Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Kan andra så kan jag brukar jag säga
Skillnaden är att här är det sugpassning, inte presspassning.
Allt för att kunna byta förbränningsrum för att testa sig vidare till euforin.
Det är 'torus' design på förbränningsrummet, det har visat sig funka mycket bra.
förbränningsrummet ligger även ett par tiondelar över planet på toppen för att skapa ett hårt tryck så det blir tätt, oljesullet som kan läcka genom tar o-ringen(viton) hand om.
Detta är gjort för att gå på rejsbensin
Squishspalten designad i cad för att nå rätt hastighet på gasfronten.
gnistgapet på stiftet kommer hamna helt i centrum även i höjdled för effektivaste förbränning.
När det börjar på att varva 15000rpm så gäller det att försöka göra det så effektivt som möjligt så det hinner brinna klart innan utblåset öppnar.
Då slipper man lite sull ur avgasröret, vilket verkar vara på tapeten idag vad jag erfarit.
Även om det bara är bensin den ska gå på, finns de som skvätter en hel del med det också ur pipan.
Håll i er, nu kommer det gå undan
fler ess finns i rockärmen för att mjölka ur de här gamla godingarna(honda) mer mos.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Profft !!!!!
Har faktisk gått litt å tenkt på det samme selv
Men har vært litt betenkt angående å sikre varmeavledning fra "forbrenningskammeret" siden min motor også er luftavkjølt.
Hva gjør du for å få varmeavledningen best mulig ??
Mvh
Jens B
Har faktisk gått litt å tenkt på det samme selv
Men har vært litt betenkt angående å sikre varmeavledning fra "forbrenningskammeret" siden min motor også er luftavkjølt.
Hva gjør du for å få varmeavledningen best mulig ??
Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Det där med att ha ett par tiondelar över planet för att få tätt provade jag en gång, det resulterade i att toppen klövs på mitten efter ett par hundra meters körning
Hur många tiondelar kommer jag inte ihåg, och eftersom jag körde helt utan topplockspackning så hade jag dragit fast toppen i stort sett så hårt jag kunde...
Men det var också en hondatopp, och gjutningen i dem har visat sig vara helt otroligt dålig i många fall, att det blir fullt av gropar efter svarvning verkar vara standard på dem.
Vad är det för o-ring du har använt förresten, vad är det för mått och var har du köpt den? Och vilket djup har du på spåret för den?
Hur många tiondelar kommer jag inte ihåg, och eftersom jag körde helt utan topplockspackning så hade jag dragit fast toppen i stort sett så hårt jag kunde...
Men det var också en hondatopp, och gjutningen i dem har visat sig vara helt otroligt dålig i många fall, att det blir fullt av gropar efter svarvning verkar vara standard på dem.
Vad är det för o-ring du har använt förresten, vad är det för mått och var har du köpt den? Och vilket djup har du på spåret för den?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Värmeavledning = kylpasta till processorer
Bara smeta på lite i topplocket och stoppa ned förbränningsrummet så är det klart.
0.2mm sticker det upp. men man kan inte dra så hårt man kan, utan ett jämt moment, i det här fallet runt 30nm, man får juh inte dra så det börjar svikta i matrialen
O-ringen är Viton(minns inte vars jag köpte den, troligen på DSG butiken för massa år sedan) i måtten:
Ytterdiam: 65mm
godstjocklek 2.85mm
spårdjup 2.4mm
Spårbredd 3.1mm(man måste tillåta ringen jäsa ut nånstans då den pressas samman, annars pajar den)
Jag kör likadant på min 132cc maskin och där är det mustätt.
Drar där mina M8 10.9 pinnbult till just 30Nm
Angående matrialen i hondatopparna, eftermarknaden har juh det excellenta matrialet 'kinesium', det ska man inte använda.
Använd Honda std topplock att utgå från, så gott som porfria (de jag råkat ut för iaf)
Bara smeta på lite i topplocket och stoppa ned förbränningsrummet så är det klart.
0.2mm sticker det upp. men man kan inte dra så hårt man kan, utan ett jämt moment, i det här fallet runt 30nm, man får juh inte dra så det börjar svikta i matrialen
O-ringen är Viton(minns inte vars jag köpte den, troligen på DSG butiken för massa år sedan) i måtten:
Ytterdiam: 65mm
godstjocklek 2.85mm
spårdjup 2.4mm
Spårbredd 3.1mm(man måste tillåta ringen jäsa ut nånstans då den pressas samman, annars pajar den)
Jag kör likadant på min 132cc maskin och där är det mustätt.
Drar där mina M8 10.9 pinnbult till just 30Nm
Angående matrialen i hondatopparna, eftermarknaden har juh det excellenta matrialet 'kinesium', det ska man inte använda.
Använd Honda std topplock att utgå från, så gott som porfria (de jag råkat ut för iaf)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Jag har gjort en precis likadan design på både Hondan och Gileran och kört med det i flera år och det fungerar riktigt bra. Det är uberlätt att byta förbränningsrum när man vill ha annan squish eller komp förhållande vilket är riktigt händigt och har räddat en många gånger. Har dessutom gjort så att dom lösa förbränningsrummen passar mellan båda maskinerna vilket spar en massa arbete
Det enda problemet jag har råkat ut för i det här sammanhanget är att flera Honda toppar har spruckit och då har jag kört med 0,15mm utstick på förbränningsrumet, 30Nm korsvis dragning och inte dragit fast topplocket stumpt i ramfästet.
Har varit noga med att utgå ifrån oplanade orginaltoppar för att ha så mycket material kvar som möjligt men det verkar inte hjälpa. Läckage mellan cylinder och topp är inget problem på mina maskiner men undrar hur det går i det långa loppet med oringen på en luftkyld maskin som matas med bensin, den blir ju liksom lite varmare än mina
YZ80 topplocket har inte haft dessa problem = Yamaha är bättre grejor?
Det enda problemet jag har råkat ut för i det här sammanhanget är att flera Honda toppar har spruckit och då har jag kört med 0,15mm utstick på förbränningsrumet, 30Nm korsvis dragning och inte dragit fast topplocket stumpt i ramfästet.
Har varit noga med att utgå ifrån oplanade orginaltoppar för att ha så mycket material kvar som möjligt men det verkar inte hjälpa. Läckage mellan cylinder och topp är inget problem på mina maskiner men undrar hur det går i det långa loppet med oringen på en luftkyld maskin som matas med bensin, den blir ju liksom lite varmare än mina
YZ80 topplocket har inte haft dessa problem = Yamaha är bättre grejor?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Jag skickar med han 10 o-ringar, så han klarar sig nog nåt år
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Hur tjocka var era förbränningsrum förresten?
mitt är 10.3mm.
Givetvis tjockare där stiftet sitter.
mitt är 10.3mm.
Givetvis tjockare där stiftet sitter.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
12,15mm hela vägen dvs plan baksida hela vägen fram till avsättningen för tändstiftet
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Hei igjen
Hva om en lar forbrenningskammeret ligge ut over cylinder slik at det blir klemt mellom toppen og cylinder når en trekker til ?
Den originale suzuki toppen jeg har lyst å bruke har neppe så mye gods at jeg kan forsenke det 10mm inn....
Slik at toppen blir en kombinasjon av kjøling og "kamuflasje"
feks at kammeret blir senket inn der det originalt er åpent ( 4-5mm dypt ) samtidig med å la pluggen / godset rundt komme ut slik du har gjort det og la kammeret rekke ut i form av toppakningen i si 10 mm videre ned.
Om man så lakkerer denne delen svart så ser det nå ikke så iøynefallende ut....
Mvh
Jens B
Hva om en lar forbrenningskammeret ligge ut over cylinder slik at det blir klemt mellom toppen og cylinder når en trekker til ?
Den originale suzuki toppen jeg har lyst å bruke har neppe så mye gods at jeg kan forsenke det 10mm inn....
Slik at toppen blir en kombinasjon av kjøling og "kamuflasje"
feks at kammeret blir senket inn der det originalt er åpent ( 4-5mm dypt ) samtidig med å la pluggen / godset rundt komme ut slik du har gjort det og la kammeret rekke ut i form av toppakningen i si 10 mm videre ned.
Om man så lakkerer denne delen svart så ser det nå ikke så iøynefallende ut....
Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
precis lika som mig då, men jag har lite mera kött kvar i topplocketRoffe skrev:12,15mm hela vägen dvs plan baksida hela vägen fram till avsättningen för tändstiftet
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Jay: ja så kan man göra.
alla vägar bär till Rom
alla vägar bär till Rom
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
snyggt jobbat kadett
du ska se pinnbultarna kommer ba spruta upp genom tanken
du ska se pinnbultarna kommer ba spruta upp genom tanken
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Jag hoppas det
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Så såg min topp ut, groparna jag pratar om ser man inte så tydligt på denna bilden, men man ser de största iaf.
Honda original som du ser med, utsticket är ca. 0,25 mm. Inget utbytt förbränningsrum här heller.
Bortse från utformingen och volymen på förbränningsrummet, det blev lite felkalkylerat på de första topparna
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Japp, ungefär så där brukar det se ut när man är färdig med en Honda topp, dom spricker lika lätt som björkved