Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Blommen
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: fre maj 27, 2011 2:09 pm
Ort: Fagersta

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Blommen »

Dem helt utan bom är ingen höjdare, jag minns inte vad jag hade för blad tjocklek i min ventil men dem höll inte mera än 10min.
En 10mm bit släppte från ena läppen. Kan hända att de funkar bättre med tjockare blad än jag hade, vill minnas att dem va 0,3 eller liknande.
Men maskinen gick helt klart hårt med de membranet och inget reed smatter hördes heller så de va nog rätt öppet, om de är bra eller dåligt har vet jag inte än då jag inte provat nått annat membran i maskinen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

Precis som jag inbillar mig slitaget ska bli.
undrar om de kan hålla längre om man 'mättar' kanten med epoxi efter man skurit till formen.
klippa är döden för bladen iaf.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Blommen
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: fre maj 27, 2011 2:09 pm
Ort: Fagersta

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Blommen »

Hmm, de vet jag inte, bladet gick ju helt av 10mm in.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

givetvis kan saker gå sönder på andra vis.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Patrik E »

Man ska nog vattenskära blad för bästa hållbarhet.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

ja eller 'gjuta dem' i rätt form direkt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

Nu i efterdyningarna av tuningen med nya reedventilen.
Ni som vet lite kring det här med piptuning mm mm.

Nu har trycket i pipan ökat från 0.2bar till 0.45-0.5bar med nya reedventilen.
Så innihelskotta med mycket mer mat får den i sig även fast jag fått gå ned i huvudmunstycke.
Äter man stort så skiter man stort ;)

Så nu lär pipan stämmas om ned till gynnsamma 0.2bar igen så det inte värmenyper.

Jag kan varmt rekomendera testa mickla med reedventilerna.
en gammal V-Force III Cr85 reed exempelvis verkar choka nånstans vid ynka 26-28 motorhästar (på bensin) enligt vad jag erfarit.
Senast redigerad av Kadett4wd den fre sep 27, 2013 4:30 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Roffe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: sön nov 21, 2010 9:48 pm

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Roffe »

kadetten skrev:
"en gammal V-Force III Cr85 reed exempelvis verkar choka nånstans vid ynka 26-28 motorhästar enligt vad jag erfarit"

Jo, dom är lite knepiga dom där när det börjar flöda på lite mer än vad det var tänkt :hihi:

Skulle vara intressant att veta vilken cylinder du använde när du kom fram till det?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

Även fast jag inte figurerar ute på rejsen så ligger jag juh delvis bakom med utvecklingen av en del vinstmaskiner ;)
alla maskiner är heller inte publicerade, om man säger så.
Det finns en liten värld utanför internet *S*

edit: oops,, det lät lite som storskryt.. men var inte meningen,, bara lillskryt *S*
Senast redigerad av Kadett4wd den fre sep 27, 2013 4:32 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av MVA-Productions »

Du har inte möjligtvis någon tråd till mt5an som man kan kika in lite på? Alltid hållit dessa moppar lite extra varm om hjärtat :)

Mvh
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

Nej ingen projekttråd, det slinker ut info mellan varven här på sävar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av JockeH »

Någon som provad den här ?


www.twostroke.se/product.asp?product=28753

Ser ju lite gullig ut, v-force 2 kopia med fyra "stora" blad.

Var lite dyrt bara för att testa, verkar inte gå att köpa bara reedventilen.....

Info ?!

Jocke
vodka
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor sep 09, 2010 5:57 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av vodka »

Det är billigare köpa cr80 vforce3 från usa än den kopian sist betala jag inte fullt 1000 med frakt
http://www.trottlarna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

Jocke, kika närmre i mitten på den reeden.. det är en stor bred bom där i mitten av v-et.
Mao mycket skrot ivägen inne i reedkorgen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av JockeH »

Hmmm det har du rätt i, tänkte att arean borde vara större och därmed bättre än den "gamla" v-force kopian till AM 6 eftersom den är längre.

Nu har jag inte haft så mkt effekt att reeden varit flaskhalsen men jag tyckte att min hemmaportade/ plastade hondareed ,som var slimfit och låg mkt bra i reedhuset gav mer än den malossireed som behövde spacer. (Båda med fyra läppar)
på den ombyggda var 2 av läpparna lite kortare på grund av att den var vinklad och blev automatiskt lite styvare.

Ska plasta och göra boysen ev en 6 läpparsreed som jag redan sitter på, när den är klar lägger jag upp bild för tips å trix, en hel vetenskap det här......

Förslag på tjocklek å material på de "stora bladen " kan jag ta på en gång, bladen som sitter där nu är 0,30 kolfiber.

Med vänlig hälsning, Jocke
Skriv svar