Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 19, 2018 9:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor okt 17, 2013 5:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jun 01, 2011 11:39 pm
Inlägg: 614
Ort: sävar/umeå
mycket sant, tror det sitter en reed med 2 blad/sida på min, annars har en polare sin original reed kvar från hans KTM så får se om jag ska bygga om dom båda :thumbright:
tack patrick å jokke :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 17, 2013 5:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Inlägg: 244
Ort: Umeå
JockeH skrev:
Kadett4wd skrev:
Men det är spontana gissningar, det kanske funkar skitbra :)
Sett nåt resultat av det Jocke?


Näee, har inte sett något om att det funkar i praktiken . :doh:

Men jag gillar tänket så mkt att jag måste pröva nått liknande, ser ju ut som man kan få bra flöde ur relativt "liten" reed , vilket underlättar om man vill pilla in den i vevhuset utan att bygga om blocket så mkt.

passar på att dela en till länk med bilder på annan typ av vevhusfyllnad ,Sorry för att jag lämnar ämnet för tråden, men hade inte sett den lösningen förut, slidmatning som jag antar smiter in lite snett framifrån i stället för från sidan + mkt annat.(motorer för bara 20 000:-)

http://www.faccioliracing.com/scheda.as ... adrerif=34

/Jocke


Det där var en annorlunda lösning på slidmatning, man brukar försöka få gaserna upp i överströmmarna och det borde bli svårt. Fördelen är att förgasaren inte slår i svänghulet och man kan använda vilken tändning man vill, inte så dumt..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 22, 2013 5:02 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Inlägg: 659
Ort: borgå (finland)
har en malossi VL 17 i min derbi http://www.malossistore.co.uk/Prodotto. ... 2714152.C0

undrar hur ni andra har gjort med insatsen som skall stickas i? fördelar ju ifs flödet men kan också tänkas strypa flödet då arean blir ju lite mindre! så brukar ni lämna kvar den?

_________________
Niklas.E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 23, 2013 4:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Om arean på insatsen är större än förgasaren så är det lungt,, till och med för stort ;)
man kan säga att du vill ha samma diam som förgasaren hela vägen, men det blir att träffa reeds fel så man plattar till och breddar för flödet så det kan träffa reeds över hela bladen.

Är arean för liten... då är det bara att porta till plastbiten :)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 23, 2013 9:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
mossbarger reed...

Bild

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 23, 2013 9:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Bromsning på olika reeds:
Bild

som jag kommit fram till på egen hand utan invecklade bromsningar *S*
V-force levererar på lägre varv men tappar snabbt på högre.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 23, 2013 10:40 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Inlägg: 659
Ort: borgå (finland)
Kadett4wd skrev:
Om arean på insatsen är större än förgasaren så är det lungt,, till och med för stort ;)
man kan säga att du vill ha samma diam som förgasaren hela vägen, men det blir att träffa reeds fel så man plattar till och breddar för flödet så det kan träffa reeds över hela bladen.

Är arean för liten... då är det bara att porta till plastbiten :)


ok det är ju sant!! :)

_________________
Niklas.E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 25, 2013 8:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nu har fler testat 'min' reedsetup(som egentligen är Jan Theil´s hittepå), och.. den funkar bra :D
samma upplevelser där, mer snyt på högre varv än V-force.

Den som söker effekt under ~10000rpm gör sig fortfarande gott av just V-force.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 25, 2013 10:42 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 569
Ort: Lindome
Hur gick det med 24/7 reeden, eller snarare ingen reed alls.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 26, 2013 8:31 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön jun 19, 2011 11:30 am
Inlägg: 1
Vet inte om frågan varit uppe tidigare, men chansar att ställa frågan om någon vet ifall det finns någon vforce variant som passar
dom gamla luftkylda YZ80 från 80-81 med inte allt för stora modifikationer?

(Frågar i en bekants räkning som inte är så bra på Nätet! :) )


Och min fråga är ifall det finns någon som kan tänka passa YZ50?

Kör nu med Boyesen och det funkar fint - men det är ju skoj att ändra lite! ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 26, 2013 10:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Inlägg: 315
Ort: Mellerud
YZ50 är inte den reeden samma som på DT80LC och DT50LC på tyska Ebay finns en del till dessa.

_________________
jkruus


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 27, 2013 5:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 231
Ort: Stockholm
fatchance skrev:
Och min fråga är ifall det finns någon som kan tänka passa YZ50?

Så här gjorde jag, v-force från nån plastpulka, kapade bort övre och undre fästet på reeden, slipade så det blev frigång för bultarna och gjorde små pluttar som styr i dom två hålen som blev kvar så den hamnar centrerat. Passar perfekt i bredd osv på yz50.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 28, 2013 4:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
till och med fabrikanterna börjar utveckla 'nya' reeds:

Denna är Bidalot´s nya, två stora blad verkar vara melodin där också.
Bild

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 28, 2013 7:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Inlägg: 315
Ort: Mellerud
bidalot brukar ha bra skit och ligga långt fram när det gäller inovationer för att öka/ bredda prestandan.

_________________
jkruus


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 29, 2013 12:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Denna är rund utvändigt pga den ska vridas verkar det som.

Bild

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010