Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
va gööör ni med topparna?
jag har aldrig spräckt nån och kört med samma slags tätnings idé ,, tja jag vet inte hur länge.
Uppenbarligen så skiljer topparna en hel del ändå.
Sådär porig var inte den jag moddade nu.
jag har aldrig spräckt nån och kört med samma slags tätnings idé ,, tja jag vet inte hur länge.
Uppenbarligen så skiljer topparna en hel del ändå.
Sådär porig var inte den jag moddade nu.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
vad menar ni med utstick?
Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
en liten ansats närmast cylindern som skapar ett högt tryck per kvadratmillimeter då man drar toppen.
man brukar köra 0.1-0.2mm och ett band på kanske 3-4mm runtom.
toppen är mao inte helt plan, ett litet trappsteg närmast cylindern.
man brukar köra 0.1-0.2mm och ett band på kanske 3-4mm runtom.
toppen är mao inte helt plan, ett litet trappsteg närmast cylindern.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Hei
Hur gør ni for at kopiera profilen til stempeltopp enklast / best ?
Skal man ha riktig squishband så måste ju toppen ligga paralell med stempelet ???
Klart man kan hiva stempelet i svarven men det er tunt som det er ...
Mvh
Jens B
Hur gør ni for at kopiera profilen til stempeltopp enklast / best ?
Skal man ha riktig squishband så måste ju toppen ligga paralell med stempelet ???
Klart man kan hiva stempelet i svarven men det er tunt som det er ...
Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
man får mäta upp radien på kolvdomen och sedan välja hur man vill designa(Radietolk)
Men som grund kan man säga, tajtast längst ut närmast cylinderväggen.
Om du gör vinkel eller radie i förbränningsrummet är upp till dig.
Kan vara svårt med radien i en vanlig supportsvarv.
Nc svarv så löser man det galant.
Sen kan det vara viktigt att välja om man vill ha en vass kant mellan domen och squishbandet eller om man vill ha en radie.
Lyckas detta förbränningsrum så lägger jag ut programsnutten till maskin så ni får kika.
Innan det så vill jag inte rekomendera nåt alls faktiskt.
Mvh
Men som grund kan man säga, tajtast längst ut närmast cylinderväggen.
Om du gör vinkel eller radie i förbränningsrummet är upp till dig.
Kan vara svårt med radien i en vanlig supportsvarv.
Nc svarv så löser man det galant.
Sen kan det vara viktigt att välja om man vill ha en vass kant mellan domen och squishbandet eller om man vill ha en radie.
Lyckas detta förbränningsrum så lägger jag ut programsnutten till maskin så ni får kika.
Innan det så vill jag inte rekomendera nåt alls faktiskt.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
På vilket sätt är det viktigt att välja om kanten ska vara vass el rundad?
Enligt facit ska den vara vass.
Enligt facit ska den vara vass.
Peter Olson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
yep,, men inte för vass
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Finns det fördelar i att ev välja att göra förbränningsrummet av något annat material?
Så här tävlar vi:
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
http://youtu.be/dnAw0xdGEWo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
exempelvis mässing spikar inte sönder.
koppar(trökit att svarva) spikar aldrig heller sönder och kan lösa värmeproblem.
men,, nja.. vi har inte de problemen så vi behöver mickla med sånt.
koppar(trökit att svarva) spikar aldrig heller sönder och kan lösa värmeproblem.
men,, nja.. vi har inte de problemen så vi behöver mickla med sånt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Ok, har inte hört det förut vare sig på 2 el 4t. Vad är dina erfarenheter med för vassa kanterKadett4wd skrev:yep,, men inte för vass
och var är gränsen för "för vasst".
Peter Olson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
om du vill fortsätta köra vassa kanter så kan du lägga en liten fas på säg 45 grader.
Vassa kanter kan skapa detonationer, det vill vi inte.
Så jag gör en liten liten fin radie på 0.5mm.
Vassa kanter kan skapa detonationer, det vill vi inte.
Så jag gör en liten liten fin radie på 0.5mm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Är inte det en myt att skarpa kanter skapar detonationer (alu topp)?
När jag för 15 år sedan höll på med stcc så pratade jag med en herre
som hade hand om Audis motorer. Han berättade att deras motorer
tappade effekt om dom rundade kanterna på kolvarn. Efter det har
jag sett många "avancerade" racemotorer med skarpa kanter på
förbränningsrum, kolvtoppar.
När jag för 15 år sedan höll på med stcc så pratade jag med en herre
som hade hand om Audis motorer. Han berättade att deras motorer
tappade effekt om dom rundade kanterna på kolvarn. Efter det har
jag sett många "avancerade" racemotorer med skarpa kanter på
förbränningsrum, kolvtoppar.
Peter Olson
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
kan så vara, men jag törs inte ta reda på det
men om du tänker dig från squishen till domen, är inte helt 90 graders hörn, kanske 80.
sen en liten radie på 0.5mm.
Det är så gott som vasst det.
Audimotorerna förresten,, var inte det 16v maskinerna? eller var det 20v?
Hursom, om det var 16v så mår den bra av all hjälp den kan få pga deras förbränningsrum är helt cp för en vass sugmotor.
men om du tänker dig från squishen till domen, är inte helt 90 graders hörn, kanske 80.
sen en liten radie på 0.5mm.
Det är så gott som vasst det.
Audimotorerna förresten,, var inte det 16v maskinerna? eller var det 20v?
Hursom, om det var 16v så mår den bra av all hjälp den kan få pga deras förbränningsrum är helt cp för en vass sugmotor.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Om det är problem med spruckna toppar, kan det inte vara en idé att göra som på sachstoppar, spara lite material längst ut som är lika högt som uppsticket vid förbränningsrummet? Tänker att det blir en brytning i toppen, om än liten när det bara är 0,1-0,2mm uppstick. Det blir ju lite mindre tryck per mm2, men fortfarande mer än helt plan yta.
Re: Ilsken Hondatopp, Snart på ett rejs nära dig.
Så där har jag svarvat dom topplock jag gjort, själv brukar jag kalla det för klämspalt istället för utstick men vad vet jag.