt upp här i byn under helgen och en till E50 finns redan ;) Så med lite tur så blir det en till gamling härifrån på banan framöver :)
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Nya kopplingsfjädrar är på väg, ska vara det hårdaste som finns :thumbright: Så det blir lite kopplingsmod igen, dom går inte dit utan att modda.
Bild

Nu var det bara det där med värmen då.. Funderar starkt på om jag kanske behöver en oljekylare. Har just räknat fram att om den slirar på 9000 varv så glider beläggen på skålen i ca 170 km/t. Konstig att den går varm då :whistle:
Tänkte i första hand kanske göra en konstruktion som gör det enklare att byta olja. Typ 2 nipplar med snabbfäste så det bara är å jacka i och pumpa. Det skulle nog räcka med att byta ut oljan mot kall olja efter varje repa. Annars får man snällt vänta i en halv timme för att nå optimal kopplingsprestanda igen. Och på det viset slipper man dra med sig oljekylare, pump och batteri under repan.
Eller mitt i allt så kanske smokkes olja funkar och då behöver man inte bry sig i det problemet nå mer :)
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Lars J »

Hej jag har hållit på en hel del med puch maximotorer. Det finns en koppling till dom som har lamell runt hela kopplingen, sen en enda lång fjäder som håller emot. Vill minnas att det är Adige som tillverkar dom. Kan vara något för dig om du har problem // Lars

*edit hittade en bild http://www.jollymoto.nl/plaatje2e.asp?Img=6092.jpg
här är en annan variant jag aldrig provat https://www.treatland.tv/trickMETRIC-pu ... hammer.htm
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Mitt problem är alltså att den slirar för lite, inte för mycket ;)
Men helt klart har jag tittat på såna där kopplingar också, mest för hållbarhetens skull då. Men jag gillar inte den första, fjädern ser så svag ut. Hammer kopplingen har jag sett förut och den var intressant men inte för dom pengarna och då går den dessutom inte att justera utan att byta fjädrarna. Det är vad jag fattar en moddat röjsågskoppling eller nåt sånt, så det måste gå att få till en sån billigare också.

Jag har kikat på en KTM koppling som har lamell hela vägen, och brickor istället för fjädrar. Det är lite jobb att få dit den för den passar inte rakt av. Men jag vill ge den här kopplingen en chans först. Det är många i Holland som kör bl.a gatrace eller cross med dom här fjädrarna och std lameller så det måste gå att få till den någorlunda. Sen om man måste byta efter några race är kanske inte hela världen.
Jag tänkte fräsa lite spår i lamellerna så oljan tar sig in och ut därifrån, det ska tydligen resultera i jämnare slir och mindre överhettning.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Ja inte blev det mycket kört i år.. Blev så mycket annat å göra istället, garageflytt mm :( Och nu lagom på slutet av säsongen blev suget som störst.
Har nu iaf fått tillstånd att köra i dom vanliga klasserna så en 70cc cylle beställdes på lördagkväll, funderade på nåt stort o köra 90cc men jag tror det blir säkrast att hålla sig till 70cc med den här ramen. Tobbe har ju satt ribban nu med 9 sek repan så man kan ju ha det som mål, fast man kanske ska försöka komma under 12 och 11 först.. ;)

Det är _mycket_ jobb innan cyllen är på plats men det känns som att det kan vara värt besväret, tror den har mycket potential. Säger inte vad det är för nåt men den har fler och större portar än min nuvarande cylle iaf ;) Tror det kompenserar lätt för dom 4-5 kubik jag tappar. Det blir nog inte förens till nästa sommar den börjar hamna på plats, men jag tänkte passa på nu medans det är väder att pilla lite på kopplingen så man vet om det verkligen är lönt att satsa på enväxlad (tror ju att det är det, frågan är bara hur många ggr per säsong man behöver byta koppling). Jag ska först testa superfjädrarna som jag fortfarende inte har fått dit. Letade fram dom idag iaf och i den 14e flyttkartongen jag vände upp o ner där var dom. Och så har jag beställt en KTM koppling också för å se om en sån kan tänkas fungera.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Nu hamnade cyllen i brevlådan.. Den är inte gjort för min slaglängd (felar 1,5 mm) men portningen ser ut att kunna funka rätt bra med den iaf :thumbright: Bara fodra om den så är vi på 69,9 kubik. Sen om man lyckas få dit den också återstår att se för den var inte direkt bolt on. Men andra har lyckats med liknande projekt så det ska väl lösa sig på nåt vis. Har precis införskaffat en fräs och den kommer nog behövas ett par ggr.

Håller även på ragga tag i lite andra bottendelar för att kolla om det är nåt att bygga på. 2 slirkopplingar måste ju vara bättre än en :mrgreen:

Men min nya verkstad ser ut såhär just nu.. Har precis rivit ner halva innertaket pga att det var 175 hög och jag är 195... Andra hälften är nästa grej på programmet o sen är det bygga nytt alltså... Lite jobb kvar innan man kan börja skruva där inne.
Bild
Skriv svar