Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Filip L
Forumsberoende
Inlägg: 614
Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Ort: sävar/umeå

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Filip L »

mycket sant, tror det sitter en reed med 2 blad/sida på min, annars har en polare sin original reed kvar från hans KTM så får se om jag ska bygga om dom båda :thumbright:
tack patrick å jokke :thumbright:
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Lars J »

JockeH skrev:
Kadett4wd skrev: Men det är spontana gissningar, det kanske funkar skitbra :)
Sett nåt resultat av det Jocke?
Näee, har inte sett något om att det funkar i praktiken . :doh:

Men jag gillar tänket så mkt att jag måste pröva nått liknande, ser ju ut som man kan få bra flöde ur relativt "liten" reed , vilket underlättar om man vill pilla in den i vevhuset utan att bygga om blocket så mkt.

passar på att dela en till länk med bilder på annan typ av vevhusfyllnad ,Sorry för att jag lämnar ämnet för tråden, men hade inte sett den lösningen förut, slidmatning som jag antar smiter in lite snett framifrån i stället för från sidan + mkt annat.(motorer för bara 20 000:-)

http://www.faccioliracing.com/scheda.as ... adrerif=34

/Jocke
Det där var en annorlunda lösning på slidmatning, man brukar försöka få gaserna upp i överströmmarna och det borde bli svårt. Fördelen är att förgasaren inte slår i svänghulet och man kan använda vilken tändning man vill, inte så dumt..
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av E34 RRT »

har en malossi VL 17 i min derbi http://www.malossistore.co.uk/Prodotto. ... 2714152.C0

undrar hur ni andra har gjort med insatsen som skall stickas i? fördelar ju ifs flödet men kan också tänkas strypa flödet då arean blir ju lite mindre! så brukar ni lämna kvar den?
Niklas.E
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

Om arean på insatsen är större än förgasaren så är det lungt,, till och med för stort ;)
man kan säga att du vill ha samma diam som förgasaren hela vägen, men det blir att träffa reeds fel så man plattar till och breddar för flödet så det kan träffa reeds över hela bladen.

Är arean för liten... då är det bara att porta till plastbiten :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

mossbarger reed...

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

Bromsning på olika reeds:
Bild

som jag kommit fram till på egen hand utan invecklade bromsningar *S*
V-force levererar på lägre varv men tappar snabbt på högre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av E34 RRT »

Kadett4wd skrev:Om arean på insatsen är större än förgasaren så är det lungt,, till och med för stort ;)
man kan säga att du vill ha samma diam som förgasaren hela vägen, men det blir att träffa reeds fel så man plattar till och breddar för flödet så det kan träffa reeds över hela bladen.

Är arean för liten... då är det bara att porta till plastbiten :)
ok det är ju sant!! :)
Niklas.E
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

Nu har fler testat 'min' reedsetup(som egentligen är Jan Theil´s hittepå), och.. den funkar bra :D
samma upplevelser där, mer snyt på högre varv än V-force.

Den som söker effekt under ~10000rpm gör sig fortfarande gott av just V-force.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Enok »

Hur gick det med 24/7 reeden, eller snarare ingen reed alls.
Peter Olson
fatchance
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jun 19, 2011 11:30 am

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av fatchance »

Vet inte om frågan varit uppe tidigare, men chansar att ställa frågan om någon vet ifall det finns någon vforce variant som passar
dom gamla luftkylda YZ80 från 80-81 med inte allt för stora modifikationer?

(Frågar i en bekants räkning som inte är så bra på Nätet! :) )


Och min fråga är ifall det finns någon som kan tänka passa YZ50?

Kör nu med Boyesen och det funkar fint - men det är ju skoj att ändra lite! ;)
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av moddlaren »

YZ50 är inte den reeden samma som på DT80LC och DT50LC på tyska Ebay finns en del till dessa.
jkruus
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av patrikh »

fatchance skrev: Och min fråga är ifall det finns någon som kan tänka passa YZ50?
Så här gjorde jag, v-force från nån plastpulka, kapade bort övre och undre fästet på reeden, slipade så det blev frigång för bultarna och gjorde små pluttar som styr i dom två hålen som blev kvar så den hamnar centrerat. Passar perfekt i bredd osv på yz50.
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

till och med fabrikanterna börjar utveckla 'nya' reeds:

Denna är Bidalot´s nya, två stora blad verkar vara melodin där också.
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av moddlaren »

bidalot brukar ha bra skit och ligga långt fram när det gäller inovationer för att öka/ bredda prestandan.
jkruus
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Reedventiler! ventilera era ventiler här:

Inlägg av Kadett4wd »

Denna är rund utvändigt pga den ska vridas verkar det som.

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar