Göra egen delad avgasport.

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Göra egen delad avgasport.

Inlägg av MVA-Productions »

Jag lämnade bort mina cylindrar när jag fick det gjort då jag själv inte var så vass på att svetsa aluminium på den tiden. Så vet tyvärr inte hur dom gick till väga. Men det är ju bara att ge det ett bra försök. Det finns ju elektroder för att svetsa aluminium med pinnsvetsen annars. Lär vara det man kommer åt lättast med. kan dock krävas att man slipar ner svetsarna ett par gånger i början så att det verkligen biter in. Men som Kadett4wd skriver så är vingportar ett lättare sätt att gå till väga om man kan. Det är ju mycket säkrare om man inte redan har breddat avgasporten något och att tillsätta material på utsidan av cylindern lär ju också vara lättare om det behövs.
Vet e annan kille som provade att svetsa upp det med migen men han fick väldiga problem med att svetsen ville brytas loss när han svarvade cylindern sedan.
Om det berodde på att materialet i cylindern var för "smutsigt" eller om han hade för lite värme eller om det var svårt att få bra vinkel när han svetsade vet jag inte. men han svetsade om det och körde med det ett litet tag innan han bytte cylindern och det höll iallafall dom få racen han körde.
Men en annars kan du ju bara slänga på cylider och vevparti ifrån en honda cr80 från tidigt 80-tal? Passar i princip bolt on. Det enda man behöver göra är att fräsa ur blockhalvorna lite så att cylinderkjolen går ner i blocket och vill man matchporta blocket mot cylidern så kan man lägga till lite material på utsidan på blocket runt överstömskanalerna. Men då får man ju tyvärr köpa sig en sådan. Brukar dock finnas för runt 3 lakan på blocket och då får du ju även lämplig förgasare och koppling och kan även ta växellådan om man vill åka tätstegad 6-pet. :thumbright:
Pyzzer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jan 10, 2013 9:57 pm

Re: Göra egen delad avgasport.

Inlägg av Pyzzer »

Okaj, har ju ett par skurna cylindrar hemma så de är väl bara att testa. cr80 cylinder är inte nått för mig för jag vill hålla mig till promod 70 ;) får väl våga mig på en borrning utav vingportar och se om de funkar eller inte
//Albert Andersson
Skriv svar