Sida 1 av 5

Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: ons sep 04, 2013 5:07 pm
av Kadett4wd
Bild¨
Bild

Denna är min, jag har goda förhoppningar på denna.
0.3mm kolfiber 2blad istället för 4(delningsbommen väck)
0.45mm fiberspacer ovanför kolfiberbladen
0.4mm 'revplate'(den blå)
sen std grunka uppepå alltihopa.
Inuti är den plastad för bättre flöde och spridning av flödet så det hittar ned i boyesenportarna ordentligt.

ni ser FMF korgen är som rundad i ovankant, likt mc donaldsloggan ;)
Spalten som blir där ger plats åt bra flöde för boostporten fastän korgen sitter djupt i cylindern(tar bort 'död' vevhus volym)

En och en annan timmas studier bakom denna, hoppas det funkar bara *S*
Liknande koncept kördes av Derby i GP serien, men inte 'urtaget' för boostportens flöde.

Så, nu har jag visat min, visa era nu ;)
(nääää inte snopparna)

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: ons sep 04, 2013 8:19 pm
av Kadett4wd
Jag har just nu en sådan här monterad, just V-force 2 pga den ger mest mos på högre varv av alla olika modeller.
Bild

Men det ska bli kul att testa setupen i förra inlägget och jämföra.
Men i övrigt är V-force rätt kassa över ~11000rpm
De ger en liten liten ökning mot std reed däruppe, men inte värd stålarna.
På större maskiner typ 250cc och uppåt är de perfekta.
På mindre ska man kika lite åt boyesenhållet, gärna då 'RAD valve'
Bild

Om ni kikar in i den ser ni att ingenting är 'vasst' för att 'skapa flöde'.
Faktum är att allt vasst gör tvärtom.
Kanske visar nå fränt värde i flödesbänken, men blir nåt helt annorlunda i verkligheten. ;)

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: tor sep 05, 2013 1:20 pm
av Kadett4wd

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: tor sep 05, 2013 3:53 pm
av Enok
Har ingen reed att visa. Men din notering angående vassa kanter är helt riktig. Det funkar när flödet överstiger ljudhastigheten,
det gör det dock inte i en motor så där skall det vara runda kanter.

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: tor sep 05, 2013 8:42 pm
av smokke
ska bli kul och höra hur den funkar :thumbright: 7

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: tor sep 05, 2013 9:14 pm
av Kadett4wd
Du får väl provköra ;)

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: fre sep 06, 2013 4:06 pm
av Kadett4wd
Precis som beräknat.
mera snyt på topp.
men trevlig överraskning var att han tar fullgas mycket tidigare än med v-force.
Iofs hade jag beräkningar att det skulle kaaaanske bli så.
men inte såhär mycket bättre. =)
Nu kan inte 35hk på hjulet vara långt borta.
Dags för dyno igen mao ;)

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: lör sep 07, 2013 4:01 pm
av E34 RRT
:thumbright:

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: sön sep 08, 2013 8:38 pm
av Kadett4wd
Lade på lite mer tändning.

jorå.... ;)
Lååångt bättre register än v-force reeden.
nu anser jag mig 'färdig' på insugssidan
nu blir det ny header på pipan.

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: fre sep 13, 2013 4:43 pm
av Kadett4wd
Dra åt faaan.. nu kan ni ta era nitromaskiner och stoppa upp nånstans ;)
har tunat vidare lite på nya reeden.
blev som en förlossning nyss.
Eller som en redig tarmsköljning.. milt uttryckt.
jag måste dyna den snart igen.
FaaaAaaan så fränt!!!!!!!!!

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: lör sep 14, 2013 3:14 am
av smokke
verkar jäävligt intressant.....fortsätt och dela med dig av dina erfarenheter :thumbright: :thumbright:

mvh///älgkungen :shock:

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: lör sep 14, 2013 7:22 am
av Kadett4wd
Kort å gott: v-force är bajs om man ska varva lite ;)

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: lör sep 14, 2013 11:13 am
av Kadett4wd
Nästa reed borde bli en sån där utan horisontal bommen också.
Men de har satans kort serviceintervall då bladen nöter mot varandra i framkant.

men man kanske ska fräsa fram en för att testa lite. ;)

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: lör sep 14, 2013 4:57 pm
av Filip L
kul att du får det att funka Patrick :D
tar du dig upp till topspeeden? :hey:

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Postat: lör sep 14, 2013 5:09 pm
av Kadett4wd
Näää tyvärr. I år blir det inte nå mer än max en dynovända till.
sen blir det trimma vidare för att nå nästa delmål.
38hk på hjulet vill jag nå.
typ 42-44 på drevaxeln. (Derbi gp hade 47 på drevaxeln).
når jag det så är det eufori ;)

då kan man väl påstå att mt5 motorn är liiite trimmad iaf ;)