Monark M36 Custom -55
Postat: tor jun 21, 2012 1:29 pm
Tänkte att jag kan ju slänga upp en tråd om senaste moppebygget här
För ca 2 månader sen så lurade en kompis på mig en Monark ram. Var egentligen inte i nåt större behov av några fler projekt men det såg ut att gå å göra nåt med den där ramen så jag bytte till mig den iaf. Ingen motor men annars var den väl relativt komplett och det mesta såg ut att gå att använda.
Den stod i ett hörn i garaget i några veckor och när Haradsdagen (nåt jippo vi har här i byn varje år) började närma sig så bestämde jag mig för att nu ska den ihop! Jag hade lite över en vecka på mig och det skulle väl gå bra.
Såhär har den sett ut en gång i tiden, med JLO 2 stegs automat och 0,8 hk.
Jag hade ett Puch E50 (1 vxl automat) kickblock liggandes som känndes lämplig eftersom det finns gott om delar till dom. Tanken var en glidarmoppe och då är det skönt att inte behöva växla. Blocket var redan delvis renoverat med ny vev, nya lager och en ny koppling så det känndes bra att bygga vidare på det blocket. Det jag behövde var en cylle och topp eller iaf en fräsch kolv för allt man hade på lager gav 4 kg komp som mest. Det blev att beställa en 75 kubiks Gilardoni när det äntligen hade kommit in ett lass igen.
Testade snabb lite möjligheter för utseendet, jag är 195 lång så plats för benen behövde jag och jag vill inte sticka upp 2½ meter ovanför vägen heller. Sänkte framgaffeln allt som gick genom att plocka ur fjädrarna helt o hållet (bara för å se hur låg den skulle bli alltså, hade inte tänkt köra med det). Sänkte sadeln och hedde på ett Nevada styre. Såg ju inte så tokig ut!
Bra då var det bestämt då.. Men nu fanns bara ett rätt stort problem: motorn fick inte plats i ramen! Även om jag plockade av framskärmen såg tog tändhatten fortfarende i framdäcket. Och bråttom var det ju.. Så man tänkte över det i några minuter och sen var det "no guts no glory" och så blev det såhär:
Svarvade ett förlängningsrör som jag fick banka i, passformen blev i det närmaste perfekt. Det går in en bra bit på båda sidor, skulle ha lagt lite punkter längre in också men nu glömde jag det. Svetsades såklart lite ordentligare sen.
Nu är den ju förlängd och om jag nu förstår det rätt så kommer det innebära att man måste köra i Pro Mod klassen om jag ska köra nåt race med den.. Känndes ju som att man låg bra till där med sveriges vingligaste moppe och 1 växlat automat
Tanken gömmer ju skarven rätt bra annars så man kanske skulle ha hållt tyst om förlängningen
Motorupphängningen fick göras om så bort med det gamla och ditt med nåt nytt, här är prototyp 1.
Och så blev det då.. Hylsan på främre fästet ska även hålla ett kedjeskydd sen, därför blev den lite längre.
Sen landade cyllen och gasaren i brevlådan så då var det dags att sätta igång med motorn.
Man fick skotta ordentlig här för att få ner cyllen.
Och på plats.. Nu var det bara börja fixa ett insug
Jag bestämde att inte lita på att förlängningsbiten håller så det skulle dit ett rör för att styva upp ramen. Ett rakt rör såg förjävligt ut så jag böjde till det för att få lite mjukare form, blev ju rätt bra men sabbade totalt utseendet jag hade tänkt mig!
Jaja det löser sig nog tänkte jag, nu fortsätter vi med motorn..
Tillverkade ett insug
Det visade sig att min nya koppling inte var nån kick koppling så jag fick svarva en hylsa för att centrera kick drevet eller vad man ska kalla det.
Sen när jag hade limmat allt, satt dit kopplingen, kolven och allt, och skulle he dit det sista som var cyllen och toppen så upptäckte jag att kolven stod lite sne när den var i NDP.. Det visade sig att man har glömt att fila bort några små kanter längst ner i spolkanalerna som kolven tog i. Suck, bara riva isär hela skiten då....
Men efter det så var det dags för uppstart! Här utan dämpare.
http://www.youtube.com/watch?v=wk-G93CTVKo" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagen efter kom packningen till kopplingshuset så då kunde man faktiskt fylla olja och ge sig på en livsfarlig provsväng.. Det hade ösregnat hela dan, bara frambroms på moppen och inga fotstöd. Men är man sugen så är man.
http://www.youtube.com/watch?v=OylIgEVWYfw" onclick="window.open(this.href);return false;
Såhär såg den ut då, ett annat styre gjorde susen för att få till utseendet igen, blev ett riktig fränt stuk på den tycker jag själv om än det inte riktig blev som det var tänkt från början.
Då kom den dära Haradsdagen och moppecruisingen avklarades utan problem. Jag levde om mest av alla trots ljuddämparinsats, och den gick hårdast och många ville provköra. Jag körde med nåt stort skumgummifilter och det var en som klagade på det, att det såg för modernt ut. Det hade han ju helt rätt i så när jag kom tillbaks till garaget så kollade jag om ett gammalt Tillotson filter kunde tänka sig passa. Efter några minuter i svarven så gjorde det det, mycket bättre
Och såhär ser den alltså ut idag..
Jag tänker behålla patinat men det nya röret, motorfästet och fotpinnarna ska lackas i samma färg som resten av ramen, färgen har jag redan köpt. Sen är det lite test o tune för den vill inte riktig vara med på högre varv men jag tror att det bara är en tändinställning.
Och sen hade det inte suttit fel med lite vettigare bromsar men jag vet inte riktig hur jag ska lösa det.. Jag vill ha kvar original fälgarna men det kanske går att stoppa dit större nav och kortare ekrar från nåt annat.
Här är senaste provkörningsfilmen, när han kommer ur kurvan så hörs det hur den börjar misstända eller vad det nu är som pågår. Stiftet var en aning för ljus också, kanske skulle bestyckat upp den en storlek eller 2 först och se vad som händer.
http://www.youtube.com/watch?v=vGjUucy9Jl0" onclick="window.open(this.href);return false;
För ca 2 månader sen så lurade en kompis på mig en Monark ram. Var egentligen inte i nåt större behov av några fler projekt men det såg ut att gå å göra nåt med den där ramen så jag bytte till mig den iaf. Ingen motor men annars var den väl relativt komplett och det mesta såg ut att gå att använda.
Den stod i ett hörn i garaget i några veckor och när Haradsdagen (nåt jippo vi har här i byn varje år) började närma sig så bestämde jag mig för att nu ska den ihop! Jag hade lite över en vecka på mig och det skulle väl gå bra.
Såhär har den sett ut en gång i tiden, med JLO 2 stegs automat och 0,8 hk.
Jag hade ett Puch E50 (1 vxl automat) kickblock liggandes som känndes lämplig eftersom det finns gott om delar till dom. Tanken var en glidarmoppe och då är det skönt att inte behöva växla. Blocket var redan delvis renoverat med ny vev, nya lager och en ny koppling så det känndes bra att bygga vidare på det blocket. Det jag behövde var en cylle och topp eller iaf en fräsch kolv för allt man hade på lager gav 4 kg komp som mest. Det blev att beställa en 75 kubiks Gilardoni när det äntligen hade kommit in ett lass igen.
Testade snabb lite möjligheter för utseendet, jag är 195 lång så plats för benen behövde jag och jag vill inte sticka upp 2½ meter ovanför vägen heller. Sänkte framgaffeln allt som gick genom att plocka ur fjädrarna helt o hållet (bara för å se hur låg den skulle bli alltså, hade inte tänkt köra med det). Sänkte sadeln och hedde på ett Nevada styre. Såg ju inte så tokig ut!
Bra då var det bestämt då.. Men nu fanns bara ett rätt stort problem: motorn fick inte plats i ramen! Även om jag plockade av framskärmen såg tog tändhatten fortfarende i framdäcket. Och bråttom var det ju.. Så man tänkte över det i några minuter och sen var det "no guts no glory" och så blev det såhär:
Svarvade ett förlängningsrör som jag fick banka i, passformen blev i det närmaste perfekt. Det går in en bra bit på båda sidor, skulle ha lagt lite punkter längre in också men nu glömde jag det. Svetsades såklart lite ordentligare sen.
Nu är den ju förlängd och om jag nu förstår det rätt så kommer det innebära att man måste köra i Pro Mod klassen om jag ska köra nåt race med den.. Känndes ju som att man låg bra till där med sveriges vingligaste moppe och 1 växlat automat
Tanken gömmer ju skarven rätt bra annars så man kanske skulle ha hållt tyst om förlängningen
Motorupphängningen fick göras om så bort med det gamla och ditt med nåt nytt, här är prototyp 1.
Och så blev det då.. Hylsan på främre fästet ska även hålla ett kedjeskydd sen, därför blev den lite längre.
Sen landade cyllen och gasaren i brevlådan så då var det dags att sätta igång med motorn.
Man fick skotta ordentlig här för att få ner cyllen.
Och på plats.. Nu var det bara börja fixa ett insug
Jag bestämde att inte lita på att förlängningsbiten håller så det skulle dit ett rör för att styva upp ramen. Ett rakt rör såg förjävligt ut så jag böjde till det för att få lite mjukare form, blev ju rätt bra men sabbade totalt utseendet jag hade tänkt mig!
Jaja det löser sig nog tänkte jag, nu fortsätter vi med motorn..
Tillverkade ett insug
Det visade sig att min nya koppling inte var nån kick koppling så jag fick svarva en hylsa för att centrera kick drevet eller vad man ska kalla det.
Sen när jag hade limmat allt, satt dit kopplingen, kolven och allt, och skulle he dit det sista som var cyllen och toppen så upptäckte jag att kolven stod lite sne när den var i NDP.. Det visade sig att man har glömt att fila bort några små kanter längst ner i spolkanalerna som kolven tog i. Suck, bara riva isär hela skiten då....
Men efter det så var det dags för uppstart! Här utan dämpare.
http://www.youtube.com/watch?v=wk-G93CTVKo" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagen efter kom packningen till kopplingshuset så då kunde man faktiskt fylla olja och ge sig på en livsfarlig provsväng.. Det hade ösregnat hela dan, bara frambroms på moppen och inga fotstöd. Men är man sugen så är man.
http://www.youtube.com/watch?v=OylIgEVWYfw" onclick="window.open(this.href);return false;
Såhär såg den ut då, ett annat styre gjorde susen för att få till utseendet igen, blev ett riktig fränt stuk på den tycker jag själv om än det inte riktig blev som det var tänkt från början.
Då kom den dära Haradsdagen och moppecruisingen avklarades utan problem. Jag levde om mest av alla trots ljuddämparinsats, och den gick hårdast och många ville provköra. Jag körde med nåt stort skumgummifilter och det var en som klagade på det, att det såg för modernt ut. Det hade han ju helt rätt i så när jag kom tillbaks till garaget så kollade jag om ett gammalt Tillotson filter kunde tänka sig passa. Efter några minuter i svarven så gjorde det det, mycket bättre
Och såhär ser den alltså ut idag..
Jag tänker behålla patinat men det nya röret, motorfästet och fotpinnarna ska lackas i samma färg som resten av ramen, färgen har jag redan köpt. Sen är det lite test o tune för den vill inte riktig vara med på högre varv men jag tror att det bara är en tändinställning.
Och sen hade det inte suttit fel med lite vettigare bromsar men jag vet inte riktig hur jag ska lösa det.. Jag vill ha kvar original fälgarna men det kanske går att stoppa dit större nav och kortare ekrar från nåt annat.
Här är senaste provkörningsfilmen, när han kommer ur kurvan så hörs det hur den börjar misstända eller vad det nu är som pågår. Stiftet var en aning för ljus också, kanske skulle bestyckat upp den en storlek eller 2 först och se vad som händer.
http://www.youtube.com/watch?v=vGjUucy9Jl0" onclick="window.open(this.href);return false;