FS1 50cc 100km/h?
FS1 50cc 100km/h?
tjena, håller på att trimma i bruksmopeden för tillfället, tänker försöka få upp den i 100 km/h med en portad orginal cylinder på 50cc
Setupen är följande:
Cylinder: 50cc portad 180/120, blir mera portning framöver.
topplock: FS1 högkomp
Förgasare: 16mm K50 gasare med långt och dåligt flödande insug (ska fixa en FS1 gasare och sätta borren i den)
Reed: STD (ska fixa kolfiber läppar och om det inte duger modda dit en annan reed)
Rör: avstämt 9500, dåligt byggt... ska moddas och avstämmas på högre varvtal senare, eller ev bygga nytt.
Tändning: orginal som strular för tillfället
Drev: 16/45 blir mindre bak senare tror jag, om jag inte bestämmer mig för att höja varvet ist.
som sagt, målet ligger på 100km/h som borde kunna nås utan att döda livslängden helt på grejerna.
första testet blev iaf gjort idag.
i Regn och tändning som inte vill vara med riktigt blev det 81km/h vid 8700RPM, och då är som sagt pipan avstämd på 9500 så kommer få en del km/h där bara jag kan få tändningen att lira(har aldrig haft varvräknaren medans den gick som den ska så vet inte om den varvar mer eller mindre än 9500 på 4an).
och då till tändings problemet. motorn går i väggen tidigare ju högre motstånd det är, ca 9700 på 2an 9100 på 3an och som sagt 8700 på 4an...på 1an kan jag varva upp i ca11500.
problemet uppstod när jag bara låg och körde efter vägen, den gick sämre och sämre bara.
har bytt brytarspetsar och testat allt från .5mm-.2mm gap utan framgång.
även testat 3 olika stift (b8hs) och även där olika stora gap på elektroden.
kanske idé att prova ett b7hs?
har läst och hört lite här å där att om kondensatorn är dålig så blir gnistan sämre? inte hört att det ska göra det svårt för tändningen att hänga med på höga varv?
Setupen är följande:
Cylinder: 50cc portad 180/120, blir mera portning framöver.
topplock: FS1 högkomp
Förgasare: 16mm K50 gasare med långt och dåligt flödande insug (ska fixa en FS1 gasare och sätta borren i den)
Reed: STD (ska fixa kolfiber läppar och om det inte duger modda dit en annan reed)
Rör: avstämt 9500, dåligt byggt... ska moddas och avstämmas på högre varvtal senare, eller ev bygga nytt.
Tändning: orginal som strular för tillfället
Drev: 16/45 blir mindre bak senare tror jag, om jag inte bestämmer mig för att höja varvet ist.
som sagt, målet ligger på 100km/h som borde kunna nås utan att döda livslängden helt på grejerna.
första testet blev iaf gjort idag.
i Regn och tändning som inte vill vara med riktigt blev det 81km/h vid 8700RPM, och då är som sagt pipan avstämd på 9500 så kommer få en del km/h där bara jag kan få tändningen att lira(har aldrig haft varvräknaren medans den gick som den ska så vet inte om den varvar mer eller mindre än 9500 på 4an).
och då till tändings problemet. motorn går i väggen tidigare ju högre motstånd det är, ca 9700 på 2an 9100 på 3an och som sagt 8700 på 4an...på 1an kan jag varva upp i ca11500.
problemet uppstod när jag bara låg och körde efter vägen, den gick sämre och sämre bara.
har bytt brytarspetsar och testat allt från .5mm-.2mm gap utan framgång.
även testat 3 olika stift (b8hs) och även där olika stora gap på elektroden.
kanske idé att prova ett b7hs?
har läst och hört lite här å där att om kondensatorn är dålig så blir gnistan sämre? inte hört att det ska göra det svårt för tändningen att hänga med på höga varv?
Re: FS1 50cc 100km/h?
2-5 mm gap på brytarna? ska de va så? brukar ha 0.25-0.40 ca. på dom flesta motorer ja mekat med.
tel 0707149931
Re: FS1 50cc 100km/h?
Han skrev ju 0.5 till 0.2.
FS1 50cc 100km/h?
Prova B7HS, gjorde enorm skillnad på min moped att mixtra med värmen på tändstiften. Min började misstända på de högsta varvtalen.
Chevelle SS -65
Re: FS1 50cc 100km/h?
B7HS är alldeles för varmt, 9-10 (0,4 mm elektrod avstånd) är lagom till en vass 50cc.
Du behöver trimma betydligt mer för att nå 100 km/t, En ökning av toppfarten med
10% kräver 33% högre motoreffekt.
Du behöver trimma betydligt mer för att nå 100 km/t, En ökning av toppfarten med
10% kräver 33% högre motoreffekt.
Peter Olson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 306
- Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
- Ort: Finspång
Re: FS1 50cc 100km/h?
En större förgasare och annat membran skulle jag rekomendera.
Re: FS1 50cc 100km/h?
Vad grundar du värmetalet på?Enok skrev:B7HS är alldeles för varmt, 9-10 (0,4 mm elektrod avstånd) är lagom till en vass 50cc.
Du behöver trimma betydligt mer för att nå 100 km/t, En ökning av toppfarten med
10% kräver 33% högre motoreffekt.
/Tobbe, som kört över 100km/h med 50cc FS1
Mvh Tobbe - Team Nippon Gakki
Re: FS1 50cc 100km/h?
Egen erfarenhet plus om du tittar vad ostrypta 50cc har för värmetal i original (brukar ligga på 8 )
och en sådan 50cc gör bara 85-90.Så det behövs mer effekt än dom har. Hög effekt= högt värmetal.
och en sådan 50cc gör bara 85-90.Så det behövs mer effekt än dom har. Hög effekt= högt värmetal.
Peter Olson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: FS1 50cc 100km/h?
Jag som körde 7or i hondan i somras... funka klockrent.
testade 9or.. näpp..
8or var en bra kompromiss, men funkade bara till rejs.
7or för cruising med nån urgasning mellan varven.
testade 9or.. näpp..
8or var en bra kompromiss, men funkade bara till rejs.
7or för cruising med nån urgasning mellan varven.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: FS1 50cc 100km/h?
i övrigt,, att motorn går i väggen tidigare och tidigare på varje växel,, den har helt enkelt inte vrid att orka dra då det går tyngre.
Mao trimma mer
Mao trimma mer
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: FS1 50cc 100km/h?
klarar jag mig inte med borrad 16mm har jag större gasare liggandes, har även lite fränare reedarmickeidiket skrev:En större förgasare och annat membran skulle jag rekomendera.
men ska börja se hur långt jag kommer med borrad 16mm och moddad std reed, tror dock inte jag klarar mig på det.
hade du moddat din brytar tändning något innan du bytte till brytarlös? antar du varvade en del över 10k iaf me denTobbe O skrev:Vad grundar du värmetalet på?Enok skrev:B7HS är alldeles för varmt, 9-10 (0,4 mm elektrod avstånd) är lagom till en vass 50cc.
Du behöver trimma betydligt mer för att nå 100 km/t, En ökning av toppfarten med
10% kräver 33% högre motoreffekt.
/Tobbe, som kört över 100km/h med 50cc FS1
saken är den att motorn gick MYCKET bättre för någon dryg vecka sedan innan den började gå i väggen mycket tidigare...nu dör motorn på fyran mitt i registret, just där den börjar trycka på som hårdastKadett4wd skrev:i övrigt,, att motorn går i väggen tidigare och tidigare på varje växel,, den har helt enkelt inte vrid att orka dra då det går tyngre.
Mao trimma mer
anledningen varför jag misstänker att tändningen är boven är för att jag har tagit isär och kollat packboxarna igen, kollat kolv cylinder osv samt bytt cylinderfot och topplockspackning så tror inte felet sitter i själva motorn.
dessutom liksom "smög" sig problemet fram, gick sämre och sämre för varje mil jag körde.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: FS1 50cc 100km/h?
tror inte på tändningen om felet 'smög' sig fram.
bara om tändplattan vridit sig isåfall.
För normalt om tändningen fallerar elektroniskt så misständer,poffar eller är helt död.
Läckage avgasrör?
Ljuddämparull som lossat?
bara om tändplattan vridit sig isåfall.
För normalt om tändningen fallerar elektroniskt så misständer,poffar eller är helt död.
Läckage avgasrör?
Ljuddämparull som lossat?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: FS1 50cc 100km/h?
tänkte faktiskt ta isär och kolla ljuddämparen nu, avgasröret är då tätt
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
- Ort: Söderhamn
Re: FS1 50cc 100km/h?
Instämmer helt här, 50cc BlackZally kräver minst 10:or. Toppfart vet ja ej men hon gör 110km/h på 201m å tokdrar i styret då. Att öka från 105 till 110 krävdes my pulver..Enok skrev:B7HS är alldeles för varmt, 9-10 (0,4 mm elektrod avstånd) är lagom till en vass 50cc.
Du behöver trimma betydligt mer för att nå 100 km/t, En ökning av toppfarten med
10% kräver 33% högre motoreffekt.
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h
Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Re: FS1 50cc 100km/h?
tycker de står 5 till2 mm.men ja kanske ser fel?Lars J skrev:Han skrev ju 0.5 till 0.2.
tel 0707149931