Hur få till "rätta" ljudet vid pip/dämpar-bygge?
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Hur få till "rätta" ljudet vid pip/dämpar-bygge?
Ni som byggt många 2-takts pipor -har ni nån erfarenhet om hur man påverkar ljudbilden?
Jag skall bygga ny pipa åt barnens Atv och skulle vilja få till samma ljud som små knattecrossar typ KTM 50 o.dyl. med en metallisk klang.
Antar att det huvudsakligen sitter i själva ljuddämpar konstruktionen och då kanske rostfritt vore att föredra.
Har aldrig kikat närmare på ljuddämpare till ovanstående, men antar att det bara är ett perforerat rör med dämpull runtom?
I dagsläget har Atv:n liggande Minarelli motor med Airsal 70cc cylinder (som skall portas) samt 21mm Dellórto. Maxvarv med originalrör är 7600rpm, men skall försöka få den på rätt sida om 10 000
Jag skall bygga ny pipa åt barnens Atv och skulle vilja få till samma ljud som små knattecrossar typ KTM 50 o.dyl. med en metallisk klang.
Antar att det huvudsakligen sitter i själva ljuddämpar konstruktionen och då kanske rostfritt vore att föredra.
Har aldrig kikat närmare på ljuddämpare till ovanstående, men antar att det bara är ett perforerat rör med dämpull runtom?
I dagsläget har Atv:n liggande Minarelli motor med Airsal 70cc cylinder (som skall portas) samt 21mm Dellórto. Maxvarv med originalrör är 7600rpm, men skall försöka få den på rätt sida om 10 000
Torbjörn Blomfeldt
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hur få till "rätta" ljudet vid pip/dämpar-bygge?
max 0.7mm plåt i pian så ska du se det plingar gött i pipan
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Re: Hur få till "rätta" ljudet vid pip/dämpar-bygge?
Låter utmärkt om det är så enkelt, det skall provas snarast möjligt
Hade själv snöat in mej på att avstämma dämparburkens längd för att få till rätt frekvens
Hade själv snöat in mej på att avstämma dämparburkens längd för att få till rätt frekvens
Torbjörn Blomfeldt
Re: Hur få till "rätta" ljudet vid pip/dämpar-bygge?
Låter som att trådskaparen menar att det är själva ljuddämparen, men kadetten menar själva pipan?
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Re: Hur få till "rätta" ljudet vid pip/dämpar-bygge?
Jag menar nog båda två, alltså både pipa och dämpare -eller systemet i sin helhet.
"Plinget" som Kadett4wd (bra beskrivning) skriver uppstår troligtvis i pipan eller rättare sagt baffeln.
Sedan återstår det att laborera fram rätt frekvensband från ljuddämparen -så att oönskade frekvenser dämpas och tilltalande frekvenser bibehålls eller t.om. förstärks.
Tyvärr är det ett ganska komplext jobb att räkna fram samt en del trial and error innan man får till det.
Jag har enbart erfarenhet av dylikt från 4-taktare vilka skiljer sej markant från en 2-taktare som jobbar med dubbla frekvensen, skapar "brantare" ljudvågor när portarna öppnar snabbare än ventilerna hos en 4-taktare etc..
Därför hade jag hoppats få synpunkter, och era erfarenheter i ämnet -samt om nån kollat närmare på en ljuddämpare till exempelvis knatte-KTM:arna då det finns flera typer av ljuddämparkonstruktioner att välja mellan och just den bevisligen har det rena plingande ljud jag vill uppnå.
Idagsläget producerar Atv:n ett tråkigt skränande i klass med vad de flesta trimmade tonårsmopeder gör, samt ett fult brölande från insugssidan så luftfilterboxen bör även den ses över
"Plinget" som Kadett4wd (bra beskrivning) skriver uppstår troligtvis i pipan eller rättare sagt baffeln.
Sedan återstår det att laborera fram rätt frekvensband från ljuddämparen -så att oönskade frekvenser dämpas och tilltalande frekvenser bibehålls eller t.om. förstärks.
Tyvärr är det ett ganska komplext jobb att räkna fram samt en del trial and error innan man får till det.
Jag har enbart erfarenhet av dylikt från 4-taktare vilka skiljer sej markant från en 2-taktare som jobbar med dubbla frekvensen, skapar "brantare" ljudvågor när portarna öppnar snabbare än ventilerna hos en 4-taktare etc..
Därför hade jag hoppats få synpunkter, och era erfarenheter i ämnet -samt om nån kollat närmare på en ljuddämpare till exempelvis knatte-KTM:arna då det finns flera typer av ljuddämparkonstruktioner att välja mellan och just den bevisligen har det rena plingande ljud jag vill uppnå.
Idagsläget producerar Atv:n ett tråkigt skränande i klass med vad de flesta trimmade tonårsmopeder gör, samt ett fult brölande från insugssidan så luftfilterboxen bör även den ses över
Torbjörn Blomfeldt
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hur få till "rätta" ljudet vid pip/dämpar-bygge?
Det här 'plinget' du är ute efter det skapas i just expansionskammaren, och kommer knappt ut från själva ljuddämparen.
Där bak 'knattrar' det.
Avstämd stingerlängd tillsammans med pipan, sen en ljuddämpare ca 3-5mm grövre i diam och kanske 20cm lång så kommer det knattra gött.
Kör max 0.7mm plåt i pipan och headern som jag skrev så kommer du till och med känna pulserna i avgasröret med handen på bellyn,(på tomgång).
Där bak 'knattrar' det.
Avstämd stingerlängd tillsammans med pipan, sen en ljuddämpare ca 3-5mm grövre i diam och kanske 20cm lång så kommer det knattra gött.
Kör max 0.7mm plåt i pipan och headern som jag skrev så kommer du till och med känna pulserna i avgasröret med handen på bellyn,(på tomgång).
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Re: Hur få till "rätta" ljudet vid pip/dämpar-bygge?
det sköna ljudet kommer från LUFTFILTRET på min moppe!!
Niklas.E
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Re: Hur få till "rätta" ljudet vid pip/dämpar-bygge?
Trådlyft då det åter är dags för ny pipa.
Först vill jag passa på att tacka Kadett4wd för tipset om materialtjocklek.
Så här låter förra pipan som var avstämd för maxeffekt på 14 000rpm.
Pipan är kanske inte den vackraste världen skådat då den är svetsad i 0,5mm plåt med 0,8 tråd, men fungerade helt ok på tidigare cylindern. Dock gjorde avsaknaden av vridmoment på lägre varvtal att jag nu köpt en Stage6 SportPro MK2-cylinder och skall bygga en pipa med bredare register.
Skulle vilja ha ännu mera pling, finns det ytterligare nåt man kan göra för att öka "pingfaktorn"?
Först vill jag passa på att tacka Kadett4wd för tipset om materialtjocklek.
Så här låter förra pipan som var avstämd för maxeffekt på 14 000rpm.
Pipan är kanske inte den vackraste världen skådat då den är svetsad i 0,5mm plåt med 0,8 tråd, men fungerade helt ok på tidigare cylindern. Dock gjorde avsaknaden av vridmoment på lägre varvtal att jag nu köpt en Stage6 SportPro MK2-cylinder och skall bygga en pipa med bredare register.
Skulle vilja ha ännu mera pling, finns det ytterligare nåt man kan göra för att öka "pingfaktorn"?
Torbjörn Blomfeldt
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Re: Hur få till "rätta" ljudet vid pip/dämpar-bygge?
Det är min 4-åriga son som kör.
Måste väl vara bland det finaste man kan få höra av sina barn: "Pappa den går för sakta"
Måste väl vara bland det finaste man kan få höra av sina barn: "Pappa den går för sakta"
Torbjörn Blomfeldt