Göra egen delad avgasport.
Göra egen delad avgasport.
Har suttit och tänkt lite hur man skulle kunna göra om en singel avgasport till delad och kom på en idé, jag tänkte borra och pressa i en metallstav rakt ner i avgasporten och sedan borra upp cylindern. Dock har jag inte tillgång till en gjutjärnsstav som jag helst skulle vilja ha då jag antar att cylinderloppet är i gjutjärn... utan tänkte då ta en metallstav utav konstruktionsstål (SS-EN 1914) och pressa i. Min fråga är då om det kommer bli helt galet när det blir varmt? Ifall stålet utvidgar sig mer eller mindre än gjutjärnet och allt nyper?
tacksam för svar.
/A
tacksam för svar.
/A
//Albert Andersson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Göra egen delad avgasport.
Tänk efter lite... om du pressar ned säg en 8mm stav.
sen borrar du cylindern.. då kommer du frilägga staven ut mot kolven.
spelar iofs ingen roll på stav diam.
sen borrar du cylindern.. då kommer du frilägga staven ut mot kolven.
spelar iofs ingen roll på stav diam.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Göra egen delad avgasport.
Hela cylindern blir mao pannkaka.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Göra egen delad avgasport.
de va ju precis min fråga... men varför blir det pannkaka? om jag skulle hitta en stav i samma material som loppet borde de väl inte bli pannkaka?
//Albert Andersson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Göra egen delad avgasport.
jo,, om du borrar ned den med presspassning och staven är cylindrisk hela vägen.
Då när du borrar för att få samma diam som cylinderloppet på staven så frilägger du pinnen ovanför porten hela vägen mot topplocket, du kommer mao få ett foder som inte sitter ihop runtom.
leakdpwn som blir hög är ditt minsta problem.
Värsta är juh om fodret kalvar och blir orunt.
Men,, det finns en lösning.
Om du borrar snett från ovansidan,, säg med 10 grader eller nåt.
Sen svarvar du staven lite koniskden biten som ska genom porten, med en liten cylindrisk tapp nedtill som går ned i ett hål i underkant av avgasporten.
du ska mao luta borrningen mot framhjulet enkelt förklarat i ovankant.
Då när du borrar om du gör rätt kommer fodret vara 'helt' ovanför avgasporten.
men det blir väldigt tunt precis ovanför porten varav det finns risk med fodret ändå.
Enklast är att att pressa i en alustav säg 5mm utanför fodret, sen borrar du väck fodret och pressar i ett nytt med bom i redan.
Då när du pressar i fodret om det är säg 6mm tjock så kommer du juh ha borrat 1mm in i staven.
Då får du bra värmeavledning ut i cylindern från bommen,, nog så viktigt.
Då när du borrar för att få samma diam som cylinderloppet på staven så frilägger du pinnen ovanför porten hela vägen mot topplocket, du kommer mao få ett foder som inte sitter ihop runtom.
leakdpwn som blir hög är ditt minsta problem.
Värsta är juh om fodret kalvar och blir orunt.
Men,, det finns en lösning.
Om du borrar snett från ovansidan,, säg med 10 grader eller nåt.
Sen svarvar du staven lite koniskden biten som ska genom porten, med en liten cylindrisk tapp nedtill som går ned i ett hål i underkant av avgasporten.
du ska mao luta borrningen mot framhjulet enkelt förklarat i ovankant.
Då när du borrar om du gör rätt kommer fodret vara 'helt' ovanför avgasporten.
men det blir väldigt tunt precis ovanför porten varav det finns risk med fodret ändå.
Enklast är att att pressa i en alustav säg 5mm utanför fodret, sen borrar du väck fodret och pressar i ett nytt med bom i redan.
Då när du pressar i fodret om det är säg 6mm tjock så kommer du juh ha borrat 1mm in i staven.
Då får du bra värmeavledning ut i cylindern från bommen,, nog så viktigt.
Senast redigerad av Kadett4wd den ons aug 28, 2013 8:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Göra egen delad avgasport.
ah det hade jag inte tänkt på, tack för det! får se om jag kan klura ut nått annat sätt att gå tillväga.
//Albert Andersson
Re: Göra egen delad avgasport.
Foderbyte till ett oportat.
Re: Göra egen delad avgasport.
Vad är det för cylle du har planer för?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Göra egen delad avgasport.
det jag hade gjort är att svetsa igen avgasporten helt och gjort ett nytt foder med avgasbrygga att pressa i och sedan portat hela avgasporten för att stämma med foret så att du kan få lite längd på brygga utåt i porten oxå.
detta för att få bästa möjliga värme avledning då bryggan annars gärna smälter och hela cylindern havererar. lämplig längd utåt på bryggan han vara halva avgasportens längd eller i alla fall en tredjedel.
detta är hur vi brukade göra på den tiden vi körde race med moppar för att kunna få lite extra bredd på portarna utan att äventyra kolvens livslängd.
skall dock tilläggas att det är viktigt att svetsa ordenligt så att svetsen inte bryts av när du svarvar för att få i nya fodret.
mvh
detta för att få bästa möjliga värme avledning då bryggan annars gärna smälter och hela cylindern havererar. lämplig längd utåt på bryggan han vara halva avgasportens längd eller i alla fall en tredjedel.
detta är hur vi brukade göra på den tiden vi körde race med moppar för att kunna få lite extra bredd på portarna utan att äventyra kolvens livslängd.
skall dock tilläggas att det är viktigt att svetsa ordenligt så att svetsen inte bryts av när du svarvar för att få i nya fodret.
mvh
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Göra egen delad avgasport.
behöver du tips och trix om vidare trimmning av dessa så hör av dig, var i huvudsak sådanna jag tävlade med!Pyzzer skrev:noname honda mt5 cylinder vart de tänkt
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Göra egen delad avgasport.
Annars får man plats med vingportar
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Göra egen delad avgasport.
Om man skall göra vingportar så rekommenderas inte Athena, mycket lite gods runt avgas.
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Göra egen delad avgasport.
Noname cylindern har gött med kött
Malossi kan också räknas bort.
Malossi kan också räknas bort.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Göra egen delad avgasport.
MVA-Productions: tack för tipset, frågan är bara hur man kommer åt att svetsa i avgasporten med tig.. eller kan mig duga?
Kadett4wd: har min zeta hemma som jag funderat på att borra vingportar i men är rädd för att stora bitar av nicasilet skulle lossna om jag borrar
Kadett4wd: har min zeta hemma som jag funderat på att borra vingportar i men är rädd för att stora bitar av nicasilet skulle lossna om jag borrar
//Albert Andersson