vilka yz kopplingar och lådor passar i dt50

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
Ort: kumla

vilka yz kopplingar och lådor passar i dt50

Inlägg av mårten nordström »

ja som sagt villka utav alla modeller passar i dt50

eller det kanske finns någe annat fabrikat som passar

förövrigt e jag kass på detta med delar till dt50 vad som passar och inte och vad man kan modda dit med lite fix och trix
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Humbug
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: mån dec 21, 2009 9:13 pm
Ort: Småland

Re: vilka yz kopplingar och lådor passar i dt50

Inlägg av Humbug »

den 5växlade, luftkylda yz80 passar bolt on. (växellåda och koppling). dock så är de väl lite pill me kopplings/oljekåpan dock?
Skrotsamlare, och skrotletare!

I min ägo just nu :

Yz426.
Apollo 1956 (14 års moppen...:)).
Nån drac i delar....säljes...finns ej motor.
atv 110cc kina maskin...
säkert mer skit.
mickeidiket
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Ort: Finspång

Re: vilka yz kopplingar och lådor passar i dt50

Inlägg av mickeidiket »

Humbug skrev:den 5växlade, luftkylda yz80 passar bolt on. (växellåda och koppling). dock så är de väl lite pill me kopplings/oljekåpan dock?
Jag har en yz80 6 lamells koppling, min kåpa behövs iaf breddas 20mm för att kopplingen ska få plats.
Humbug
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: mån dec 21, 2009 9:13 pm
Ort: Småland

Re: vilka yz kopplingar och lådor passar i dt50

Inlägg av Humbug »

mickeidiket skrev:
Humbug skrev:den 5växlade, luftkylda yz80 passar bolt on. (växellåda och koppling). dock så är de väl lite pill me kopplings/oljekåpan dock?
Jag har en yz80 6 lamells koppling, min kåpa behövs iaf breddas 20mm för att kopplingen ska få plats.
sitter det inte 5 lameller i nån av yz modellerna?
Skrotsamlare, och skrotletare!

I min ägo just nu :

Yz426.
Apollo 1956 (14 års moppen...:)).
Nån drac i delar....säljes...finns ej motor.
atv 110cc kina maskin...
säkert mer skit.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: vilka yz kopplingar och lådor passar i dt50

Inlägg av G-son »

Humbug skrev:sitter det inte 5 lameller i nån av yz modellerna?
Jodå.

Bild

http://imageshack.us/a/img855/5571/pict1658.JPG
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
Ort: kumla

Re: vilka yz kopplingar och lådor passar i dt50

Inlägg av mårten nordström »

ja då ska man ju bara få tag på en sådan
och en som kan svetsa kåpa
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: vilka yz kopplingar och lådor passar i dt50

Inlägg av dgyldmark »

fantastiskt roligt och läsa att folk meckar med detta, plockade själv ihop en fin koppling till min dt50 för 13år sedan, Tog delarna från en yz80 -80 luftkyld. koppling och yz kåpan passade bolt on, Men något konstigt var de med kick axeln. vi fick aldrig till den riktigt så där var bara en plugg. Som någon nämnde så passar hela motorn rakt ner, tajt men går. Glöm för fanken inte och sno pipan oxå! , Åkte med eurokit 70cc, 24mm mikuni och malossi krök och några reed ventiler. Kommer inte ihåg vilka, gjorde runt 90. 16/39 drevning. Var över 110 med den andra kröken! Mätte hastigheten med en kamrats 125:a, inte gps exakt men (med dåtida mått mätt) jädra vilken skillnad! Lycka till ;)
Användarvisningsbild
PontusJohansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: tis nov 08, 2011 9:38 pm
Ort: Borlänge/Vännäs

Re: vilka yz kopplingar och lådor passar i dt50

Inlägg av PontusJohansson »

Koppling passar från 77 till 84-85 nånting, på 77-79 måste du också använda primärdrev från yz´n men på nyare är det samma som dt´ns.
Motorerna från 77-79 passar rakt på dt-ramen, enda skillnaden är att dom använder 428-drev istället för 420 men dt-drev passar. Går att använda dt´ns tändning på 77-78 om du vill ha lysen, på 79 är det annan koning på veven så att svänghjulet inte passar.

Växellådor:
-77 tror jag passar rakt på, är iaf samma utväxling som dt´s vanliga femväxlade.
-78 passar om man fräser upp det bakre högra lagerlaget i blocket och använder tillhörande nållager, ingen svår operation direkt.
-79 är ~11 mm bredare än dt´ns, mycket jobb men allt går om man vill, avståndet mellan axlarna är iaf detsamma vilket kan underlätta, detta är första året dom är sexväxlade och nyare blir bara svårare och svårare att modda dit.
-81 är ett helt annat block, har kollat en del på den lådan men det är inte mycket som stämmer alls där.
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
Ort: kumla

Re: vilka yz kopplingar och lådor passar i dt50

Inlägg av mårten nordström »

vore fint att få dit en 6 vexlad
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
datraxx
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: ons apr 09, 2014 4:27 pm
Ort: Umeå

Re: vilka yz kopplingar och lådor passar i dt50

Inlägg av datraxx »

Passar inte yz50 -80 växellåda bolton? Killen har skickat bilder både på växellådan och på blocken ser ut att vara exakt samma kopplingens enda skillnad år 3 lameller istället för 2
Bild Bild
Skriv svar