Nålventilstorlek?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Nålventilstorlek?

Inlägg av Holländaren »

Är det nån här som har koll på vad man ska ha för nålventil på en 85as Husqvarna 250CR?
Sitter en TM38 på den med rätt innehåll annars men jag hittar inga uppgifter om hur stor nålventilen ska vara. Den håller tätt när motorn inte är igång men så fort man startar så börjar den spruta soppa från evakueringsslangarna, misstänker att nålventilen som sitter kanske är för stor så den släpper igenom alldeles för mycket innan den hinner stänga igen, eller så är den bara kass. Hur som helst behöver jag veta storleken om jag ska köpa en ny en. Men vill ha så liten som möjlig bara den klarar att släppa igenom nog mycket.
Kan det funka med en 1.5 eller är det för liten när man inte har nån soppapump? Det är ändå 10 liters tank på den så lite tryck lär det väl bli, iaf när den är full :roll:
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Nålventilstorlek?

Inlägg av Richard »

http://www.power-barn.com/servlet/the-7 ... Tip/Detail

ser det där bekant ut ?

Förresten, du har väl kollat så att det inte är nån kreativ typ som böjt i armarna till flottören så soppanivån är lite tokig ?
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Nålventilstorlek?

Inlägg av Holländaren »

Jepp det är den modellen :) Men den finns ju från storlek 1.5 upp till 3.5 där. Och så hade just den där metall spets, och jag hade helst haft en med gummi/viton spets. Har dåliga erfarenheter med metall spets, man får byta ut dom på löpande band.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Nålventilstorlek?

Inlägg av Richard »

http://www.braigasen.com/mikuni_nv.htm

Nu är bilen en aaaaning svårläst, men nog tycker jag mig se att det finns med vitonspets till den...
Givetvis var det med varierande storlek där med ;)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Nålventilstorlek?

Inlägg av Holländaren »

Jo det var ju det där med storleken som var huvudproblemet egentligen ;)
Har iaf köpt 2 st 1.5 med viton spets på ebay, lite sjuk att man får 2 st inkl frakt till sverige för mindre pengar än vad 1 nålventil kostar utan frakt här.... :roll:
Funkar det inte med 1.5 till crossen så funkar dom till skotern iaf :)

På bilden så är det 786-46001 (andra från höger på översta raden) som passar och den har metall spets.
Men 786-35015 (andra från vänster, andra raden) ser ut att kunna gå att trycka dit också och den har viton spets. Det var samma diameter och höjd på den men man får hitta på nåt för att klämma fast den för där felar det 2 mm.

Bild
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Nålventilstorlek?

Inlägg av Holländaren »

Nu hände då nåt konstigt... Den lät som fan så imorse packade jag om ljuddämparen. I samma veva såg jag att avgasflänsen var lite lös så jag bultade fast den så gott det gick (halvdålig gänga på ett av hålena) och nu försvann tomgångsproblemet för det mesta :?

Har varit med förut om att en motor blev helkonstig när inte pipan var riktig tätt vid flänsen, så jag är inte super förvånad att tomgången blev mycket lugnare (dock inte perfekt än). Men att det ska påverka hur mycket soppa som sprutar ut ur evakueringsslangarna var då ett nytt fenomen för mig. Teorier?
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Nålventilstorlek?

Inlägg av Enok »

Tja , 2t är fulla av överraskningar. När jag kortade ned insuget på min Zundapp med 10mm
började också förgasaren "flöda", när jag ändrade tillbaka försvann problemet. Det är väl
pulserna som ställer till det.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Nålventilstorlek?

Inlägg av Holländaren »

Sen igårkväll så var nålventilens storlek ett mindre problem i jämförelse.. Tips när ni skaffar prylar som ska vara nyrenoverade: innan man kör igång nåt så kolla att alla bultar/muttrar är dragna som dom ska! Cyllen var inte dragen ordentlig och nu har man ett sönderslaget foder, sprucken kolv (som annars såg ny ut, så nog var den nyrenoverad iaf), och ett vevhus full i alubitar. Bara börja riva då :evil:
Senast redigerad av Holländaren den ons aug 07, 2013 12:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Nålventilstorlek?

Inlägg av Filip L »

drygt :doh:
ska du ta me någon oppe till åmsele nico?
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Nålventilstorlek?

Inlägg av Holländaren »

Med tanke på hur allt jävlas för mig senaste tiden vet jag inte om jag ids.. Känns inte som att det är nån idé att skruva i nåt för fixar man ett problem så ersätts det genast med ett värre problem verkar det som :evil:
Fick sladd när kopplingen började greppa o la moppen på sidan här på gräsmattan för nån vecka sen och då sprack pipan vid headern, så det måste lagas först. Just nu så känns det iaf rätt hopplöst att göra nåt öht men det är inte fredagkväll än ;)
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Nålventilstorlek?

Inlägg av Filip L »

jo är jobbigt när man lägger ner timmar efter timmar å de ändå inte vill fungera :?
dock har du ju fredag kväll kvar som du säger, man brukar ju ha lite extra energi dagen före race :D
hör av dig om du behöver svets för att fixa pipan
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Nålventilstorlek?

Inlägg av Holländaren »

Det löser sig nog med svets :)
Man kanske skulle gjort ett ryck med moppen, har ju köpt nå superfjädrar till kopplingen också som jag hade velat få dit, men det är lite mod som krävs för att få dit dom. Gäller bara å hitta tillbaks fjädrarna efter garageflytten. Det är så rörigt här så jag vet knappt var jag har moppen.
Skriv svar